WhatsApp FaceBook send e mail
מאיה מרום: "נתתי מתכון ש...

איך להרוויח כסף מבלוג

כתיבת בלוג דורשת מחויבות והשקעה רבה בכתיבה, צילום וקידום בפלטפורמות דיגיטליות שונות. אבל האם תוכלו להתפרנס ממנו? שש בלוגריות שהפכו את הבלוג שלהן לעסק מצליח פותחות את הלפטופ ומספרות איך עושים כסף מהספה בסלון

מירי בן־דוד ליוי
04.10.15

משחקת באוכל

 

איפה הכסף? מצאה עבודה בזכות הבלוג, ומוכרת חוברות מתכונים

 

לפני שבע שנים, מאיה מרום (31) עזבה את בית הוריה לטובת חיים עצמאיים בדירת סטודנטים. היא ניסתה את מזלה במטבח ולאור התוצאות פתחה בלוג שמתעד את ניסיונותיה הכושלים. היא לא דמיינה לרגע, שיום יבוא ותתפרנס רק מאותו בלוג מתכונים שרשם שיא של כניסות עם 140־130 אלף כניסות חדשות בחודש ו־42 אלף אוהדים בעמוד הפייסבוק.

 

מרום, תל־אביבית, כתבת וצלמת אוכל במוסף "זמנים מודרניים" בעיתון זה ובעלת הבלוג "בצק אלים" (או כהגדרתה: "בלוג בישול לאנשים שלא יודעים לבשל בהחלט"), עלתה על משהו. כמעצבת גרפית מוכשרת, שעזבה את לימודי העיצוב הגרפי בשנקר ("כי היה לי משעמם"), היא הקדישה את זמנה לצילום המאכלים שהכינה תוך שהיא מנסה להבין מה השתבש שם בדרך. כך היא אגרה ואספה מתכון למתכון והתחילה לסחוף אחריה יותר ויותר עוקבים שנהנו לא רק מהתוכן אלא גם מהכתיבה ההומוריסטית שמייחדת אותה. עיתונאי שגילה את האתר והמליץ עליו, פתח לה את הדלתות. "מצחיק, כי באותו אייטם לא אייתו נכון את כתובת האתר ובכל זאת נרשמו מלא כניסות. וזו הייתה פריצת הדרך – "אנשים הגיבו, ביקשו מתכונים, גילו עניין, והתחלתי להשקיע יותר בתמונות. גם הטיימינג פעל לטובתי כי בזמנו לא היו כמעט מקורות למתכונים באינטרנט, בוודאי שלא בלוגים פופולריים.

 

שלי גרוס: "לתדהמתי, חודש וחצי מהרגע שהבלוג עלה לאוויר, הציעו לי עבודה מכמה עיתונים ואתרים"

 

"אבל מה שהכי דיבר אל האנשים זו אותה פשטות והתייחסות לבסיס במטבח, למשל איך קוצצים בצל. פתאום היה מענה לשאלות שאנשים תמיד שאלו את עצמם אבל השפים הגדולים לא נתנו להם מענה. אנשים הבינו שכל אחד יכול ובזה הקסם. ככל שראיתי שיש יותר דרישה, הארכתי יותר את הפוסטים. המתכונים שלי הם כאלו שאנשים זוכרים, למשל היה שם מתכון של נודלס ברוטב בוטנים - כזה שמכינים בחמש דקות ועם מעט מרכיבים. עברו מאז שש שנים ואני עדיין מקבלת עליו תגובות".

 

כשהבנת שיש כאן משהו עם פוטנציאל, התחלת להשקיע כסף בקידום ופרסום?

 

"מעולם לא הוצאתי שקל על קידום הבלוג. הסתמכתי על קידום אורגני בגוגל ועל לינקים שהגיעו מאזכורים במקומות אחרים ברשת, שלדעתי עשו עבודה מאוד טובה בקידום".

 

מתי הבלוג התחיל להיות רווחי?

