WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: קובי גדעון, לע"מ

בקשת ההלוואה הפכה לבקשת מתנה

מבוכה בצמרת המשפטית: אחרי שאושרה לו הלוואה של שני מיליון שקל, ראש הממשלה מבקש לקבל תרומה של עשרה מיליון שקל מספנסר פרטרידג', שהוא גם עד בתיק 1000 • ועדת ההיתרים ביקשה חוות דעת ממנדלבליט

טובה צימוקי
31.05.20

ועדת ההיתרים פנתה לאחרונה ליועץ המשפטי לממשלה עם בקשה מביכה: מהי חוות דעתו על בקשתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיוענק לו אישור לקבל תרומה של עשרה מיליון שקל מאיל ההון וחברו האישי ספנסר פרטרידג' לצורך מימון משפטו. זאת לאחר שבפעם האחרונה שנתניהו פנה לוועדת ההיתרים הוא ביקש אישור לקבלת הלוואה בתנאי השוק.

 

הפנייה של ועדת ההיתרים שליד מבקר המדינה, בראשות השופטת בדימוס חוה מוניץ, ליועץ המשפטי אביחי מנדלבליט מתמקדת בעיקר בשאלת ניגוד העניינים של פרטרידג'. בדיון בבג"ץ התברר לוועדה שפרטרידג' מופיע ברשימת עדי התביעה בהליכים הפליליים המתנהלים נגד נתניהו, והיועץ התבקש להשיב על אודות מרכזיותו וחשיבותו של פרטרידג' בתיק 1000, הוא תיק המתנות. אבל מפניית הוועדה עלה שנתניהו מבקש הפעם תרומה או מתנה של מיליונים ולא הלוואה. "היועץ המשפטי יצטרך גם לחוות דעתו האם חוק המתנות המתיר לאישי ציבור לפנות ולקבל אישור לקבלת מתנות מחברים קרובים, חל במקרה זה גם אם לאיש אין כל עסקים בישראל, שכן חוק המתנות, כשנחקק, לא העלה אפשרות לקבלת מתנות בסכומי עתק", אמרו בכירים במשרד מבקר המדינה.

 

הפנייה הראשונה של ראש הממשלה בנוגע למימון הוצאות ההגנה המשפטית שלו הייתה לפני כשנתיים, אז הוא ביקש ממנדלבליט אישור לקבל כספים מבן דוד נתן מיליקובסקי ומפרטרידג'. היועץ הפנה את נתניהו לוועדת ההיתרים, אז בראשות השופט ד"ר עוני חבש, שקבעה שלצורך מימון הוצאות משפט לא מוצדק לתת היתר אישי לחריגה מ"הכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים". עוד נקבע שמימון הוצאות משפט הנובעות מחקירה פלילית, הכוללת חשש למעשים פליליים בקשר עם בעלי הון שונים, לא ראוי שייעשה בידי בעלי הון.

 

נתניהו פנה שנית, ולפני כשנה אישרה לו ועדת ההיתרים לקבל מפרטרידג' הלוואה של שני מיליון שקל. אולם לפני כמה חודשים, אחרי שהוחלט סופית להגיש נגד נתניהו כתב אישום, פנו פרקליטיו לוועדה וביקשו היתר למימון נוסף של עשרה מיליון שקל, הפעם כמתנה, בטענה שנוצר "שינוי נסיבות משמעותי".