WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: שאטרסטוק

היינות הכי מומלצים והכי משתלמים לפסח

מבקר היין שלנו אסף חבורת גדולה של טועמים, וביחד הם מגישים את רשימת היינות הכי טובים לפסח, עם דגש מיוחד ליינות מומלצים ביחס למחיר. שיהיה לחיים!

טל חוטינר
14.04.19

כולנו כבר יודעים שאנחנו לא עם של שתיינים גדולים, וכי ממוצע צריכת היין שלנו לא עולה בשיעור משמעותי כבר כמה שנים טובות. מה שכן קורה, הוא הרחבת סיטואציית הצריכה שלנו. אנחנו שותים יינות טובים יותר, נגישים יותר ובעיקר – שותים בהזדמנויות רבות יותר. יחד עם זאת, לתקופת האביב שבין פסח ליום העצמאות יש תרומה נכבדה לנסיקת גרף מכירות היין ולצריכה השנתית, שכן כ־50 אחוז ממכירות היין מתבצעות בישראל בתקופה זו של השנה.

 

מובן ששיא השיאים של צריכת היין הוא ליל הסדר וחול המועד פסח בואכה החג השני. והשנה עם הסמיכות לתוצאות בחירות אפשר עוד להגביר קצת את הצריכה, כי מי שחוגג שירים לחיים ומי שבדיכאון שישתה משהו כדי להירגע. אז מה שותים ביחד סביב שולחן החג? לפניכם רשימת יינות נרחבת שהמדור ממליץ עליהם מבין מאות האופציות שנדגמו ונמצאות על המדפים.

לבנים מומלצים

סגל התססה פראית שרדונה 2018

הפרי מגיע מכרם יחידני בגובה של 800 מטר באזור דלתון. סחיטה קצרה ותסיסה על שמרי הבר ויישון של כחצי שנה בחביות צרפתיות מובילים לקבלת יין עדין, שונה ומינרלי, עם מעט אגוזיות. באף פריחת הדרים וקלייה עדינה. 65 שקל.

תבור אדמה רוסאן 2018

יין מקסים מהיקב האקולוגי של תבור. הענבים מגיעים מתל שיפון שבצפון הגולן ונבצרים מאוחר יחסית. באף ניחוחות מיוחדים של קמומיל ותה ירוק, עם פרחוניות של יסמין. הגוף בינוני בזכות השמרים הייחודיים. יין מעניין וטעים. 59 שקל.

דלתון אסטייט פומה בלאן 2018 (היין שהמבקר שלנו הכי אהב בלבנים!)

חג או לא חג – אני אוהב את היין הזה! סוביניון בלאן מכמה כרמים בגליל העליון ובגולן. חלק מהענבים הותסס פרא בחביות אלון ולאחר מכן הנוזל התיישן על שמריו למשך שישה חודשים, כאשר החלק השני תסס בנירוסטה. התוצאה: גוף בינוני, טעם רענן וניחוח של פירות לבנים יחד עם עישון עדין שמגיע מהחבית. 50 שקל.

קסטל לה וי לבן 2018 (תשתו עכשיו, החיים קצרים!)

בציר חדש לבלנד הצעיר של יקב קסטל – יין ארומטי ונעים שמורכב מסוביניון בלאן, שרדונה וגוורצטרמינר. התוצאה מצויינת, מבושמת במעטפת של פרי טרופי וליים. לשתייה נעימה ועכשווית. 79 שקל.

נטע לבן 2017

האח הקטן מיקב ברבדו, כיף של בלנד, איכותי ומדויק שפשוט גורם לך לפתוח עוד בקבוק. שילוב מוצלח של שרדונה וסוביניון בלאן שנותן גוף, יחד עם רעננות וארומטיות. מתאים לכל מנה שתבחרו, וגם שווה לצנן ולהתחיל ללגום לפני שהאורחים באים, לטובת קצת שפיות. 70 שקל.

ברבדו שרדונה 2018

השרדונה של ברבדו השנה פשוט מצוין. הוא נוכח מאוד בטעמיו, מאחר ותסס על שמריו בחביות עץ ברובו. התוצאה היא יין עמוק ומלא ברבדים, עם טעמי הפרי הקלאסי, חמאתיות ומצד שני מינרליות נעימה ומרתקת ואיזון טוב שמתבטא גם באלכוהול 12.5%. 90 שקל.

טפרברג שרדונה אסנס 2017

על התווית האחורית מופיע שהיין מתאפיין גם בניחוח של בוטנים וזה אשכרה נכון! היין עמוק, חמאתי ומלא עם אגוזיות וכן כן – בוטנים, יחד עם פרי צהוב והדרים. מוצלח ומאוזן. 75 שקל.

ויתקין מסע ישראלי לבן 2018 (המבקר שלנו אהב מאוד!)

אחד המעניינים שבטעימה, יין פשוט מצוין ובבציר הזה אפילו יותר מאשר בעבר. שילוב של קולומבר מגפנים בוגרות, גרנאש לבן, רוסאן ויוניה ומעט גוורצטרמינר – תודו שזה הבלנד הכי מעניין שהכרתם. ובאף? זר ריחני של אשכולית טרייה, תפוח ירוק, אפרסק בוסרי ומשהו מינרלי. יין שילווה אוכל בצורה מושלמת. 12.5% אלכוהול בלבד. 70 שקל.