 

יונית צוק: "בלוג יהיה רווחי רק כשהוא פעיל, מייצר קהילה וטראפיק ממוקד"

 

"באיזשהו שלב התחלתי להשיג ממנו עבודה בעיצוב אתרים, כי ראו אותו ואהבו ופנו אליי. עבדתי תקופה כארט דירקטור וכל הזמן למדתי תוך כדי תנועה, אני טיפוס מאוד אוטודידקטי ולימדתי את עצמי לעשות כל מה שרק רציתי. כשעזבתי את העבודה והלימודים, היה לי זמן להשקיע בבלוג ובינתיים העורכת של 'זמנים מודרניים' דאז, קרינה שטוטלנד, פנתה אליי וביקשה שאכתוב את מדור האוכל – אותו, אני כותבת ומצלמת עד היום, ברוח הבלוג. מזל שהיה לי טלפון בזק כי היא פנתה דרך 144".

 

עד היום, שמה של מרום הולך לפניה במעמד של המבשלת הביתית ולא של השפית המתוחכמת. אבל את הכסף האמיתי היא התחילה לעשות לפני ארבע שנים, "באיזשהו שלב כולם שאלו אותי למה אני לא מוציאה ספר אז עשיתי סוג של מחקר שוק כדי לראות אם זה משתלם לי. הזמן שלי היה יקר ולמדתי במקביל מנהל עסקים באוניברסיטת תל־אביב. ראיתי שלא משתלם כלכלית להוציא ספר. בן זוגי דני, הציע את הרעיון ששינה לחלוטין את פני הדברים, הוא אמר לי שבמקום להוציא ספר בהוצאה עצמית, כדאי לי לעשות ניסוי קטן בגרסת מיני־ספר ולראות איך זה עובד – מעין מגזין קטן של בצק אלים – מתכוני פרימיום שלא פורסמו בבלוג. האמת היא שהייתי קצת סקפטית אבל החלטתי לנסות. כך, במשך חודשיים־שלושה – למדתי בקורס עיצוב מגזינים והחלטתי שאני עושה הכל מא' ועד ת' כדי שאני אגזור את כל הקופונים – למעשה אני המו"ל של החוברת, המעצבת הגרפית, הצלמת, הכותבת, המגיהה, המפיקה וכמובן ממציאת המתכונים. גם את השיווק וההפצה אני עושה דרך הבלוג כך שזה עסק של אישה אחת לכל הדעות".

 

אז איך מתפרנסים מבלוג?

 

"עד כה, נמכרו חוברות במאות אלפי שקלים, והפרויקט הזה בנוסף למדור השבועי בעיתון, מספק לי את המשכורת שלי. אם היו אומרים לי כשהתחלתי עם הבלוג, שאתפרנס מזה הייתי צוחקת. יש הרבה דרכים לעשות רווח מבלוג – יש כאלו שעשו אקזיט והפכו לבלוג מסחרי שנמכר למישהו, אפשר לעשות פוסטים בתשלום ולקשור קשרים עם חברות מסחריות. אני מעולם לא הייתי שם. בניתי מוניטין בעבודה קשה שלא הייתי מקריבה אותה בשביל כמה שקלים או בארטרים. הנזק לחוויית הקוראים גדול מהתועלת. בחו"ל אפשר לעשות הרבה מאוד כסף משיתופי פעולה עם חברות מסחריות, בגלל שהטראפיק בבלוגים מטורף. בארץ זה לא יעבוד וגם באמת לא רציתי להיכנס למקומות כאלו".

 

טל מאור־זינגרמן , כלות אורבניות: "חיפשתי בארץ מקורות להשראה לחתונה. תוך כדי התהליך נחשפתי לעולם שלם של בלוגי חתונות בחו"ל"

 

ומהו הטיפ שלך לכותבי בלוג אוכל שרוצים להצליח?

