בפינה הימנית: דאינריז טראגריין מ'משחקי הכס', הידועה יותר כחאליסי, אם הדרקונים, משחררת העבדים ומפקדת חטיבה של מג"ב בעיר מירין. בפינה השמאלית: שרה קונור מ'שליחות קטלנית', אמו של ג'ון קונור, האיש שיציל את האנושות מעליית המכונות, האישה שניצחה רובוטים שנשלחו מהעתיד לחסל אותה, אייקון של גיבורה נשית בגופיית סבא. את שתי הדמויות הקשוחות, האלימות והאובססיביות האלה מגלמת צעירה בריטית ביישנית שבלי עקבים לא מגרדת אפילו מטר ושישים. אמיליה קלארק, 28, היא אנטי כוכבת. לא רק בגלל שבלי פאת הפלטינה הבוהקת של דאינריז היא נראית כמו סטודנטית חמודה לעיצוב חזותי ולא כאימת הממלכות שמעבר לים הצר. היא מסרבת לעבור לאל־איי ("לא נראה לי שאני יכולה להיפרד ממזג האוויר של אנגליה ומההליכות בחיק הטבע עם הכלב שלי"), לא רוצה שתדעו עליה שום דבר שלא קשור לתפקידים שלה על המסך ("אני רוצה שבקולנוע תחשבו על שרה קונור ולא על מי אני יוצאת עכשיו"), והיא ממש ביישנית. כששומעים שהיא הציעה לצ'נינג וג'נה טאטום שלישייה במסיבה מרוב התרגשות לראות אותם, אפשר להאמין שזה נפלט לה כחלק ממבוכה בריטית מקסימה, רק כי היא לא הצליחה לחשוב על משהו יותר הגיוני לומר לצמד כוכבים שהרגע פגשה. מצד שני, האקס שלה הוא סת' מקפרלן, אחד הפיות הכי גדולים, מטונפים ושנונים בביזנס, אז כנראה שבאחד על אחד היא יודעת להשתחרר.
¥ ¥ ¥ ¥ ¥
לראיון במילק סטודיוס בהוליווד היא מגיעה עם שמלה מלאה בסיכות ביטחון מאחורה. כשהיא נשאלת לפשר העניין היא מסבירה שהגיעה מצילומים והשמלה הייתה גדולה עליה ושתמיד עדיף שיקטינו בשבילך בגדים מאשר להפך. היא בקושי מאופרת ולוגמת אייס טי של סטארבקס. כולה אומרת ענייניות נטולת דרמה - בדיוק ההפך מהדמות המלכותית שלה בסדרה שהזניקה את הקריירה שלה לגבהים שהיא מעולם לא שיערה שהיא יכולה לנסוק אליהם. אודישן אדיר מול מפיקי 'משחקי הכס' הפך אותה לכוכבת, זאת לאחר ששחקנית אחרת כבר הצטלמה לפיילוט. את ההכנה לאודישן היא עשתה בעזרת ספריו של ג'ורג' ר.ר. מרטין, שעליו מבוססת הסדרה ובעזרת האזנה אינטנסיבית לטופאק. זה עבד. אחר כך סיפרה שבסוף האודישן ביקש ממנה בצחוק אחד המפיקים לרקוד והיא פצחה בריקוד הרובוט משולב עם ריקוד הציפורים. לו קטע שלו היה עולה ביוטיוב הוא היה שובר את האינטרנט לחתיכות. קלארק התקבלה והפכה בן לילה משחקנית אלמונית שמחלטרת בעבודות בזויות של בני תמותה לכוכבת שמסרבת לגגל את עצמה מאז שגילתה שמישהו כתב איפשהו שהיא כלבה שמנה.
״אני מאוד מודעת למזל הגדול שהיה לי עם 'משחקי הכס', וסביר להניח שאילולא האודישן הזה עדיין הייתי ברמנית באיזה בר במזרח לונדון״, היא אומרת ומצליחה להישמע אמינה, למרות ששחקנים תמיד אוהבים להגיד דברים כאלה. ואת המזל הגדול הזה היא לא רצתה לבזבז. אחרי ש'משחקי הכס' הפכה לסדרה הכי מדוברת בעולם, הוליווד לא הפסיקה להתקשר. עם הבמאית של 'חמישים גוונים של אפור' היא נפגשה פעמיים ושלחה אותה לחפש את הדקוטה ג'ונסון שלה. "לא רציתי להיכנס לטייפקאסט של דמות מהסוג הזה״, היא מסבירה בפשטות. את אשתו של הארכי־מדליף, אדוארד סנודן, בגרסה הקולנועית שמצלם אוליבר סטון היא דווקא מאד רצתה לגלם, אבל בין 'משחקי הכס' לעיבוד לרב המכר 'ללכת בדרכך' - היא פשוט עסוקה מדי. דווקא את חלומה להבליח לרגע בסדרה 'בנות' - 'הייתי נותנת את יד ימין בשביל זה' - אמרה, היא טרם הגשימה. וכך קרה שהתפקיד הראשון שלה על המסך הגדול הוא צלילה לנעליה הענקיות של לינדה המילטון ב'שליחות קטלנית: ג'נסיס', שיעלה אצלנו בשבוע הבא.
