WhatsApp FaceBook send e mail

איזה תחליף חלב הכי מתאים לילד שלך?

בעקבות השריפה במפעל נוטרילון בהולנד קיים מחסור בפורמולות מסוג AR המתאימות לתינוקות הסובלים מריפלוקס. הכירו את התחליפים - מה ההבדל ביניהם ואיזה מתאים לתינוק שלכם? מדריך

ד"ר איתי גל
19.08.15

חברת טבע הודיעה לאחרונה כי בעקבות שריפה שפרצה במפעל נוטרישה, שם מיוצרת פורמולת הנוטרילון, קיים מחסור עולמי וארצי בפורמולות נוטרילון מסוג AR המתאימות לתינוקות הסובלים מריפלוקס. אבל מגוון הפורמולות העצום שמוצע בישראל, מאפשר למצוא תחליפים מתאימים לכל תינוק והצרכים שלו.

 

נכון, חלב אם הוא הטוב ביותר עבור תינוקך אבל נשים רבות מתקשות להניק, וכיום ברור שאין סיבה לתחושת אשם. הפורמולות לתינוקות אולי לעולם לא יגיעו למידת ההתאמה ולמרכיבים היחודיים של חלב אם, אבל הם מספקים תזונה מאוזנת החשובה לגדילת התינוק. אלא שהבחירה בין מבחר רב של תחליפי החלב אינה תמיד פשוטה.

 

עוד בנושא:

כוח נשי: 19 אמהות מאכילות בדרכן

טיפת חלב: המדריך המלא - שלב אחר שלב

עיכוב התפתחותי: מתי באמת יש בעיה?

 

לכל מותג ישנו מגוון רחב של מוצרים ייעודיים: פורמולות לתינוקות שרגישים לחלבון או לסוכר החלב, פורמולות לתינוקות שסובלים מבעיות ספיגה, רפלוקס או קוליק, ופורמולות לתינוקות שחולים במחלות מורכבות יותר, כמו כשל כלייתי, מחלות מטבוליות וסיסטיק פיברוזיס.

 

התאמת תחליף חלב לתינוק אינה דבר של מה בכך: רופאי ילדים רבים אינם בקיאים בסוגים השונים, יתרונותיהם וחסרונותיהם, וכך נופלים הורים רבים בין הכיסאות, כשאינם יודעים כי עשוי להיות פתרון זמין לבעיה שהתינוק שלהם סובל ממנה. הבעיות הללו עלולות לעתים לבוא לידי ביטוי בחוסר עלייה במשקל, אי שקט, לילות ללא שינה, פליטות, שלשולים והפרעות אחרות.

 

לשם כך הכנו מורה נבוכים לפורמולות השונות, ההתוויות, היתרונות ומה שצריך לדעת כדי להקל על סבלו של התינוק ולפתור את בעייתו הרפואית. בכל מקרה, בחירה של פורמולה יחודית חייבת להיעשות בהייתעצות עם הרופא המטפל או דיאטנית ילדים.

 

תחליפי חלב על בסיס חלב פרה

מטרנה, סימילאק, נוטרילון

 

אף שכל היצרניות מתעקשות כי הפורמולה החלבית שלהן היא הטובה ביותר להתפתחות התינוק, הרי שעל פי המלצות משרד הבריאות וארגוני הבריאות בעולם אין העדפה למותג כזה או אחר ואין ביניהן הבדל משמעותי עבור התינוק המתפתח.

 

הפורמולה החלבית היא ברירת המחדל כאשר האם אינה יכולה או רוצה להיניק. חשוב לציין כי כל המחקרים מראים שמיליוני תינוקות בעולם בעשרות השנים האחרונות גדלים ומתפתחים היטב על פורמולות.

 

במהלך ייצור הפורמולה עובר חלב הפרה תהליכי עיבוד והתאמה שהופכים אותו דומה לחלב אם. בפורמולה חלבון, סוכר ושומן חלב, אולם כמות החלבון מופחתת ומותאמת לתינוק. הרכב חומצות השומן שבו משתנה כיוון שנוספים שמנים מהצומח, לצד ויטמינים, מינרלים וברזל.