 

"דב פרלמן, בעלת הבלוג Smitten kitchen והאורים והתומים של בלוגרי אוכל, אומרת שבלוג אוכל טוב, חייב לבלוט בשניים מתוך שלושת התחומים: צילומים, כתיבה מעניינת ומתכונים ממש טובים. אני מסכימה עם זה ומוסיפה: תהיו מעניינים, תכתבו לא מה שאחרים כותבים ותאהבו מה שאתם עושים, כי זה בוער בעצמותיכם כי אחרת ירגישו את זה וזה לא יעבוד".

 

התלבשתי ובאתי

 

איפה הכסף? עורכת אופנה בזכות הבלוג

 

הביתה: "אנחנו כל הזמן מייצרות ונענות לשיתופי פעולה שונים. חוץ מזה שזה כיף - תמיד נוצרים חיבורים נוספים שמובילים לעוד חיבורים"

 

מי שקיבלה בשמונה שנות הצלחתה עם בלוג האופנה "המלבישה" הצעות מסחריות מפתות וסירבה לכולן היא שלי גרוס (43) מרעננה. גרוס, נשואה ואם לשני בנים, עיתונאית ב"לאשה", בלוגרית ומחברת רב המכר "החיים ומה שלבשתי" (בהוצאת כתר). "את הבלוג פתחתי ב־2007, אחרי חמש שנים של אמהות במשרה מלאה. התחלתי לרצות לחזור לעבוד, ולא רציתי לחזור לעיסוק הקודם שלי כמעצבת גרפית. רציתי להיכנס איכשהו לתחום האופנה, וחשבתי שדרך בלוג יהיה לי קל יותר להגיע לאנשים. המטרה המרכזית שלי הייתה להיות מלבישה פרטית של נשים. השתלבות בעיתונות בגיל 35 ובלי רקע קודם נראתה לי כמו משאלה מוגזמת עד מופרכת. העזתי – בזהירות – לחלום לנסות להשתלב בכתיבה מסחרית, במגזין של הקניון האהוב עליי, נגיד. לתדהמתי, חודש וחצי מהרגע שהבלוג עלה לאוויר, פנו אליי מכמה עיתונים ואתרים והציעו לי עבודה".

 

כיום, יש לגרוס עשרות אלפי כניסות בחודש לבלוג ואלפי עוקבים בפייסבוק, באינסטגרם ובפינטרסט. היא התפרסמה בסגנון המיוחד והשנון שלה, וכל מי שעוקב מחכה לראות איזה שיר מהיוטיוב היא תעלה בנוסף לתובנותיה המעניינות בתחום האופנה. "אבל כמו שחלי גולדנברג אמרה פעם כששאלו אותה כמה עוקבים יש לבלוג שלה: זו לא שאלה של כמה, זו שאלה של מי".

 

כחודש וחצי מהרגע ש"המלבישה" עלה לאוויר היא כבר מצאה את ייעודה בעיתונות האופנה הישראלית. "גם היום הבלוג ממשיך להביא אליי הצעות ופותח לי דלתות: לפני כשנתיים, למשל, פנתה אליי אחת הקוראות הקבועות של הבלוג, הסופרת והעורכת יערה שחורי, והיא ליוותה אותי במהלך הכתיבה של הספר שלי, לאורך שמונה השנים שבהן הבלוג קיים קיבלתי כל מיני הצעות לשיתופי פעולה מסחריים ממעצבים ומאתרי אופנה בארץ ובחו"ל אבל כל עוד אני עיתונאית, זה לא על הפרק. היה שבוע שבו העליתי מודעות של גוגל, אבל למרות פוטנציאל ההכנסה, לא יכולתי לשאת את המחשבה שיש מי שפותח כרגע את הבלוג שלי במחשב שלו ורואה בצד פרסומת למשחת שיניים".

