להיות מורה דתייה בבית ספר חילוני זה כמעט כמו להיות מורה יהודי בבית ספר ערבי. אבל מה זה אומר, בעצם?
להיות מורה דתייה בבית ספר חילוני זה לתת עבודה בקבוצות על השבת, וכשתלמידות מגיעות לשיעור עם ערכת נרות וברכה לכל תלמיד להילחץ שאולי זה הלך רחוק מדי.
להיות מורה יהודי בבית ספר ערבי זה לדעת שחמולת מחאמיד זה מאום אל־פחם ושגם ג’בארין; כמו גם לדעת שאבו־מוח’ זה באקה אל־ע’רביה וסביחאת זה סאלם.
להיות מורה דתייה בבית ספר חילוני זה לתהות אם בכל פעם שלא בא לך לאכול משהו אנשים חושבים שזה בגלל כשרות.
להיות מורה יהודי בבית ספר ערבי זה לאכול סנדוויץ’ בהפסקה ותוך כדי לשמוע ברמקול פסוקי קוראן.
להיות מורה דתייה בבית ספר חילוני זה לחפש במשך שעות מקום לגיבוש צוות שיהיה גם כשר וגם טעים וגם לא יקר.
להיות מורה יהודי בבית ספר ערבי זה להיות בחופשה גם בראש השנה וגם ביום ההולדת של הנביא מוחמד.
להיות מורה דתייה בבית ספר חילוני זה לשבת בחדר המורים כשיש ויכוח פוליטי ולקוות שלא יניחו שאני ימנית רק משום שיש לי כיסוי ראש.
להיות מורה יהודי בבית ספר ערבי זה לשמוע ערבית כל היום, לקלוט כמה השפות שלנו דומות, ובסוף גם להבין משהו.
להיות מורה דתייה בבית ספר חילוני זה לדעת שכשאני מלמדת על האיסלאם, התלמידים שלי כנראה לא יזכרו את חמשת עמודי האיסלאם, או את שושלת החליפות, אבל כנראה כן יזכרו שהמורה שלהם מאוד כיבדה את הדת הזאת למרות, או בגלל, שהיא דתייה.
להיות מורה יהודי בבית ספר ערבי זה לקיים יום שיא בנושא השפה העברית כשמסביב הרוחות גועשות, לגלות שהכיתה שלך בחרה להכין סרטון בנושא סובלנות, ולהבין שהם המקור שלך לתחושה שאפשר גם אחרת.
להיות מורה דתייה בבית ספר חילוני זה להבין שתלמידים בגיל ההתבגרות, למרות שחלקם מאוד גבוהים, רואים בעיקר עד הלב. לא אכפת להם כמה תארים יש לך, מה הניסיון התעסוקתי שלך, או אם יש או אין לך כיסוי ראש.
להיות מורה יהודי בבית ספר ערבי זה לטמון באדמה בכל יום זרע קטן של תקווה, להאמין שיבוא יום והזרעים יכו שורשים, ולרצות שיצטרפו אלינו עוד ועוד מנהלים ומורים שמוכנים להעז ככה, בשביל הזרעים האלה.
להיות מורה דתייה בבית ספר חילוני ולהיות מורה יהודי בבית ספר ערבי זה להרגיש שהתלמידים (וגם אנחנו המורים) בעיקר מרוויחים מזה שיש להם גם מורים ששונים מהם, ולהרגיש שיש תקווה ישראלית. ¿
טל ויינטראוב ונעם רז הם מורים ופעילים במסגרת “תקווה ישראלית בחינוך” של בית הנשיא לקידום מסלולים בתחום החינוך לשותפות