WhatsApp FaceBook send e mail

נשים מבעיות עיכול, גברים ממחלות מין. מחלות מטיילים

חוקרים שבדקו למעלה מ-59 אלף נוסעים ומטיילים ברחבי העולם, מצאו כי בעוד שנשים סובלות יותר מבעיות עיכול בטיולים, גברים נוטים יותר להידבק בעקיצות, מחלות גבהים ומחלות מין. מומחה ישראלי ושותף במחקר: "ההשערה היא שגברים נוטים לקחת יותר סיכונים"

ד"ר איתי גל
25.02.10

בדרך לטיול אקזוטי? שימו לב: מחקר בינלאומי מקיף מצא הבדלים בתחלואה בין נשים לגברים בזמן הטיול. בעוד שנשים נוטות לסבול יותר ממחלות מטיילים הקשורות למערכת העיכול, כמו שלשול וזיהומים בדרכי שתן, גברים נטו יותר ללקות במחלות המועברות על ידי עקיצות, מחלת גבהים ומחלות מין.

 

המחקר בוצע על ידי ד"ר פטרישיה שלאגהוף ועמיתיה מאוניברסיטת ציריך. בזרוע הישראלית שותף למחקר גם פרופ' אלי שוורץ, מומחה לרפואת מטיילים משיבא ויו"ר האיגוד הבינלאומי לרפואה גיאוגרפית. המחקר פורסם בגליון האחרון של כתב העת Clinical Infectious Diseases.

 

לנשים מעי רגיז הרבה יותר

הממצאים מבוססים על מידע שהגיע מ-44 מרפאות מטיילים ברחבי העולם. שלאגהוף ועמיתיה בדקו את תיקיהם הרפואיים של 59,908 מטופלים שביקרו במרפאות מטילים בין השנים 1997 ל-2007. מתוך 29,643 הנשים, רבע סבלו משלשול, בהשוואה ל- 22% מהגברים.

 

כאשר נלקחו בחשבון נתונים נוספים, כמו משך הטיול ויעדו, נמצא כי בין 13% עד 39% יותר נשים מגברים פנו לטיפול רפואי עקב שלשולים או תסמינים אחרים של המעי הרגיז, ביניהם עצירות וכאבי בטן. עוד עלה מהמחקר כי מעל 3% מהגברים טופלו בשל מחלת המלריה. מספר דומה של גברים טופלו בקדחת דנגיי המועברת אף היא בעקיצת יתוש. בהשוואה, רק כאחוז וחצי מהנשים טופלו בשל מחלות אלה.

 

בסך הכל, 17% מהגברים לקו במחלות חום, בהשוואה ל-11% מהנשים. עוד נמצא כי הגברים נטו יותר מנשים ללקות במחלת גבהים, פצעי קור ומחלות מין.

 

33% יותר גברים מנשים ביקרו במרפאות המטיילים לטיפול במחלות מין; מדובר ב-1% מהמטיילים הגברים בסך הכל. ממחקרים שבוצעו בנושא בעבר, הסיקו החוקרים כי גברים נוטים יותר לקיים יחסי מין בחו"ל מאשר נשים מטיילות.

 

גברים מושכים יותר מיתושים?

ד"ר שלאגנהוף אמרה כי הממצאים יסייעו לרופאים במרפאות המטיילים להדריך את המטיילים, ולהכין אותם טוב יותר לקראת הטיול. כך למשל, נשים יזדקקו לשאת עמם תרופות נגד שלשול, וגברים יצטרכו לשים לב יותר לאמצעי זהירות - ממריחת משחות דוחות יתושים ועד לאמצעי מניעה בקיום יחסי מין.

 

לחוקרים לא ברורה הסיבה המדויקת לפערי התחלואה בין המינים. אחת האפשרויות היא שגברים "אטרקטיביים" יותר ליתושים, הנמשכים לזיעה מרובה. אשר לבעיות עיכול, החוקרים טענו כי נשים נמצאו רגישות יותר מהגברים, פשוט משום שהן נוטות יותר לבקש טיפול רפואי לבעיות אלה. החוקרים הוסיפו כי גם בהסתמך על מחקרים קודמים וגם על סמך תוצאות המחקר הנוכחי, על מרפאות המטיילים לשים דגש על חינוך למין בטוח, במיוחד בקרב הגברים.

 

"במחקר קודם כבר שמנו לב שישנן מחלות המתבטאות באופן שונה אצל גברים ונשים, כמו בילהרציה, לשמניה ומלריה", אומר ל-ynet פרופ' אלי שוורץ, מומחה לרפואת מטיילים ושותף למחקר, "נשאלת השאלה באם ההבדלים נובעים מכך שהגברים נוטים ליותר סיכונים ופחות נשמעים להמלצות הרופא, או משום שיש משהו במין עצמו שעושה את ההבדל.

 

בהסתכלות כללית רואים שנשים מתלוננות יותר על מחלות שילשוליות וחולשה. לעומת זאת, מלריה, בילהרציה ולשמניה נוכחות יותר בגברים, כמו גם מחלות מין. ככל הנראה מדובר יותר בסיכונים שלוקחים הגברים בהתנהגות בטיול, ולא בהבדל גופני שגורם לפערים הללו".

 

כיצד אם כן, ניתן להימנע ככל האפשר מתחלואות בזמן הטיול? פרופ' שוורץ ממליץ: "בכל מקום אקזוטי יש לשתות מים מינרליים מבקבוק סגור, גם בצחצוח שיניים. יש להימנע מהוספת קרח לשתייה שמגיעה ממי ברז. יש לאכול מזון מבושל בלבד, אך אין בעיה עם פירות בעלי קליפה עבה וסגורה. חשוב מאוד להימרח בוקר וערב בקרם נגד יתושים כיוון שיש מגוון מחלות העוברות בעקיצת יתושים. במקומות האקזוטיים חשוב לא להיכנס לנהרות או אגמים בטבע, מחשש להדבקה במחלות כמו בילהרציה ולפטוספירה. אין בעיה עם רחצה במי ים מלוחים או רחצה בבריכות מסודרות של בתי מלון".

 

הצטרפו וקבלו עדכונים שוטפים גם בטוויטר