 

גרוס מעידה שכל פרנסתה כיום היא פועל יוצא של הבלוג שלה, "בזכותו אני מתפרנסת מכתיבה. זה לא היה קורה אחרת. כל מה שאני עושה מאז לפני שמונה שנים, קרה כשאנשים עקבו וראו מה שאני כותבת. זוהי בהחלט דרך להתפרנס מבלוג – להגיש כמו שצריך את הדברים והתוצאות כבר מגיעות".

 

ומהו הטיפ שלך לבלוגרים שרוצים להרוויח?

 

"להתמקד ובעיקר לא לתת לכסף לסנוור אותך, שיתופי פעולה לא נכונים יכולים לעשות נזק".

 

 

כמו כלה ביום חתונתה

 

איפה הכסף? הקימה חברת שיווק באמצעות תוכן בזכות הבלוג

 

מי שמתפרנסת מבאנרים כבר שנים, אם כי מסננת ומתקשרת למפרסמים רק אם הם תואמים לטעמה האישי, זו טל מאור־זינגרמן (31) גם היא מעצבת גרפית במקצועה ובעלת הבלוג "כלות אורבניות" .

 

מאור־זינגרמן , נשואה ואם לילדה, התחילה לכתוב את הבלוג לפני חמש שנים, בעקבות חתונתה: "חיפשתי בארץ מקורות להשראה לחתונה ולא ממש מצאתי. תוך כדי התהליך נחשפתי לעולם שלם של בלוגי חתונות בחו"ל – ששילבו את כל מה שאני אוהבת – עיצוב, אופנה, צילום, DIY (עשו זאת בעצמכם) ועוד. התאהבתי בעולמות התוכן האלה והחלטתי להקים בלוג חתונות ישראלי, הראשון מסוגו. מהר מאוד הוא הפך למגזין רשת פעיל במיוחד ואחד האתרים הגדולים בארץ בתחום החתונות והאירועים המלווה מדי שנה אלפי כלות – והאמת היא שגם חתנים ואמהות – בתהליך ארגון החתונה. פעילות הבלוג־מגזין מתבצעת באתר עצמו וגם בערוצים נוספים – קבוצת פייסבוק סגורה המהווה פורום מאוד פעיל וכמובן בעמוד הפייסבוק, אינסטגרם, פינטרסט, טוויטר ועוד".

 

כיום, נכנסים לבלוג למעלה מ־70 אלף גולשים בממוצע בכל חודש, בעמוד הפייסבוק יש לבלוג כ־17 אלף אוהדים ואת קבוצת הפייסבוק הסגורה, הוחלט להשאיר אינטימית ונעימה כך שיש שם כ־2,000 גולשות פעילות מאוד.

 

מתי התחלת להבין שאת יכולה להרוויח מהבלוג?

 

"המחשבה הראשונית שלי הייתה לפתוח אותו כדי שיכירו אותי בתור מעצבת גרפית. הועלו כמה באנרים של עסקים מתחום החתונות רק בשביל לממן את הפעילות הראשונית של הבלוג ובמקביל עבדתי בסטודיו שלי ופיתחתי אותו. לאט־לאט הבלוג צבר תאוצה, נפח העבודה שלי גדל, מספר הגולשות צמח והתחילה דרישה מהשטח של בעלי עסקים מתחום החתונות לפרסם בו. מכיוון שלא הייתה תוכנית עסקית מסודרת או איזה חזון עסקי ברור, לקח כמה שנים להבין איך יוצרים מכל הדבר הזה עסק של ממש. תוך כדי התהליך שי, בן זוגי, נרתם למשימה ויחד הקמנו את החברה המשותפת שלנו – 'קלפטיש מרקטינג' אשר עוסקת בשיווק באמצעות תוכן. באמצעות הפעילות של החברה הקמנו מערכת מגזינית של ממש עם מספר עובדים, המנהלת את 'כלות אורבניות' ואתרי מגזין נוספים בתחום הלייף־סטייל שהקמנו או רכשנו".

 

כשראית שזה עובד בשבילך, השקעת סכום כלשהו כדי להגדיל מספר גולשים?