 

מומלצים שעולים עד 40 שקל לבקבוק

טפרברג אימפרשן רוזה 2018

היקב שלא מפסיק להפתיע ולהתחדש, מוציא לנו רוזה מענבי ברברה וגרנאש נואר. כיף של יין עם פרחוניות והדרים ופרי אדום, אביבי ונעים. 40 שקל, שווה ביותר.

כרמל פרייבט קולקשן שרדונה 2018

כרמל, היקב הענק שמייצר תמורה טובה בכל רמות מחיר, עושה זאת גם בשרדונה מסדרת הביניים. על הלשון מעט פרי טרופי ותפוח ירוק עם חמיצות כיפית, כמעט ללא עץ. 40 שקל.

רמת הגולן חרמון רוזה 2018

חרמון של רמת הגולן הוא ללא ספק אחד ממותגי היין החזקים בישראל בעשורים האחרונים. זהו הבציר השני של הרוזה מסדרה זו, והמדובר בבלנד ורוד, כהה ונעים של כמה זני ענבים – מסירה ועד טמפרניו, באף ניחוחות פרי אדום עם מעט הדרים. 35 שקל, מחיר לגמרי סבבה.

רקנאטי יונתן אדום 2018

כיף של יין, טוב ומדויק שעשוי מקברנה סוביניון ושיראז מהגליל העליון. באף מתקבל ניחוח של פירות אדומים, על הלשון מעט עץ וקצת פרי. לשתייה מיידית ונעימה של ליל סדר. מחיר נהדר לכזה יין: 39 שקל.

ברקן רזרב קברנה סוביניון גולד 2016

הפתעה בסדרת רזרב, קברנה סוביניון מכרם בן זמרה שנותן עבודה במחיר נהדר. פרי טוב, מעט עישון, שזיף ותיבול חם ומתקתק. מדויק וטוב. מחיר פצצה לכזה יין, שנותן תמורה מלאה לכסף: 40 שקל.

 

אדומים מומלצים

מאיה מארה רד 2017

היקב שעושה עבודה נהדרת עם הזנים הים־תיכוניים, בעבודה משותפת של היינן דוד בר־אילן ויועציו היוונים. שילוב של קריניאן, מורבדר וסירה יצר יין בעל גוף בינוני שפשוט מתאים לנו ולמזג האוויר המקומי. באף ניחוחות פרי אדום, לא מתוק ולא ריבתי, עם מעט עישון וסיומת נעימה. 85 שקל.

יתיר פטי ורדו 2015 (ריח של חנות פרחים!)

אחד היינות שהכי הרשימו אותי השנה. פטי ורדו מכרמי היקב באזור יער יתיר. כל יין מכל חלקה התיישן בנפרד כשנה בחביות, ואז נמהל לבלנד הסופי ועבר לעוד שנתיים מנוחה בבקבוק! באף ממש חנות פרחים – מסיגליות ועד ורדים, לצד פרי יער נפלא, בגוף בינוני ומאוזן. יין נפלא. 139 שקל.

רקנאטי קברנה סוביניון רוזה כרם לבנון 2015 (רקנאטי זה לא רק ים־תיכוני!)

מרוב ים־תיכוניות, לפעמים שוכחים שרקנאטי עושים גם קברנה סוביניון מצוין! מהכרם שנמצא מול הרי הלבנון משוגר יין נפלא עם ניחוחות עשירים של פרי כהה, ותיבול קריר ונעים, עוצמתי ומלטף. 16 חודשי התיישנות בחבית וסינון גס לקברנה ה"קריר" הזה. 95 שקל.

מונטיפיורי אדום, 2017

בלנד מעניין מאוד של מלבק, שיראז ופטיט סירה שמקורו בהרי ירושלים. שלושת הזנים מאזנים זה את זה ויוצרים יין מבושם, עם המון פרי אדום, ניחוח עור ומשהו מעושן. בטעימה, היין קל יחסית עם חמיצות שמאזנת את הפרי. מישהו (היינן ששון בן אהרון...) חשב פה יפה מאוד על הבלנד הזה. 70 שקל.

כישור מצודת תפן 2016 (המבקר שלנו עף!)

יין מצוין וחדש מהיקב הנפלא הזה שיושב לו בכפר כישורית שמאכלס מבוגרים בעלי מוגבלויות בגליל המערבי, וזוכה גם לנוף הירוק וגם לבריזת ים. מהכרם הגבוה ליד מצודת תפן (משמעות השם בערבית – טייפון, כלומר רוח וגשם), מגיע בלנד בעל מאפיינים בורדלזיים. שילוב של קברנה מרלו, קבנה פרנק ופטי ורדו יוצרים שילוב טעמים של פרי אדום וטוב עם ירקרקות ותיבול ים־תיכוני נפלא.

