WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: אלעד גרשגורן

חזון העצמות המתחדשות

עד היום, מי שאיבד עצמות כתוצאה מתאונות דרכים או גידולים סרטניים, נאלץ לעבור הליך מסובך וכואב של העברת עצם ממקום אחר בגוף • אבל בזכות ניתוח מורכב וראשון מסוגו בעולם שנערך אתמול בבית חולים העמק בעפולה, כל זה עשוי להשתנות בקרוב • "היום אנחנו יכולים לגדל כל עצם במעבדה", אומרים הרופאים שעשו היסטוריה, "הניתוח הזה הוא ממש מדע בדיוני"

רותם אליזרע
20.12.17

כשדני, תושב אחד הקיבוצים בצפון, שבר את הרגל בתאונת דרכים והרופאים נאלצו להסיר חתיכה בגודל חמישה סנטימטר מעצם השוק שלו, הוא לא תיאר לעצמו שהוא יהיה הראשון בעולם לעבור ניתוח חדשני, שנערך לראשונה בישראל, במטרה לעשות דבר שנראה עד היום בלתי אפשרי - לגרום לעצם להשלים את עצמה.

 

בניתוח, שנערך אתמול בבית החולים העמק בעפולה, לקחו הרופאים רקמת שומן מגופו של המטופל, גידלו אותה במעבדה והזריקו חזרה את התאים לגוף, כדי שישלימו את העצמות במקומות החסרים. את הטכנולוגיה החדשה פיתחה לפני מספר שנים חברת "בונוס ביוגרופ", ובמסגרתה מפרידים מתאי השומן את התאים שיודעים לבנות רקמות וכלי דם, מגדלים אותם בביו ריאקטור, מתקן מיוחד שמדמה את הסביבה של הגוף ומספק תנאים אופטימליים לגידול עצמות.

 

לאחר כשבועיים נוצרת רקמה שמוכנה להשתלה אצל המטופל. את הרקמות מעבירים מהמעבדה בחיפה לבית החולים, מזריקים לגופו של המטופל את השתל החי, ובתוך מספר חודשים העצם גדלה במקום החסר.

 

"ייצרנו אלפי חלקיקים קטנים של עצם, כל אחד מהם חי, וזה מאפשר לנו להזריק אותם לאזור החסר, שם הם מתחברים לעצם חיה ומתפקדת" מסביר ד"ר שי מריצקי, מנכ"ל "בונוס ביוגרופ" ומי שפיתח את הטכנולוגיה. "למטופל היו חסרים חמישה סנטימטר של עצם ברגל. הרופא הזריק למקום החסר את אלפי החלקיקים שגידלנו מחוץ לגוף, תוך כמה ימים האזור מתחיל להתמלא מחדש - ואחרי כחודשיים המטופל יכול ללכת".

 

צוות הרופאים. מימין: פרופ' רוזן | צילומים: אלעד גרשגורן

 

מי שביצע את הניתוח אתמול הוא פרופ' נמרוד רוזן, מנהל מערך אורתופדיה בבית החולים העמק. "המטופל שלנו הגיע עם חסר בעצם השוק, שהגוף לא יודע להשלים לבד", מסביר פרופ' רוזן. "אתמול בניתוח השתלתי את התאים ששאבנו ממנו לפני שבועיים, ותוך שישה שבועות העצם תשלים את עצמה והשוק תחזור להיות כמו קודם. הניתוח הזה הוא ממש מדע בדיוני, הוא משנה את כל כללי המשחק באורתופדיה. היום יש לי יכולת לגדל כל עצם במעבדה".

 

הניתוח מתאים גם לקשישים עם הידלדלות העצם וגם לחולי סרטן שעוברים כריתת עצמות, ופרופ' רוזן מעריך שבעתיד יהיה ניתן לבצע את הניתוח הזה גם לנמוכי קומה, להשתיל להם עצמות ולהגביה אותם בעשרות סנטימטרים: "בכל ניתוח אני יכול להוסיף עשרה סנטימטר, ואפשר לחזור עליו כמה פעמים. זה יכול לשנות את הדימוי העצמי של המון אנשים".

 

דני זכה להיות המנותח הראשון בעולם שעבר את ההליך החדשני. "לפני שמונה חודשים עברתי תאונת דרכים ושברתי את הרגל", הוא מספר. "בשלב מסוים היו צריכים להוציא לי חתיכת עצם של חמישה סנטימטר, והגוף לא יכול להשלים את זה בעצמו. סמכתי על הרופאים ואני בטוח שהם עשו עבודה טובה ומקווה שעוד מספר שבועות אוכל לעמוד על הרגל כמו שצריך".