 

"לא. הבלוג צבר תאוצה בעיקר באופן ויראלי, מפה לאוזן, כמו שהרבה דברים טובים מתפשטים ברשת. פנינו באופן ישיר ונגיש לקהל הקוראות, העלינו תוכן איכותי שמבוסס על חתונות יפות ועל העבודה הנפלאה שקהילת המפרסמים המעולה שלנו יוצרת והכל בהתאם לטעם אישי. עבודת איסוף תוכן מדויקת וגם יצירת תוכן מקורי – הרבה הפקות אופנה, עיצוב, שזירת פרחים ועוד דברים שאנחנו מקפידים להפיק ולצלם כל הזמן. כאשר התוכן איכותי, יפה ויזואלית, נעים, נגיש והכי חשוב אותנטי – קורים דברים נפלאים".

 

היום, היא יכולה להגיד באופן חד־משמעי שהיא מרוויחה ועובדת רק במה שקושר לבלוג "כל המגזינים שלנו ובראשם 'כלות אורבניות' ממלאים כל דקה פנויה מהיום שלנו. אנחנו מנהלים עסק לכל דבר, עם כל האתגרים שעסק ניצב מולם באופן יומיומי, ללא הפסקה".

 

ומה הטיפ שלך כדי להגיע למעמד כזה?

 

"ובכן, אין נוסחת קסם. מי שרוצה להפוך את הבלוג שלו לעסק עובד צריך להתכונן לעבודה מאוד קשה וסיזיפית. שוק האינטרנט הישראלי הוא מאוד קשוח וצריך אורך רוח והרבה סבלנות כדי להצליח לשרוד. אני מאמינה שתוכן איכותי ואמיתי הוא מילת המפתח, זה משהו שלא ניתן לזייף אותו. ברגע שהתוכן טוב, כל השאר כבר יגיע, רק סבלנות, התמדה ועבודה קשה".

 

 

כל הדרך "הביתה"

 

איפה הכסף? מנהלות חנות הום סטיילינג און־ליין בזכות הבלוג

 

כתיבת הבלוג "הביתה" שהיום משמש גם גם כחנות להום סטיילינג, התחילה כמעט במקרה. כאשר שלוש השותפות – דנה אלון (44) ותמר לביא (47), מבנימינה, ועדי מנור־אדלר (42) מגבעת עדה, התחילו את הבלוג ההצלחה לא נראתה אפילו באופק ולמעשה הן בעצמן לא ידעו לאיזו מטרה הן חותרות בדיוק.

 

שלוש הנשים אנינות הטעם, שכל אחת מהן נשואה ואם לשלושה, "כשהתחלנו, לפני ארבע שנים, עניין אותנו להיכנס לבתים, לפגוש ולדבר עם האנשים שיצרו את הבית וחיים בו ולבדוק יחד איתם איך מראה הבית והחפצים שבו נבחרו מתוך הסיפור של החיים שלהם" מספרת לביא. "מה שמעניין אותנו ומהותי הוא ההשתקפות האישיות הייחודית של האנשים או המשפחות דרך עיצוב הבית. שלושת הפוסטים הראשונים שפירסמנו היו מהבתים שלנו וכך הכירו את מי שאנחנו ובעיקר את דרך הצילום שאנחנו בוחרות לבלוג ואת צורת הכתיבה. בארץ באותו זמן היו ממש מעט בלוגים שעסקו בתחום, ולכתבות ולמאמרים שהתפרסמו על בתים היה אופי מקצועי טכני, מה שנקרא – כתיבה אדריכלית. אנחנו חיפשנו את התחושה הטבעית. רצינו לצלם ולכתוב על אותו נושא אבל אחרת: אנחנו לא מצלמות עם תאורה אלא רק באור טבעי שיש בבית ולא מעמידות דברים באופן מלאכותי. החלטנו שהלא־מושלם יהיה המושלם שלנו".

