WhatsApp FaceBook send e mail
IT STUDIO

צמודים לצמודי הקרקע

שוק הנדל"ן הרותח בישראל התבטא בעשור האחרון גם ב–15 אלף וילות שנבנו מדי שנה • מחוז הצפון והעיר ירושלים מובילים בבנייה כיום, ולמרות החוסר בקרקע ־ מעל 3,000 בתים פרטיים נבנו בת"א בעשור האחרון

עופר פטרסבורג
22.11.17

זוכרים את חלום הווילה והוולוו? החלום לבית צמוד הקרקע של הישראלים עדיין קיים, כאשר למרות השיאים במחירי הדיור בישראל, עדיין רבים מעדיפים לרכוש בית צמוד קרקע ולשלם עבורו פרמיה משמעותית, על פני דירה בשטח דומה בבניין מגורים.

 

מבדיקה שנערכה על בסיס נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, על ידי מרכז הבנייה הישראלי לרגל כנס "עיר הנדל"ן" שייערך בסוף החודש באילת, מתברר שבעשור האחרון החלה בנייתם של 14־15 אלף צמודי קרקע בכל שנה המהווים כמעט שליש מהתחלות הבנייה מדי שנה. התחלות הבנייה אינן כוללות שיפוצים והרחבות של אלפי צמודי קרקע ישנים, המהווים חלק מאוד גדול מהשוק בעיקר ביישובים ותיקים.

 

העיר עם היקף הבנייה הגבוה ביותר של בתים צמודי קרקע היא ירושלים, שם נבנים כיום 496 בתים כאלה. אחריה באר־שבע עם 305 בתים במה שמכונה "בנייה פעילה" ומתחתיה ראשון־לציון עם 279 בתים. ביישוב מיתר שליד באר־שבע נבנים 247 בתים ובאופקים 199.

 

בהתבוננות ברמת המחוז, יותר משליש (35%) מצמודי הקרקע נבנים כיום במחוז הצפון — 7,218 בתים צמודי קרקע. במחוז הדרום 4,174 צמודי קרקע, המהווים 20% מסך הבנייה הפעילה. באזור המרכז נבנים 18% מצמודי הקרקע בישראל — 3,675 יחידות דיור. ביהודה ושומרון 1,808 בתים צמודי קרקע המהווים 9% מסך הבניה הפעילה, ובחיפה 8% (1668 יח"ד). במחוז ירושלים הכולל גם את היישובים הרבים בהרי ירושלים, נבנים 1,233 יח"ד צמודי קרקע המהווים 6% מסך הבניה הפעילה.

 

במרכז הבנייה הישראלי בחנו גם היכן נבנו הכי הרבה צמודי קרקע בישראל בעשור האחרון. מהנתונים עולה כי ביישובים הישראלי ביהודה ושומרון נבנו במהלך העשור יותר מ־18 אלף צמודי קרקע. בירושלים נבנו 8,949 צמודי קרקע, בראשון־לציון 6,503, ובבאר־שבע 4,250.

 

אחד הנתונים המפתיעים מהמחקר הוא שבתל־אביב־יפו נבנתה כמות מפתיעה של 3,436 יחידות של בתים צמודי קרקע — למרות המחסור המדובר בקרקעות באחת הערים המבוקשות לדיור בישראל. בתל־אביב נבנו יותר בתים צמודי קרקע אפילו מהוד־השרון, שם נבנו 3,094 בתים בעשור האחרון. בהרצליה נבנו באותה התקופה 2,026 בתים צמודי קרקע.

 

ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי: "צמודי קרקע עדיין נחשבים לחלום הישראלי ואנו רואים את זה בנתונים. רבים עדיין מעדיפים ברמות המחירים הנוכחיות לשלם את הפרמיה הכרוכה בכך ולהגשים חלום. רואים גם שוק ער בשיפוץ בתי קרקע, כך שהשוק האמיתי של צמודי הקרקע הוא אף גדול יותר מול נתוני התחלות הבנייה בלבד".

 

ofer-pt@yedioth.co.il