סדרת סרטי 'שליחות קטלנית' התחילה ב־1984 כשג'יימס קמרון ביים סרט מדע בדיוני בהשקעה צנועה של שישה וקצת מיליון דולר, שהכניס יותר מפי עשרה והפך לקאלט אדיר. שוורצנגר שיחק רובוט מחסל שנשלח לעבר כדי לחסל את שרה, אמו של מנהיג המרד העתידי במכונות. הבן, ג'ון קונור שולח איזה ברנש כדי להגן על אמו. הברנש עושה זאת בהצלחה וגם מכניס אותה להיריון שבסופו ייוולד ג'ון, מה שאומר שאם המכונות לא היו שולחות את המחסל, ג'ון לא היה נולד ולא היה צורך לחסל את אמא שלו. כן, זה חור רציני בעלילה. הסרט השני כבר היה מפלצת עם תקציב של 100 מיליון דולר, שוורצנגר בתור הרובוט הטוב שנלחם ברובוט מכספית, ופעלולי גרפיקה ממוחשבת שמפצים על חורי עלילה נוספים. אחר כך הגיעו המשכונים נוספים, הרבה פחות מוצלחים. הסדרה הכניסה לתרבות הפופולרית ציטוטים אלמותיים כמו "הסטה לה ויסטה בייבי" וה-""I'll be back במבטא האוסטרי השמיימי של שוורצנגר. היא הכניסה גם מיליארד וחצי דולר בכל העולם ופארנויה מפני היום שבו המכונות יפתחו מחשבה תבונית שנראית היום די רלוונטית. אז נכון שהיא איבדה גובה בשני הסרטים האחרונים, אבל המעריצים חיכו בטירוף לסרט שיאתחל הכל והזכייה בתפקיד שרה קונור בתפקיד הראשון בקולנוע הוא עדות מרשימה למעמד החדש של קלארק.
חששת להיכנס לדמות האייקונית של שרה קונור?
"כן, ברור. זה מפחיד מאוד אבל זה תפקיד כל כך טוב שהייתי חייבת ללכת על זה למרות הפחד. האמת היא שאני פשוט בחורה שהולכת על זה. צריך מזל בחיים וגם ביצים ופשוט ללכת על זה".
סירבת לתפקידים גדולים ועל זה הסתערת. מה מנחה אותך בבחירת התפקידים שלך?
"אני בוחרת פרויקטים במחשבה אם אוכל וארצה לדבר עליהם שנים אחרי שסיימתי להצטלם אליהם במשך שמונה חודשים. 'משחקי הכס' זה פרויקט כזה וגם 'שליחות קטלנית' הוא פרויקט כזה שלעולם לא יימאס לי לדבר עליו״.
מי יותר קשוחה, דאינריז או שרה קונור?
״זו שאלה טובה, האמת היא שאם לוקחים לחאליסי את הדרקונים ולשרה את הרובים והתחמושת יש מצב שהן יהיו חברות טובות ופשוט ידברו על כל הגברים מסביבם״.
ויש לא מעט גברים מסביב. מהבמאי אלן טיילור שכבר ביים אותה ב'משחקי הכס', דרך הקאסט הגברי בראשות שוורצנגר שמוכיח שגנים אוסטריים מזדקנים אחרת וג'יי קורטני, נער השרירים התורן של הוליווד (וכנראה החבר הנוכחי של קלארק). לצורך השתתפות בסרט קלארק עברה סדרת אימונים אינטנסיבית שתכין את גופה הצנום למשקל של כמויות הנשק האדירות שהיא נאלצת לסחוב במשך שעות ארוכות.
״זה לא קל בכלל, את יודעת, להיות מוקפת באנסמבל כזה של גברים חסונים ולשאת כאלה כמויות של נשק, אז בואי פשוט נגיד שהיו אימונים מפרכים והמחשבה שליוותה אותי זה שאני רוצה להיות יותר טובה מהבנים. זה עזר שלבשתי נעלי דוק מרטינס ושהבנים היו ממש נחמדים בסופו של דבר״.
