WhatsApp FaceBook send e mail
ממון

"אפילו בפינלנד מוכרים יותר אופנועים"

גדי אבירם, מנכ"ל ומייסד מטרו, יבואנית סאן¯יאנג, תוקף את מחירי הביטוח והמיסוי הדו¯גלגלי, חושף את המחשבות על הנפקה ועל היום שבו יחליט לפרוש

אודי עציון
07.02.17

"תמיד ידענו שבישראל מוכרים באופן יחסי מעט קטנועים ואופנועים יחסית למדינות אחרות עם תנאי אקלים דומים, כמו איטליה וספרד. אבל מתברר שאנחנו בפיגור גדול אפילו מול מדינות קרות, גשומות ומושלגות כמו פינלנד, שוודיה ופולין. זה רק מוכיח את גודל ההחמצה בישראל בשימוש ברכב דו־גלגלי וביתרונות שהוא מעניק", אומר גדי אבירם, מנכ"ל "מטרו מוטור", יבואנית סאן־יאנג, ימאהה וקוואסקי.

 

 

קאוואסקי Z650 החדש

 

לפי דוח שהכין למשרד התחבורה ב־2010 הכלכלן ד"ר יעקב שיינין, ונחשף כאן לראשונה, שימוש ברכב דו־גלגלי בארץ חוסך למדינה 2 מיליארד שקל בשנה, באמצעות הקטנת הצפיפות בכבישים, הקטנת זמן הנסיעה, ועוד. גורמים בענף אף טוענים כי מדובר בחישוב שמרני במיוחד. למרות זאת נמסרו ב־2016 בישראל רק 17.3 אלף קטנועים ואופנועים, כאשר מטרו שומרת על מעמדה כיבואנית הגדולה בשוק. לצד הכלים הדו־גלגליים היא הגבירה בשנים האחרונות את העיסוק בתחומים משיקים כמו מכירת רכבי גולף, רכבים תפעוליים ואף מלגזות. בקרוב היא צפויה על פי ההערכות לרכוש את זיכיון היבוא של טרקטורוני ארקטיק קאט מסמל"ת.

 

 

בהשוואה לעולם השוק פה היה צריך להיות הרבה יותר גדול.

 

"גם בהשוואה לישראל. ב־2008 נמכרו כאן כעשרה כלים דו־גלגליים לכל 100 מכוניות. ב־2016 היחס היה 5.8. דהיינו, היינו צריכים להיות היום עם מכירות שנתיות של קרוב ל־30 אלף כלים בארץ, ואני מאמין שעוד נגיע לשם".

 

עדיין רוכשים כאן בעיקר קטנועי 125 סמ"ק?

 

"כן, אבל יש שינוי מגמה וכניסה של רוכבים חדשים ו"חדשים ישנים" רבים שמשנה את התמהיל. מי שגר ברעננה וצריך לרכוב לעבודה בראשון־לציון רוכש אופנוע בינוני במקום קטנוע בינוני, באותו מחיר ועם יותר בטיחות ומהירות בכביש בין־עירוני. התוצאה היא שחלקם של האופנועים, שכבר ירד ל־5% מהשוק, עלה ל־30%. מחיר ממוצע לכלי עבר אצלנו את ה־20 אלף שקל".

 

בשוק הרכב עדיין חברות הליסינג רוכשות כמחצית מהרכבים, עבור חברות שמספקות רכב צמוד לעובדים. למה לא רכב דו־גלגלי?

 

"עלות הביטוח הורגת בחישוב הכלכלי את השוק המוסדי עבור הכלים האלה. ולמרות זאת, אפשר לראות שינוי. יש חברות שכבר מציעות קטנועים ואופנועים צמודים, לאחר שהבינו שזה חוסך להן מקומות חניה ומפנה זמן לעובדים. מיקרוסופט כבר רוכשת אצלנו בכל חודש כמה כלים לעובדים, וכעת גם קומברס נכנסת לנושא".

 

העלייה במכירות מיוחסת גם לשינוי במיסוי על הדו־גלגלי.

 

"המיסוי סייע לחלק מפלחי השוק, אבל הוא לא הגיוני במהותו. כשהענף ורישיונות הרוכבים מתבססים על הספקי המנועים, ברשות המסים החליטו להתבסס על נפחי המנוע, לבלבל את כולם ולפגוע גם ביכולת שלנו למכור כלים עם יותר מערכות בטיחות". מרשות המסים נמסר בתגובה: "יש קושי באכיפה לפי הספק, ולכן נדרשנו גם לעניין הנפח, גם אם במהות יש להספק יותר רלוונטיות לגובה המס. נבחן שוב את הנושא בהמשך השנה".

 

איך אפשר להוריד את מחירי הביטוח?

 

"יש כיום החלטה של הכנסת על העמסה בסך 6% של עלויות הביטוח לנהגים לטובת הרוכבים, כדי לבטא את הנזק הרב יותר לדו־גלגלי בתאונה, ואת תרומתו לייעול התחבורה. אבל בשנים האחרונות ירדו מכירות הדו"ג, מכירות המכוניות עלו, ולא היה שינוי בתעריפי הביטוח. אנחנו מנסים כעת לבדוק לאן הלך הכסף שאמור היה להגיע לרוכבים, ורק מוצאים עוד ועוד סימני שאלה. התעריפים מביאים לכך שאנחנו צריכים לנהל מלחמה עם הלקוחות שיעשו ביטוח חובה לכלי. לפי מבקר המדינה, רק 50% יכולים להרשות לעצמם ביטוח כזה".

 

התחלתם ב־2016 למכור גם קלנועיות.

 

"רכשנו את הפעילות השיווקית של 'אפיקים'. זה תחום מדהים לאור התארכות תוחלת החיים, כשאפיקים זה בארץ שם גנרי לקלנועיות. ביחד עם שאר הרכישות שלנו זה סייע להביא את מטרו לחברה ששוויה כפול מזה שהיה כאשר קרסו מוטורס נכנסה לחברה" (קרסו רכש ב־2011 33% ממטרו, לפי שווי של כ־200 מיליון שקל. אבירם מחזיק בשליש מהמניות, ובשליש האחרון מחזיק איש העסקים חן למדן - א.ע).

 

תשקלו הנפקה?

 

"היום החברה יותר בשלה לזה, כבר היינו קרובים להנפקה ב־2008 ועצרנו כמעט ברגע האחרון, גם כי לא הייתי שלם עם זה. היום, כשלצד הדו־גלגלי יש עוד תחומים משמעותיים בחברה, זה כבר יכול לעניין גופים מוסדיים. כבר יש עלייה לרגל". למה להנפיק בעצם? כדי שכולם יידעו מה תנאי השכר שלך?

 

"יש פלוסים ומינוסים, והחשיפה האישית באמת פחות נוחה. אבל אנחנו כבר מתנהלים כמו חברה ציבורית, כי יש לנו שותפים שהם חברות ציבוריות. אבל אם יום אחד תהיה כאן הנהלה שכירה, אעדיף שהם יפעלו בשקיפות. טבעי שאחרי ארבעים שנה שאתה מנכ"ל מגיע שלב שצריך לתת יותר מקום לאחרים. זה לא יקרה מחר בבוקר, אבל טבעי שהיום הזה יגיע. אדם צריך לדעת לפנות בשלב שמעריכים אותו".