WhatsApp FaceBook send e mail
נתניהו ואובמה בפגישה במא...

'ביבי, תבין, אני אפרו־אמריקאי, בן לאם חד־הורית, ואני גר כאן, בבית הלבן. אתה חושב שאני לא מבין על מה אתה מדבר, אבל אני מבין'"

העימותים עם ישראל, המאבק נגד הגרעין האיראני והשיחה הקשה עם ראש הממשלה נתניהו בבית הלבן במאי 2011 נשיא ארצות הברית העניק ראיון פרישה מקיף וגלוי לב - והסיר את הכפפות

אורלי אזולאי | כתבתנו בוושינגטון
11.03.16

בעוד פחות משנה יעזוב ברק אובמה את הבית הלבן ויפנה את החדר הסגלגל עבור מחליפו. כעת, כשרגע סיומן של שמונה שנות כהונתו כבר נראה באופק, הוא מתחיל לעצב את המורשת שישאיר אחריו — מורשת שבחלקה הגדול נוגעת ליחסים בין הממשל האמריקאי לממשלת ישראל.

 

במאמר שפירסם אתמול במגזין האמריקאי "אטלנטיק", שכותרתו "דוקטרינת אובמה", משרטט העיתונאי ג'פרי גולדברג את תפיסת יחסי החוץ של הנשיא האמריקאי מאז שנכנס לתפקידו. המאמר מתבסס בין היתר על ראיון שהעניק אובמה לעיתונאי הבכיר, ושבו התבטא לראשונה באופן מפורש כל כך על היחסים העכורים בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו. גולדברג כותב כי בכל הנוגע לאכזבתו של אובמה מהמזרח התיכון, "נתניהו הוא קטגוריה בפני עצמו", וכי הנשיא האמין שראש הממשלה יוכל להביא לפתרון שתי מדינות שיגן על מעמדה של ישראל כמדינה דמוקרטית בעלת רוב יהודי, "אבל הוא יותר מדי מפוחד ומשותק פוליטית מכדי לעשות זאת".

 

בנוסף כותב גולדברג כי לאובמה לא הייתה סבלנות למנהיגים מהמזרח התיכון שמטילים ספק ביכולתו להבין את האזור, ומציג את עדותו של הנשיא מפגישתו עם נתניהו בבית הלבן במאי 2011 — פגישה שבמהלכה חש אובמה כי ראש הממשלה הישראלי מתנשא עליו, ובמקום לדבר על שיחות השלום מרצה לו על סכנות המזרח התיכון. "ביבי, אתה חייב להבין משהו", הוא אמר לו. "אני אפרו־אמריקאי, בן לאם חד־הורית, ואני גר כאן, בבית הזה. אני גר בבית הלבן. הצלחתי להיבחר לנשיא ארצות־הברית. אתה חושב שאני לא מבין על מה אתה מדבר, אבל אני מבין".

 

לצד זאת הזכיר גולדברג לאובמה ראיון מ־2012, שבו הכריז כי לא יאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני ואמר: "אני נשיא ארה"ב, אני לא מבלף". העיתונאי כותב כי זמן קצר לאחר מכן שוחח עם מי שהיה אז שר הביטחון הישראלי, אהוד ברק, וזה טען בפניו כי ההצהרה הזו של הנשיא היא בעצמה בלוף. "הייתי תוקף באיראן כדי למנוע מהם להשיג נשק גרעיני", מתעקש אובמה גם כיום. "עכשיו, השאלה היא מה היה מביא אותם לפצצה, וזה ויכוח שלא יכול להיות מוכרע משום שהוא לחלוטין נסיבתי. זה היה הוויכוח שלי עם נתניהו. אבל זה היה נכון מצידך להאמין לי כשאמרתי שאתקוף. תראה, 20 שנה מהיום, אני עדיין אהיה כאן. אם לאיראן יהיה אז נשק גרעיני, השם שלי יהיה רשום עליו. כך שמעבר לאינטרס הלאומי הביטחוני העמוק שלנו, גם לי יש אינטרס אישי למנוע מהם פצצה".

 

גולדברג מספר עוד על שיחה שקיים עם שר ההגנה האמריקאי בתחילת כהונתו של אובמה, לאון פנטה, שבה סיפר זה כי הנשיא הטרי ביקש לבחון מחדש חלק מהנחות היסוד של מדיניות החוץ האמריקאית — ובין היתר תהה מדוע ארצות־הברית מחויבת לדאוג ליתרון האיכותי הצבאי של ישראל במזרח התיכון. עם זאת, בסופו של דבר הסיוע האמריקאי לישראל רק גדל בתקופת כהונתו של אובמה.

 

בנוגע למדינות נוספות במזרח־התיכון, מודה אובמה כי תמיכתו בהתערבות צבאית בלוב "הייתה טעות" – אך מאשים את בריטניה וצרפת שלא סייעו מספיק – וכן מגן על החלטתו שלא להתערב במלחמת האזרחים הסורית, וקורא לאיראן ולסעודיה לקיים ביניהן "שלום קר".

 

ובתוך כך, טען אתמול אובמה כי "לא ניתן להאשים אותי בעלייתו לגדולה של דונלד טראמפ", והסביר כי "הרפובליקנים יצרו את הסביבה שבה מישהו כמו טראמפ יכול לצמוח".