רק לפני שנה הכל נשמע אופטימי. רשות המסים הודיעה כי שר האוצר משה כחלון חתם על צו המשנה את המיסוי על רכב דו־גלגלי. הצו היה אמור להוביל, בין השאר, להוזלה משמעותית של המס ביבוא אופנועים בנפח מנוע שמעל 125 סמ"ק ובהספק של עד 47 כ"ס.
אבל בימים האחרונים הודיעה רשות המסים כי החליטה שלא לאפשר תשלום מס מופחת לרבים מהאופנועים.
מדובר באופנועים רבים שנמכרים בשתי גרסאות הספק: חלשה יותר (47 כ"ס), המאפשרת גם לרכוב עליהם עם רישיון בדרגת A1, וחזקה יותר, לרוכבים מנוסים. הראשונים זכאים למיסוי מופחת של עד 50%, במקום 60% אם נפח המנוע שלהם קטן מ־800 סמ"ק, ו־60% במקום 70% אם נפחם גדול יותר. מדובר בחיסכון של 3,000 שקל בכלים החלשים והזולים יותר, ויותר מכפול בכלים הגדולים.
בין האופנועים שנמכרים בשתי גרסאות מנוע: ימאהה MT-07 שראל, שעולה בדגם הרגיל 60 אלף שקל, דוקאטי מונסטר 821 וסוזוקי DL 650. כולם היו יכולים להיות זולים באלפי שקלים אם רשות המסים הייתה מקיימת את הבטחתה.
בכל מקרה של כלי שנמכר בשתי גרסאות הספק, החליטה הרשות לגבות תמיד את המס הגבוה. זאת בניגוד למה נעשה במיסוי מכוניות, ובניגוד לתקנות הקובעות גבייה לפי ההספק.
"מדובר במהלך תמוה", אמר אביעד אברהמי, עורך אתר הרכב הדו־גלגלי 'פולגז' ומומחה לאופנועים. "נכון שבחלק מהאופנועים ניתן להחליף מחשב ניהול מנוע לבלתי מוגבל, אולם בפועל כמות הרוכבים שמחליפים מחשב כזה, שעלותו אלפי שקלים, זניחה. רשות המסים מענישה ציבור שלם שומר חוק על לא עוול בכפו".
מרשות המסים נמסר: "הרפורמה במיסוי הדו־גלגליים כללה מספר צעדים, ובין השאר הופחת המיסוי על דגמים רבים. במסגרת הרפורמה הוחלט על שינוי באופן סיווג הכלים לצורכי מיסוי, כך שיילקחו בחשבון נפח המנוע והספקו המרבי (ללא קשר למגבלות טכניות הקיימות בכלי). התייחסות להספק מרבי נוגעת למספר מועט של דגמים, להם הספקים משתנים. השינוי באופן הסיווג נועד להתמודד עם תופעות של הנמכת ההספק באמצעים מלאכותיים".