 

ההחלטה לכתוב בלוג נבעה מהרצון שלהן לנצל את הזמן שבו עבדו על בניית החנות שלהן באינטרנט. "חשבנו שבחודשים שנעבוד מאחורי הקלעים על בנייה, עיצוב ובחירת מוצרים לחנות נוכל להתחיל להראות קצת את הכיוון שאליו אנחנו מכוונות ושיכירו את 'הביתה' ואת הדרך שבה אנחנו הולכות לעסוק בעיצוב" מסבירה מנור אלדר, המעצבת הגרפית שבחבורה.

 

השלוש מעדיפות שלא לחלוק מספרים, דבר שידוע כסוד הצבאי של רוב הבלוגרים, "אבל אני יכולה לספר שרשימת התפוצה שלנו עומדת על למעלה מ־10,000 מנויים. בפייסבוק יש לנו כיום קרוב ל־15 אלף חברים", מדווחת אלון.

 

כיום, הבלוג מתקיים מספונסרים. הבלוג מקדם את האתר. הרווח של 'הביתה' מגיע מהחנות ומשירותי ההום סטיילינג שאנחנו עושות".

 

בתחילת הדרך הצוות של "הביתה" לא השקיע בקידום. "לאט־לאט למדנו את התחום וקידמנו את עצמנו בערוצים שהכרנו: פייסבוק, תכנים מקוריים, חשיפה באתרי תוכן גדולים, ניוזלטר. בשנה השלישית עבדנו עם חברת וויזי בקידום אורגני בעיקר, כלומר הקידום הטבעי של האתר (הכניסות שמגיעות כשמשתמשים נכנסים לבלוג, לא דרך מקורות אחרים). בהתחלה גם עבדנו, כל אחת מאיתנו, חלקית בעבודה נוספת. היום אנחנו כמעט נטו 'הביתה', ואמהות כמובן".

 

אז מה הטיפ שלכן לבלוגרים שרוצים לקדם את הבלוג שלהם ומשם להרוויח?

 

"קודם כל שיתופי פעולה – אנחנו כל הזמן מייצרות ונענות לשיתופי פעולה שונים. חוץ מזה שזה כיף ומעניין ותמיד נוצרים חיבורים נוספים שמובילים לעוד חיבורים. הכי יפה לראות את הפרגון העצום והאמיתי שמתקיים בין מעצבות ובלוגריות. מעבר לכך, אנחנו מאוד ממליצות לשמור על אותנטיות – להצליח להביא את עצמך, כמוך בדיוק שאת. זה תהליך שיכול לקחת זמן ולפעמים מבינים רק תוך כדי עשייה, אבל הוא חשוב מאוד. ככל ששומרים יותר על האותנטיות הקהל הנכון מגיע ונשאר".

 

 

גם יָפֶה וגם מרוויח

 

איפה הכסף? מלווה תהליכי מיתוג ושיווק ברשת, ויועצת לבלוגרים בזכות הבלוג

 

אחת הבלוגריות הישראליות שמתכתבות הרבה עם עולם הבלוגים בחו"ל, זו אפרת יפה (35) מירושלים, נשואה ואם, בעלת הבלוג – "קפה ויפה". מדובר במגזין לייף סטייל מקוון, המביא תוכן מגזיני מקורי של אוכל, DIY ואירוח, לצד חדשות, טרנדים, מותגים, אמנים ומעצבים נחשבים בתחום העיצוב והלייף סטייל בארץ ובעולם. בנוסף לכתיבת הבלוג, היא מומחית בליווי תהליכי מיתוג ושיווק ברשת, בעלת סטודיו לשיווק ופרסום באמצעות תוכן ויועצת לענייני בלוגים בחברות מסחריות בארץ ובעולם. "ללא ספק, בלוג הוא מקצוע חלוצי וחדשני. אני אישית נהנית בדיוק מזה - מהעובדה שאנחנו ממציאות את הגלגל וכותבות את הכללים תוך כדי הליכה. במדינות רבות בעולם, הבלוג הוא ערוץ תקשורת מובן ומכובד, ובלוגינג הוא מקצוע לכל דבר. גם בארץ מבינים כיום את כוח ההשפעה המפחיד כמעט של הבלוג: כוח שנוצר בשל הקשר האישי ויחסי האמון שבין הבלוגר לקורא, כוח שהחברות המסחריות מבינות היטב ונעזרות בו לקידומן. זה כוח שאני לוקחת ברצינות ובאחריות גדולה. אני רואה את זה על עצמי, גם כקוראת בלוגים - אני למשל אבחר יעד לנופש על בסיס המלצה של בלוגרית שאני אוהבת וששיתפה אותי כקוראת בחוויה האמיתית שלה במקום. הבלוגרית מבחינתי היא מישהי שמסתכלת על החיים בעיניים דומות לשלי. היא עוזרת לי מאוד בהחלטות שלי, ואני אוהבת אותה בשל כך. היא מונעת ממני אכזבות מיותרות וחיפושים מתישים. היא החברה הכי טובה שלי".