יופי של סיומת ארוכה ונהדרת. מבחינתי זו ממש תגלית חדשה. 140 שקל.

פסגות אדום 2015

בלנד נהדר של יעקב אוריה היינן המוכשר. שילוב של מרלו וקברנה, עם מעט סירה ופטיט סירה מכרמי היקב ליד פסגות. 12 חודשי חבית הובילו לטעמים מתפרצים של המון פרי אדום וכהה, יחד עם תיבול מקומי ועישון נעים, בגוף בינוני פלוס. 110 שקל.

פייב סטונס נוביליטי 2017

בלנד מאוזן מאוד, בסגנון בורדולזי: קברנה, מרלו, פטיט ורדו וקברנה פרנק, נבצרו מכרמים נבחרים בהרי יהודה. הנוזל יושן למשך עשרה חודשים בחביות חדשות וישנות, והתוצאה היא יין מתובל, מעושן ועשיר עם ארומות קפה, עץ ופרי שחור. בקבוק מצוין. 130 שקל.

יקב גבעות פינו נואר 2017 (פינו נואר כמו שצריך!)

אולי היקב היחידי שמצליח לעשות בארץ פינו נואר מוצלח. מקור הענבים בכרם יחידני שנמצא בגובה 900 מטר באזור גוש עציון. הזן הקר הזה מסתדר שם יפה, ועבר יישון של 12 חודש בחביות אלון צרפתי שמקורן מבורגון, מולדת הפינו נואר. התוצאה: יין בעל גוף בינוני־קל, מעט אדמתי, עם פרי אדום וקצת תיבל אלגנטי ואיזון חומצי טוב. יין מרשים ומשובח. 149 שקל.

 

קצת רוזה בשביל הכיף

טוליפ וויט פרנק 2018 (המבקר שלנו ממש שמח!)

איזה יין כיפי! יותר מכיפי, יין טוב ומדויק שבעשייתו הושקעה חשיבה רבה. המדובר בשילוב של זן אדום וזן לבן – קברנה פרנק וסוביניון בלאן – שנבצרו והותססו בנפרד. תסיסתו של הקברנה פרנק נעצרה בקירור עמוק כדי לשמור על פרי רענן, בהמשך, סחיטת קליפות קצרה שהורידה את מפלס הצבע אבל הותירה טעמים אופייניים לזן. השילוב עם הסוביניון בלאן יצר כאן ארומות של אביב ופריחה עם מעט הדרים ותות שדה טרי. יין ממש נהדר. 79 שקל.

הרי גליל בלאן דה נואר 2018

השם אומר לבן מאדומים, והוא אכן יין לבן שעשוי מענבים אדומים, ובמקרה הזה מגרנאש. סחיטה קצרה של האשכולות ואז הפרדה מהמשקעים נועדה כדי להפחית צבע. התוצאה: היין הזה כמעט לבן, בהיר וירקרק ומאוד מרשים, ונושא ניחוחות שהם בין פריחת ורדים לבין עשבוניות טובה עם פרי חמצמץ וטרי. יין כיפי וטוב. 65 שקל.

קובננט ישראל בלו סי רוזה 2018

ג'ף מורגן הוא יינן יהודי, שמייצר יינות בארצות־הברית, וכבר שנים נושא בתואר "מלך הרוזה של קליפורניה". מורגן מייצר יינות גם בישראל, והרוזה הכחול־לבן שלו עשוי מענבי סירה. התוצאה היא יין חד וטוב, עם הרבה פרי וחומציות טובה ומרעננת שמתאימה לשתייה בכל מצב, ובעיקר עם אוכל טוב. טעים, מדויק ורענן. 90 שקל.

יזרעאל פט־נט רוזה 2018

(שימו לב: היין הפאנקי של הטעימה!)

אולי היין הכי פאנקי, מפתיע ושונה בטעימה. תסיסת שמרים טבעית ופראית שומרת על הגיזוז העדין שלו בתוך הבקבוק (גם בזכות פקק מעולה ממש, ממש כמו באזור שמפיין). התוצאה: המון פרי רענן כמו אשכולית אדומה, ארומות של פריחה נעימה, לוונדר וטעמים של פירות ורודים. היין מאוזן באופן טוב, בעל חומציות שנעזרת בתסיסה הטבעית והיפה. יש משהו קצת פאנקי ושונה גם בניחוח – אולי מהשמרים. יין מהנה עם תווית יפהפייה. חייבים אחד לעצמכם לפני או אחרי הסדר. 69 שקל.

דומיין נטופה רוזה 2018 (המלצת המבקר שלנו: קנו יותר מבקבוק אחד!)

שילוב שהכינוי שלו הוא GSM – כלומר שילוב של זני גרנאש סירה ומרובדר (שמקורו באזור פרובנס). הענבים נבצרו מוקדם יחסית, כדי ליצור רוזה איכותי. באף ניחוח פרי נהדר ואדום עם מעט פריחה ואדמה, יחד עם איזון יפה. עבור ליל הסדר הייתי קונה כמה בקבוקים כדי שיהיה לכולם או כדי לשתות לבד ולהצליח לסבול את כולם. 60 שקל.