WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: שרון צור

הגיעו לעמק השווה

אחרי דורות של מתיחות בין קיבוצי העמק לעיר הסמוכה בית־שאן הצליחה תלמידת כיתה י' אליה פנסטר ליצור הרמוניה • מגמת מוזיקה משותפת לעירוניים ולקיבוצניקים

ישראל מושקוביץ
17.10.19

היא בת 15 בלבד, ויוזמה שלה הצליחה להביא, אחרי עשרות שנים, להרמוניה בין קיבוצי העמק לעיר הסמוכה בית־שאן.

 

קוראים לה אליה פנסטר, תלמידת כיתה י' המתגוררת בבית־שאן. מילדותה היא מנגנת על בריטון, וחשה תסכול על כך שאין באף בית ספר בעמק מגמת מוזיקה. "כבר שש שנים שאני מנגנת על בריטון, חולמת לשרת בתזמורת צה"ל ולהיות מוזיקאית בעתיד", סיפרה. "כשחילקו אותנו למגמות בכיתה ט' ביקשתי מוזיקה, והתברר שאין. לא הבנתי מדוע בתל־אביב יש ואצלנו לא".

 

אליה פנתה לעומר גבאי, מנהל הקוסרבטוריון העירוני בבית־שאן. הוא הבין היטב לליבה, ובמקביל קיבל פנייה דומה ממנהל בית ספר בעיר. גבאי הבין שעל מנת לפתוח מגמת מוזיקה צריך שיהיו בה מספיק תלמידים, ואז עלה רעיון: להקים מגמה המשותפת לתלמידי בית־שאן ולתלמידי קיבוצי המועצה האזורית עמק המעיינות.

 

וכך, שיתוף פעולה שנראה בשנים עברו כדמיוני בשל המתיחות ששררה בין הקיבוצים לבין בית־שאן יצא לדרך בזכות תלמידה נחושה. במגמה יש בינתיים 22 תלמידים, מחציתם מבית־שאן ומחציתם מהקיבוצים. הרכז דוד סולן סיפר: "התלמידים ייבחנו בחמש יחידות עיוני ובחמש יחידות מעשי רסיטל. הם לומדים הרמוניה מערבית, תיאוריה של המוזיקה, פיתוח שמיעה ותולדות המוזיקה, ואנחנו מפתחים כעת תוכנית עם מוזיקה מזרחית, יהודית ובולגרית". הלימודים מתנהלים לסירוגין בבית המוזיקה בבית־שאן ובבית הספר גאון הירדן שבו לומדים ילדי הקיבוצים.

 

אחד הפרויקטים הראשונים של תלמידי המגמה היה ביצוע של "ים השיבולים", שיר שלמרבה ההפתעה נכתב על ידי ראש עיריית בית־שאן לשעבר יצחק קינן.

 

איריס פנסטר, אמה של אליה: "אני גאה בבתי על היוזמהי". ראש עיריית בית־שאן ז'קי לוי וראש המועצה האזורית עמק המעיינות יורם קרין: "אנו מקווים שהיוזמה תביא למדינה בשורה - לייצר שיתופי פעולה רבים ומנגינה חדשה לכולנו".