 

מנגד, היא אומרת, עומדות חברות המעוניינות לייצר לעצמן "אישיות" , ורואות בבלוג את הערוץ המושלם לכך. "הבשורה היא שמתפתחת עכשיו מגמה שבה אנחנו, הבלוגרים הישראלים, הופכים להיות חלק מהתעשייה הבינלאומית הגלובלית. החברות המסחריות בחו"ל הקדימו את החברה הישראלית בהבנה של ערוץ המדיה הפוטנציאלי הזה והן מרחיבות כעת את הטווח לרמה העולמית. לאחרונה אני מקבלת פניות מחברות בעולם שמעוניינות לבנות את התדמית שלהן בזירה המקומית ולהבין את השפה הלוקאלית במטרה להגדיל את הסחר העולמי. אותי זה מרגש".

 

למרות גילה הצעיר יחסית, יפה מחוברת לתעשיית הבלוגים בארץ ובעולם כבר הרבה שנים. "יש לי חברות וקולגות במדינות שונות ואני עוקבת ומעורה היטב במגמות – בדינמיקה שבין הבלוג לעולם השיווק, בערוצי הרווח, באתיקות וכדומה. אני גם יועצת לענייני בלוגים מקומיים ב־HIVE, שזוהי קואליציה של בלוגריות אירופאיות המתכנסת לוועידה מקצועית אחת לשנה, שבה הן דנות בהתפתחויות, לומדות על דרכים חדשות ונפגשות עם נציגי חברות גדולות שמעוניינות לעבוד איתן ולשמוע את הצרכים והרצונות שלהן כדי שזה יקרה לטובת שני הצדדים".

 

ומה החזון שלך באשר לבלוגרים בארץ?

 

"שזה יקרה גם כאן באותו היקף. אני רואה צעדים זהירים, מהוססים, בעיקר מצד חברות בינלאומיות גדולות שמכירות ומעריכות את הערוץ הזה כמו גם חברות מחו"ל המעוניינות להגיע לשוק הישראלי. לצידן פועלות חברות קטנות וחדשניות, שעדות לנפלאות שהתעשייה הזו מחוללת מעבר לים ופתוחות לבצע צעדים אמיצים ומאוד מתגמלים עם תקציב הפרסום שלהן".

 

אז אז איך עושים כסף מבלוג?

 

"כמו שעושים כסף מכל ערוץ מדיה מסורתי אחר: לכל ערוץ – הכלים, הניואנסים, הקהל והעידן שלו וזאת החוכמה: כבלוגר, כשאתה מזהה אותם אתה עולה על הגל". יפה יצרה קשרים עם בעלי אתרים בחו"ל המעוניינים בקשר עם הקהל הישראלי, ומייעצת בנושאי שיווק ותוכן. "החוכמה היא להכיר את השטח שלך כי מה שאני אומרת, מתייחס לבלוגים בעולמות הלייף סטייל, ולא לבלוגרים בתחומים האחרים. אני מאמינה שקיימים הבדלים מסוימים בין הערוצים. אצלי, בכל אופן, מה שהכי עבד זה הקשרים שלי עם בלוגרים בחו"ל, הייעוץ לחברות – על סמך הניסיון והמיתוג שיצרתי לי בבלוג וגם בניית ומינוף נאמנות הגולשים שלי". •