 

הפורמולות מחולקות לרוב לשלושה שלבים:

  • שלב ראשון - מגיל לידה עד גיל חצי שנה
  • שלב שני - מגיל שישה חודשים עד שנה
  • שלב שלישי - מגיל שנה ועד שלוש שנים

 

החל מגיל שנה ניתן להחליף את ההזנה בפורמולה בחלב פרה מפוסטר.

 

למי מתאים? לתינוקות בשלים ובריאים ללא היסטוריה של אלרגיה במשפחה שהזנתם אינה חלב אם. פורמולה חלבית אינה מתאימה לתינוקות אלרגיים לחלבון חלב פרה או לתינוקות הסובלים ממחלה ספציפית ונדרשים לפורמולה ייחודית אחרת.

 

פורמולה על בסיס סויה צמחית

איזומיל (סימילאק), מטרנה צמחית ונוטרילון סויה

 

פורמולה זו נחשבת ל"נחותה" לעומת הפורמולה החלבית. הסיבה: אין בה כולסטרול. בחודשים הראשונים לחיי התינוק מתפתח המוח, וכולסטרול חיוני לתהליך זה, אולם חשוב להדגיש כי אין הוכחות חד משמעיות לכך שמחסור בכולסטרול פוגע במוח.

 

לפיכך הנושא הזה נותר בסימן שאלה. בפורמולה הצמחית גם אין לקטוז, שמצד אחד מסייע לספיגת הסידן במעי אולם מצד שני עלול לגרום לצואה רכה ואצל תינוקות שרגישים ללקטוז, גם להקאות, שלשולים, אי שקט, כאבי בטן ופריחה.

 

כדאי לדעת כי הפורמולה הצמחית מכילה פיטואסטרוגנים, מרכיבים צמחיים דמויי אסטרוגן. קיימת מחלוקת אם פיטואסטרוגנים גורמים להתפתחות מינית מוקדמת, מה שהגביר את החשש אצל חלק מההורים מהשימוש בפורמולה צמחית.

 

עם זאת, נראה שהזנה בפורמולה צמחית בחודשי החיים הראשונים מאפשרת גדילה והתפתחות תקינות.

 

למי מתאים? לתינוקות הסובלים מאלרגיה לחלבון חלב פרה, לאחר יעוץ רופא. חשוב לזכור כי 30% מאלה האלרגים לחלב פרה עלולים לפתח אלרגיה גם לחלבון סויה. במקרה כזה הפורמולה הצמחית לא תתאים להם.

 

פורמולה ללא לקטוז

מטרנה ללא לקטוז, סימילאק קומפורט ונוטרילון ללא לקטוז

 

פורמולה על בסיס חלב פרה שאינה מכילה לקטוז (סוכר החלב), או שמכילה כמות נמוכה שלו. הלקטוז מרכך מעט את הצואה ומפחית את הסיכון לאבני צואה, ובתוך כך מסייע לספיגת הסידן בגוף. למרות שהיצרניות של הפורמולות ללא לקטוז טוענות כי הן מומלצות לשימוש במצבים של שלשולים חריפים, קיימים עדיין חילוקי דעות באשר לתועלת שלהן בתחום זה.

 

למי מתאים? לתינוקות שרגישים לסוכר החלב בשל רמות ירודות של האנזים המפרק לקטוז (לקטאז). הפורמולה עשויה לסייע בהתאוששות ממחלות שלשולים. הספרות ממליצה על פורמולות ללא לקטוז במקרים של שלשולים ממושכים של שבועיים עד שלושה שבהם יש ירידה משמעותית בכמות הלקטאז המפרק את הלקטוז. 

 

פורמולות למניעת פליטות (רפלוקס)

נוטרילון AR (צפוי מחסור), אנפאמיל AR

 

פורמולה על בסיס חלב פרה הדומה בהרכבה לפורמולות על בסיס חלב פרה חלביות. הפורמולה מכילה אורז שעוותי - פחמימה על בסיס אורז שהופכת את הפורמולה הנוזלית בבקבוק למוצק בסביבה החומצית של הקיבה, מה שמפחית את הפליטות.

 

למי מתאים? לתינוקות הסובלים מפליטות בשל רפלוקס וושט-קיבה (GERD) - המתבטאת בחזרה של המזון מהקיבה לוושט, לרוב בשל חולשת השסתום המפריד בין השתיים. חולשה כזו אופיינית לתינוקות בארבעת החודשים הראשונים לחיים, והיא נמצאת בשכיחות גבוהה במיוחד אצל פגים.

