WhatsApp FaceBook send e mail
ילנה דולינין. "סיימתי את...

שיא ישראלי בגיל 38

ילנה דולינין, בריצת המרתון הראשונה בחייה, שברה את שיאה בן 12 השנה של נילי אברמסקי • היא קבעה 2:35.59 שעות וסיימה במקום ה־7 במרוץ היוקרתי בברלין • דולינין: "אני שמחה מאוד עם התוצאה, אבל נשארת עם הרגליים על הקרקע"

אבינעם פורת
26.09.16

מדהים: בגיל 38, שנה בלבד לאחר שהחלה להתאמן בריצות ארוכות, ילנה דולינין ממועדון איילות השיגה אתמול בברלין שיא לאומי מצוין במרתון, 2:35.59 שעות.

 

הייתה זו ריצת המרתון הראשונה בחייה של דולינין, אם לשלושה המועסקת בחברת היי־טק, והיא ניפצה ב־37 שניות את השיא הקודם בן 12 השנה של נילי אברמסקי, 2:36.36 שניות.

 

דולינין, המתאמנת אצל מוטי מזרחי, הבטיחה בכך את השתתפותה באליפות העולם בלונדון בקיץ הבא. בילדותה ברוסיה היא השתתפה בתחרויות במסגרת בית הספר, אבל פרשה לפני 20 שנה מפעילות כדי להתרכז בלימודים. בשנה שעברה היא סיפרה בראיון ב־YNET על החזרה שלה לתחרויות: "חבר הציע לי להשתתף במרוץ כפר־סבא. ניסיתי, סיימתי במקום הרביעי ואז התחילו ללחוץ עליי להתייחס ברצינות לאתלטיקה ולהצטרף לקבוצת ריצה".

 

לאחר שסיימה כסגנית אלופת המדינה ב־5,000 וב־1,500 מ', האתלטית "החדשה" צורפה במפתיע לנבחרת ישראל לאליפות אירופה באמסטרדם, ורצה שם חצי מרתון. בתקופה האחרונה, שוב בעקבות לחצים של חברים, החליטה דולינין לנסות לראשונה את המרתון המלא. היא הדהימה אתמול עוד יותר כשסיימה במקום ה־7 במרתון ברלין היוקרתי, כשהיא מקדימה בין השאר את לונה צ'מטאי הישראלית שדורגה במקום ה־11 בתוצאה השווה לשיאה האישי, 2:40.16.

 

דולינין רצה את המחצית השנייה של המרחק מהר יותר מאשר את הראשונה, ואת 2,195 המטרים האחרונים רצה ב־17.42 קמ"ש. המנצחת בין הנשים הייתה האתיופית אבראו קבדה, 2:20.45.

 

דולינין אמרה אתמול מברלין: "לא תיארתי לעצמי שאעשה תוצאה כזו. תיכננתי על 2:38, אבל הריצה התפתחה והבנתי שהקצבים איטיים לי. הגברתי כל הזמן, אבל מנגד חוסר הניסיון עצר אותי לפעמים מחשש שאגיע לקיר בשלב מסוים. את הריצה סיימתי בספרינט ואחרי שחציתי את קו הגמר, אפילו לא התרשמתי באופן חריג. אני שמחה מאוד עם התוצאה שלי, אבל נשארת עם הרגליים על הקרקע. מה שלא יהיה, אמשיך לעשות את מה שאני כל כך אוהבת – לרוץ".

 

מוטי מזרחי, מאמנה בקבוצת הריצה והאיש שגילה את הפוטנציאל שלה, הגיב: "ילנה רצה רצינית שמשקיעה זמן רב באימונים. יש לה משמעת יוצאת דופן, אבל אין ספק שמשמעת ללא כישרון לא הייתה מביאה אותה לאן שהיא הגיעה בברלין. אני מקווה שמעכשיו יכירו בה כאתלטית בכירה לכל דבר ועניין".

 

השיאנית היוצאת, נילי אברמסקי, פירסמה פוסט מרגש ברשתות החברתיות העוסקות באתלטיקה: "2:35.59, מדהים. הישג מרגש ומפתיע לילנה וכל הכבוד לה. טבלת השיאים היא משהו דינמי וסוף־סוף השיא נשבר בצורה כל כך מרשימה. אני מכירה את ילנה רק מעט, אבל התרשמתי שמדובר בבחורה מקסימה וצנועה שמאמינה בלעבוד קשה ואחר כך לדבר".

 

התוצאה שקבעה דולינין בברלין טובה ב־9 דקות מהקריטריון לאולימפיאדת ריו, אבל כמובן שהיא הושגה מספר חודשים מאוחר מדי. אנשי מקצוע טוענים שהיא בהחלט תוכל להגיע לאולימפיאדת טוקיו 2020, אם וכאשר תהיה כשירה בריאותית.

 

מלבד דולינין, צ'מטאי ויערה רדושיצקי, שהשיגה 2:55.06 שעות, השתתפו במרתון ברלין למעלה מ־150 רצים ישראלים חובבים.

 

התוצאה השנייה בהיסטוריה לבקלה

 

בין הגברים ניצח האתיופי קנינסה בקלה עם תוצאה פנטסטית של 2:03.03 שעות, השנייה בהיסטוריה והרחוקה רק ב־6 שניות משיא העולם של הקנייתי דניס קימוטו. בקלה, המחזיק בשיאי העולם ב־5,000 וב־10,000 מ', שבר את השיא האתיופי שהיה שייך לאגדה היילה גברסילאסי, 2:03.59. הקנייתי וילסון קיפסנג דורג שני, 2:03.13, התוצאה השלישית בטיבה בכל הזמנים.