WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: דובר צה"ל

אחות לנשק

חיל הרפואה מגדיל פי חמישה את מספר העתודאים בלימודי סיעוד ומשלב לראשונה את מי שהוסמכו כאחיות או כאחים ביחידות קרביות

רותם אליזרע
04.02.18

חיל הרפואה מתכנן מהפכה: מספר העתודאים שלומדים סיעוד מדי שנה יעלה מ־25 ל־120, ולראשונה — חיילים בתפקיד אח או אחות יוכלו לשרת בקרבי.

 

בשבועות האחרונים החלו בצבא בפיילוט ראשון מסוגו. אחות אחת וארבעה אחים שובצו — בפעם הראשונה — בגדודים קרביים, והם נותנים מענה ללוחמים בשטח. האחים והאחיות ביחידות הקרביות יצטרפו ללוחמים בפעילות ויסייעו לרופא הגדודי לתת מענה לחיילים.

 

"תמיד רציתי להרגיש שעשיתי בשירות הצבאי שלי משהו משמעותי, שעזרתי למישהו", מספרת קמ"א (קצין מקצועי אקדמאי) אווה קרצ’ב (21), שמשרתת כאחות בגדוד קרקל. "כאשר אמרו לנו שיש שיבוצים לגדודים קיוויתי להגיע לגזרה מבצעית. השינוי פותח בפני האחים והאחיות העתידיים במסלול אפשרויות אינסופיות מבחינת העתיד בכלל ולאן שהמקצוע הזה מתקדם בצה"ל בפרט".

 

קמ"א יצחק רוזנבלאו (21) משרת כאח בחטיבת כפיר בגדוד נצח יהודה: “המסלול הוא חוויה מדהימה. הוא נותן מקצוע לחיים ושירות משמעותי", הוא אומר. "אני מרגיש שבתור נער צעיר, עצם העובדה שאני מקבל תעודה אקדמית זה הישג גדול. שמחתי מאוד שבחרו בי להשתתף בפרויקט. קיבלתי תמיכה לאורך כל הדרך ממשפחתי ומהחברים".

 

לאחר הרפורמה החדשה יהיו לאחים ולאחיות בצה”ל סמכויות רחבות יותר מאלה שיש להם כיום. בחלק מהמקרים הם יוכלו אפילו לתת מרשמים לתרופות כדי להקל על הרופא הצבאי. "כיום, כדי לקבל הפניה לרופא מומחה, החייל חייב לפגוש רופא במרפאה. בעתיד מספיק יהיה לפגוש אחות והיא תוכל להנפיק את ההפניה ובכך לקצר את הביורוקרטיה", מסביר סגן קצין רפואה ראשי, אל"מ ד"ר חגי פרנקל. "כיום רק רופא יכול לתת אופטלגין, ובעתיד גם אחות תוכל. אם כיום לחייל יש חום של 37.5 הוא צריך להיבדק על ידי רופא. בעתיד אחות תוכל לפגוש את החייל, לטפל בו ובמקרים מסוימים לתת לו חופשת מחלה (גימ”לים). כל זה כדי שהחיילים יוכלו לקבל שירות מהיר יותר".

 

בצה"ל גם קיצרו את פרק הזמן ללימודי סיעוד מארבע שנים לשלוש שנים כדי לגרום לחיילים צעירים לבחור במסלול של עתודה. במקביל יקוצר שירות הקבע של מי שיבחר במסלול משלוש שנים לשנה וחצי בלבד.

 

"חסרים הרבה אחים ואחיות במדינת ישראל. בבתי־החולים לא מצליחים למצוא אנשים שיאיישו את התקנים הרבים שקיימים. הרפורמה שלנו תעזור למלא את המחסור. בנוסף, ההשתלבות של אחיות ואחים בחיל הרפואה משמעותית לצבא ותאפשר לנו לתת טיפול טוב יותר לחיילים. אנו מקווים שבעוד כמה שנים יהיה אח או אחות בכל מרפאה צבאית", מסכם אל"מ פרנקל.