 

פורמולות על בסיס הדרוליזט של חלבון המפורקת למחצה

נוטרמיגן ליפיל, פרוג'סטמיל, ליפיל ונוטרילון פפטי-ג'וניור

 

מקור החלבון בפורמולה מפורקת למחצה הוא קזאין, חלבון החלב, שעבר תהליכי פירוק וכך נספג בקלות רבה יותר וגורם פחות להפעלת תגובה של מערכת החיסון נגדו. התוצאה היא שיעור נמוך יותר של תגובות אלרגיות לחלבון החלב. אלא שמדובר בפורמולה יקרה, שמחירה כפול מפורמולה רגילה.

 

למי מתאים? לתינוקות אלרגים לחלבון חלב פרה ולחלבון סויה, לתינוקות הסובלים ממחלות שונות, כמו איטמות המרה, סיסטיק פיברוזיס והפרעות ספיגה, ולתינוקות הסובלים מקוליק.

 

הנוטרמיגן והפרוג'סטמיל נבדלות ביניהן במרכיבים שונים, בהם חומצות שומן הנספגות באופן שונה בגוף. פרוג'סטמיל מיועדת לבעיות ספיגת שומנים, בעוד שנוטרמיגן מתאימה יותר לאלרגיה לחלבונים.

 

פורמולה על בסיס חומצות אמינו חופשיות מפורקת

נאוקייט

 

מדובר בחלבונים בעלי דרגת הפירוק הגבוהה ביותר - חומצות אמינו שסונתזו במעבדה. הטעם של פורמולות מפורקות דורש הסתגלות ארוכה יותר: תינוקות צעירים יתרגלו מהר יחסית לטעם החדש, אולם אצל תינוקות גדולים יותר תהליך ההתרגלות לפורמולה המפורקת דורש סבלנות, מאחר שהילד פעמים רבות ממאן לצרוך אותה.

 

למי מתאים? לתינוקות שסובלים מאלרגיות קשות לחלבון חלב פרה ורגישים גם לפורמולות מפורקות חלקית, ולתינוקות הסובלים משלשולים ממושכים ושלא הסתדרו עם פורמולות אחרות.

 

פורמולות לפגים

פורמולות לפגים באשפוז: מטרנה פגים, סימילק ספיישל קר ונוטרילון פגים. פורמולות לפגים לאחר שחרור: סימילאק נאושור, מטרנה סנסטיב.

 

למי מתאים? מדובר בפורמולות על בסיס חלב פרה המועשרות בקלוריות, חלבון, סידן, ויטמינים ומינרלים נוספים, המאפשרים לפג גדילה מואצת יותר.

 

פורמולות למצבים מיוחדים

סימילאק 60-40 :פורמולה דלה באלקטרוליטים המיועדת למצבי כשל כלייתי.

 

פורטגןמונוגן: פורמולות בהן 84%-93% מהשומן הוא מסוג MCT ומיועדות למצבי חסר במלחי מרה.

 

פורמולות למחלות מטבוליות:פורמולות המיועדות לטיפול במחלות חילוף חומרים כמו MSUD, טירוזינמיה, מחלות מעגל השתנן ואחרות.

 

פטנט נחמד שעוזר להאכיל את התינוק:

ןעוט...

מה חשוב לדעת כשמזינים תינוק בתחליפי חלב?

כמות

ככל שהתינוק גדל הכמות של הפורמולה שניתנת לו עולה, אך הכמות לקילוגרם משקל יורדת. באופן כללי ניתן לומר שבחודשים הראשונים לחייו של התינוק כמות הפורמולה היומית היא 120 עד 150 מ"ל לק"ג ליממה.

 

סביב גיל תשעה חודשים, כשהזנת התינוק מגוונת משמעותית עם תוספות של מוצקים, כמות הפורמולה היומית יורדת לכ-100 מ"ל לק"ג ליממה.

 

רכישה

מומלץ לוודא שהקופסה אינה פגומה או חלודה ולבדוק כי הפורמולה בתוקף. יש לשמור את האריזה במקום קריר ויבש. קטרוןמויפה כי חלק מהפורמולות המיוחדות ניתנות בהנחת קופת חולים, בבתי המרקחת עם מרשם רופא.