היה לך חלק בפיתוח הדמות העכשווית של שרה קונור?
"בהחלט כן, ג'יימס קמרון ולינדה המילטון יצרו דמות נשית מדהימה וחזקה, אבל השרה שאנחנו פוגשים בסרט הזה היא יותר מרק 'האמא של מי שיציל את העולם מהשתלטות המכונות'. בסרט שלנו יש משחקי זמן בלתי אפשריים שמשנים מי הטוב, הרע והמושיע, כמו שלא ראינו עד היום. שרה היא לא רק דמות אם שצריך להציל ממוות - במידה רבה היא תכריע את המלחמה כבר במגרש שלה וזה הופך אותה לדמות הרבה יותר מעניינת ומורכבת״.
בראיון לטלגרף הבריטי קלארק נשמעה קצת פחות בטוחה בעצמה והעידה שחלק גדול מהזמן היא חשבה על זה שאסור לה לפשל כי יש מיליוני גברים שיערפו את ראשה אם היא לא תהיה שרה קונור טובה מספיק.
¥ ¥ ¥ ¥ ¥
קלארק נולדה באנגליה וגדלה באזור כפרי ליד אוניברסיטת אוקספורד, אביה היה מהנדס סאונד בתיאטרון ואמה אשת עסקים. כשהיא אמרה להם שברצונה להיות שחקנית, הם התכוננו לבת מובטלת, אז "הם ממש שמחים שיש לי עבודה", סיפרה בעבר. קלארק זוקפת את האהבה למשחק לביקורים התכופים במקום עבודתו של אביה. היא למדה משחק בבית הספר היוקרתי דרמה סנטר לונדון, מילאה תפקידי אורח קטנים בטלוויזיה והשתתפה בהופעות מרשימות בעיקר על במת הבית הספר. השנים ב'משחקי הכס' איפשרו לה לחשוף עוד כמה צדדים. האחד הוא חוש עסקי בריא. בהוליווד ריפורטר נכתב כי שכרה, שיאמיר בשנים הקרובות לאזורי השבעה מיליון דולר לעונה (היא טוענת שהסכומים נופחו), נקבע במהלך משא ומתן קולקטבי. קלארק חברה לקית הרינגטון (ג'ון סנואו), פיטר דינקלג' (טיריון לאניסטר), ניקולאי קוסטר־וולדו (ג'יימי לאניסטר) ולנה הידי (סרסיי לאניסטר) והם הציגו חזית אחידה מול HBO. אם דמות מרכזית אחת אפשר לחסל בקלות באיזה טוויסט עלילתי שממילא הסדרה משופעת בהם, הרי שאפילו 'משחקי הכס' לא יכלה להרשות לעצמה לאבד כל כך הרבה כוכבים בבת אחת. ונכון שג'ון סנואו נרצח בפרק הסיום עוצר הנשימה של עונה חמש, אבל דווקא קלארק היא זו שנתנה רוח גבית לשמועות בקרב המעריצים מוכי היגון שהוא עוד ישוב. בראיון ל־MTV היא הודתה שלא מגלים לה כלום וכי היא שקרנית גרועה, וכשהמראיין דחק בה, היא העריכה שהסיכויים שג'ון סנואו יחזור הם 50־50 ובכך סדקה את חומת ההכחשות ששמרה ההפקה עד כה. חוץ מאשת עסקים ממולחת ושקרנית גרועה, קלארק הפכה גם לסמל מין בגלל חיבתה של הסדרה לסצנות סקס מפורשות למדי וגם חיבתה של דאינריז לאמבטיות ארוכות. "אני רוצה הכרה בזכות כישרון המשחק שלי, לא בגלל השדיים שלי", אמרה בעבר, אבל כנראה שבשלב זה היא מוכרת בגלל שניהם.
כשעלתה על במת ברודווי לראשונה ב־2013 עם 'ארוחת בוקר בטיפאני', הקהל יצא מדעתו. חצי אולם שלף את הסמרטפון שלו וצילם אותה מתערטלת וגולשת לאמבט חם. כן, גם הדמות שלה שם אוהבת אמבטיות.
ב'שליחות קטלנית' לא צפוי עירום רב, אבל כששואלים את קלארק על כך, היא משחררת חיוך מבויש ואומרת ש"משום מה החליטו שם שמסע בזמן ייעשה בעירום מלא בלבד, אז תצטרכו לבוא ולראות בעצמכם".
impikk@gmail.com