class="textHeader"איך בלוג הופך למקצוע מכניס? דבר המומחית
לפי המודל שפיתחה יונית צוק, "הבלוגריסטית", יועצת לשיווק באמצעות בלוגים, קיימים חמישה שלבים שאותם יש לעבור על מנת שכתיבת הבלוג תהפוך מתחביב למקצוע מכניס. זה מתחיל כתחביב, ממשיך ביצירת קהילה אינטרנטית סביבך, אחר כך בונים בלוג צעיר, בהמשך הוא מתחיל ליצור משמעות ובשלב הבא הוא בשל להיות בלוג שמכניס כסף.
"לא כל בלוג עובר את כל התהליך במלואו, ולא כל בלוג מגיע להכנסה מהבלוג ומהתחביב, זה מאוד תלוי בפרמטרים של עשייה, בקהילה ובדינמיות של הבלוג. אבל אפשר ללמוד איך לעבור משלב אחד לשני ואיך אפשר לבנות לבלוג קהילה של קוראים ולגרום לו להיות משמעותי הן בחיי הכותב והן בחיי הקורא".
כשצוק הבינה שהמחקר שלה תופס תאוצה מבחינת נפח ומשמעות התוכן, היא החליטה לפתוח בלוג שממוקד בתכני המחקר. היא התחילה לכתוב על העולם המופלא של הבלוגים "בזכות 'הבלוגריסטית' – הבלוג המקצועי שלי, הוכחתי שהמודל עובד, ויכול להפוך את התחביב למקצוע מכניס".
היום היא מעבירה הרצאות וסדנאות בנושאי בלוגים ושיווק באמצעות תוכן באינטרנט בחברות הגדולות בארץ ובאקדמיה ומייעצת בנושא כתיבת בלוג הפצה ובניית קהילות אינטרנטיות.
לפיה, יש הרבה מאוד מודלים להכנסה כלכלית, אולם אלה הפופולריים שביניהם:
• מכירת מדיה – באנרים, אינדקס ספקים, פוסטים ממומנים, חסויות.
• חנות און־ליין – מכירת מוצרים ושירותים לקהל הקוראים.
• שיתופי פעולה מסחריים - בצורת קשרי עמלות מלחיצות על לינקים.
• שימוש בבלוג ככרטיס ביקור - וכפתח ליצירת הזדמנויות עסקיות והכנסה כלכלית.
אבל זה לא קורה ביום בהיר אחד. "על מנת שבלוג יהפוך לעסק מצליח, יש לוודא שהכתיבה שלכם אותנטית ובעלת ערך, שיצרתם קהל קוראים נאמן, שיצרתם לעצמכם בידול וכתיבה ממוקדת נישה, שיש לכם שיח עם הקהל ואתם מבינים את צרכיו, וחשוב לא פחות: שתאמינו שחלומות אפשר להגשים באמצעים וירטואליים ושקהילה אינטרנטית כוחה אמיתי וחזק".
כל אחד יכול להרוויח מבלוג?
"בלוג יהיה רווחי רק כשהוא פעיל, מייצר קהילה וטראפיק ממוקד, כשהוא עקבי בתחומו ובכתיבת פוסטים, כשהוא באמת מעניין ובעל ערך ויוצר שיח רלוונטי בתחום. אז אם זה נראה פשוט וקל מהצד, צריך להבין שלכתוב בלוג רווחי זאת עבודה שדורשת השקעה גדולה של מספר שעות בחודש לטובת הכנת התכנים, כתיבתם, הפצתם והתייחסות לתגובות".