 

ההכנה

את הפורמולה יש להכין על משטח נקי ועל פי הוראות היצרן. לפני ההכנה יש לרחוץ היטב ידיים במים וסבון. השתמשו בכפית המדודה המצורפת לקופסה על ידי היצרן בלבד. אל תחזירו את הכפית לקופסהא: לאחר השימוש יש לשטוף אותה במים חמים וסבון ולייבש היטב.

 

שימוש

עד גיל שנה יש להרתיח את כל סוגי המים, גם מים מבקבוקים מינרלים וגם מי ברז, במשך שתי דקות, במיכל מכוסה. אחר כך יש לקרר את המים לטמפרטורת החדר. מומלץ לתת את הפורמולה מיד לאחר ההכנה, אולם ניתן להכין מראש ולשמור עד ל-24 שעות או בטמפרטורת החדר עד ארבע שעות.

 

בכל מקרה של אי ודאות יש להשליך את הפורמולה. אם התינוק החל לשתות מהבקבוק שעה לאחר שהוצא מהמקרר, יש להשליך את הבקבוק לאחר שעה, בשל התרבות החיידקים על הפטמה. לאחר פתיחת הקופסה ניתן לשמור את הפורמולה עד חודש ימים.

 

לפייסבוק הורים כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו

 

אסור להשתמש בפורמולה שפג תוקפה. אסור לחמם פורמולות במיקרוגל משום שאיזורי החימום של בקבוק שחומם במיקרוגל שונים, וכך באיזורמסויים בבקבוק עלולה הפורמולה להגיע לטמפרטורה גבוהה שתגרום לכוויה אצל התינוק.

 

אפשר לחמם בכלי עם מים חמים או במחמם בקבוקים עד 15 דקות. אסור לשמור שאריות של פורמולה ולהשתמש בה יותר מאוחר.

 

לתינוקות עד גיל חצי שנה אין לתת מים, תה או כל משקה אחר, שכן אלה יתפסו מקום בקיבה ויפחיתו את כמות הפורמולה שהתינוק יקלוט.

 

האם להוסיף לפורמולה חיידקים פרוביוטיים?

פרוביוטיקה היא תרכובת המכילה חיידקים ידידותיים שאינם גורמים לרוב לפגיעה בגוף, עמידים לחומציות הקיבה ולאנזימי העיכול ונצמדים לדופן מערכת העיכול. הם מייצרים מרכיבים חיסוניים המשפיעים על תהליכים שונים במערכת העיכול.

 

דיווחים רבים בספרות הרפואית מצאו כי זנים פרוביוטיים ספציפיים מפחיתים את משך השלשול אצל תינוקות הנגרם מחיידקים ומנגיפים ומונעים שלשול שנגרם בעקבות שימוש באנטיביוטיקה.

 

בנוסף, הם מפחיתים את הסיכון לדלקת נמקית של המעי אצל פגים (NEC) הגורמת לסיבוכים קשים ולשיעור תמותה גבוה, מקלים סימפטומים של תסמונת המעי הרגיש, צליאק, קרוהן, רגישות לחלב פרה ומצבים אחרים.

 

אלא שעדיין קיים ויכוח אם תוספת של פרוביוטיקה לתינוקות ולילדים אכן בטוחה לשימוש. קיימות עדויות לכך שאצל חלק מהפעוטות, במיוחד אלה שסובלים ממחלות חוסר חיסוני, משנים החיידקים הידידותיים את פניהם, הופכים לאלימים וגורמים לשלשול, גזים, זיהומים בלב, זיהומים פטרייתיים, פגיעה בשיניים ומחלות אחרות.

 

קיימים גם דיווחים על מספר קטן של מקרי תמותה של תינוקות שיוחסו לחיידקים הפרוביוטיים. לפיכך, כל תוספת של פרוביוטיקה לפורמולת התינוק צריכה להיעשות בייעוץ עם הרופא המטפל ותוך התייחסות למצבו החיסוני של התינוק, תוך מעקב תדיר אחר מצבו הרפואי של התינוק לאורך השימוש בפרוביוטיקה.

 

הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים, וכתב הבריאות של ynet.

 

 







 

הצטרפו וקבלו עדכונים שוטפים גם בטוויטר