WhatsApp FaceBook send e mail
AFP

"הוא שאל אם אנחנו דמוקרטים או רפובליקנים. תוך זמן קצר פתח באש"

10 דקות של ירי בלתי פוסק, מאות קליעים, וחמישה פצועים • אימון בייסבול חברותי של קבוצת מחוקקים רפובליקנים במגרש ליד וושינגטון הפך לזירת קרב פוליטית כאשר ג’יימס הודג'קינסון, מעריץ של הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס — ומבקר חריף של הנשיא טראמפ — ירה לכל עבר • חבר קונגרס רפובליקני בכיר נפצע אנוש — ואמריקה כולה מדממת

ציפי שמילוביץ | כתבתנו בניו־יורק
15.06.17

הדבר הראשון שחבר הקונגרס סטיב סקאליס עשה לאחר שנורה במותן על מגרש הבייסבול היה לזחול עשרה מטרים כדי להימלט מהיורה. הדבר השני שעשה, בכוחותיו האחרונים, היה לדאוג שיתקשרו לאשתו ויודיעו לה שנפגע. "רצתי אליו כדי לעזור", סיפר הסנאטור ג'ף פלייק, שהיה עד לירי בווירג'יניה. "לקחתי מסטיב את הטלפון הסלולרי והתקשרתי לאשתו כדי שלא תשמע על כך מהחדשות".

 

מצבו של סקאליס, ה"מצליף" הרפובליקני בבית הנבחרים — מקום 3 בהנהגת הקונגרס — קריטי. אבל אירוע הירי אתמול, שיכול בקלות היה להיגמר בעשרות הרוגים, מאיים כעת להחריף את הקיטוב ולהעמיק את הקרע הפוליטי שהולך ומכרסם בחברה האמריקאית מאז בחירתו של הנשיא טראמפ.

 

ןעוט...
(צילום: רויטרס)
 

מעדויות בשטח עולה כי היורה, ג'יימס טי הודג'קינסון (66) ממדינת אילינוי, הגיע קצת אחרי השעה 7 בבוקר למגרש בייסבול בעיר אלכסנדריה, מרחק קצר מוושינגטון הבירה, שם בדיוק התאמנו חברי קבוצת הבייסבול של הרפובליקנים מהקונגרס. "הוא ניגש אלינו ושאל 'סליחה, אדוני, מי מתאמן כאן היום? הדמוקרטים או הרפובליקנים?" סיפר חבר הקונגרס ג'ף דנקן, שנתקל בו בדרכו החוצה. "שום דבר באיש לא העלה בי חשד". לאחר שאמר לו דנקן כי מדובר ברפובליקנים, הוא הודה לו ועזב. כעבור עשר דקות, בדרכו חזרה לקונגרס, שמע דנקן על הירי — וזיהה את אותו אדם כיורה.

 

הודג'קינסון זינק מעל ספסל ליד המגרש ולפתע פתח באש עם רובה סער על השחקנים במגרש: במשך כעשר דקות ניהל קרב יריות שבו נורו מאות קליעים. מאבטחיו של סקאליס הגיבו באש והרגו את הודג'קינסון בסיום הקרב. בנוסף לסקאליס, נפצעו ארבעה אנשים נוספים, חלקם שוטרים. חברי הקונגרס והסנאטורים פונו בבהלה ותחת אבטחה כבדה לבניין הקונגרס. "אם המאבטחים לא היו שם — זה היה נגמר בטבח", סיפר הסנאטור ראנד פול.

 

"אני חש בחילה מהירי". סנדרס | צילומים: אי־פי ואי־אף־פי

 

ככל שמתגלים פרטים על התוקף, גובר החשד כי פעל ממניעים פוליטיים: הודג'קינסון, שאיבד את עבודתו לאחרונה, היה תומך נלהב של הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס — ואף התנדב בקמפיין הנשיאותי שלו. הוא גם היה מתנגד חריף של הנשיא טראמפ והרבה לגדף אותו ולתקוף אותו ברשתות החברתיות. הוא היה חבר בקבוצת פייסבוק בשם "לחסל את המפלגה הרפובליקאית", טען כי טראמפ צריך לשבת במאסר וכתב בפייסבוק כי "טראמפ הוא בוגד. הוא החריב את הדמוקרטיה שלנו. הגיע זמן להשמיד את טראמפ ושותפיו". אחיו מייקל תיאר אותו אתמול כ"שקט", אבל הודה: הוא "לא שמח כלל" מתוצאות הבחירות.

 

בדיון מיוחד בסנאט מיהר הסנאטור סנדרס להתנער מהמעשים ולגנות את הירי: "אני חש בחילה מהמעשה המתועב הזה, אלימות מכל סוג בלתי מתקבלת על הדעת ואני מגנה את המעשה הזה בצורה החריפה ביותר. שינוי אמיתי יכול לבוא רק בדרך לא אלימה".

 

נכון לשעות הלילה המאוחרות אתמול, מצבו של סקאליס המשיך להיות קשה. כמי שידוע כמחוקק שמרני ממדינת לואיזיאנה הדרומית, סקאליס סייע בעבר לחסום ניסיון לחוקק חוק להחרפת הפיקוח על כלי נשק אוטומטיים לאחר פיגוע הירי באורלנדו. בעקבות הירי אתמול, בוטלה פעילות החקיקה בקונגרס. בין הדיונים שנדחו — בנושא הגבלת השימוש בכלי נשק מסוימים.

 

 

 

היורה. גיימ'ס הודג’קינסון

 

 

חגיגה עצובה

לא כך קיווה הנשיא טראמפ לחגוג את יום הולדתו ה־71. אשתו מלאניה, שביקשה מתומכיו במייל שהפיצה לשלוח לו כרטיס ברכה "כדי שיהיה לו יום הולדת שלעולם לא ישכח", נאלצה כנראה לדחות את החגיגות, שכן אירוע הירי הטיל אווירה קודרת על הבית הלבן. "עלינו להתאחד. יש לנו חילוקי דעות אבל צריך לזכור שכל מי שמשרת בוושינגטון עושה את זה כי הוא אוהב את אמריקה”, אמר הנשיא במסיבת עיתונאים מיוחדת. הוא כינה את חבר הקונגרס סקאליס "חבר, פטריוט, ולוחם" וטען כי "העולם מתפלל להחלמתו" | כתבו: סוכנויות הידיעות, צילום: אבאקה

 

 

Pool/ABACA