WhatsApp FaceBook send e mail
מערך הדוברות של הרשות הש...

פיוס משפטי

שרת המשפטים ונשיאת העליון החליטו לשים את כל המחלוקות בצד • בתום פגישה שקיימו אתמול הודיעה שקד כי לא תקדם את הצעת החוק לשינוי בחירת השופטים

טובה צימוקי
07.11.16

"האקדח" שהניחה שרת המשפטים איילת שקד על השולחן חוזר בינתיים לארון. שקד הודיעה אתמול לנשיאת בית־המשפט העליון מרים נאור כי בשלב זה לא תקדם את הצעת החוק מעוררת המחלוקת לשינוי כללי הבחירה של שופטי העליון — שלפיה יספיק רוב רגיל של חמישה חברים מתוך תשעה בוועדה לבחירת שופטים.

 

בתום פגישה לבבית שהתקיימה אתמול בין נאור לשקד לא הוכרזו מנצחים או מפסידים. השתיים החליטו שהשירות לציבור, ובעיקר מניעת סחבת במתן פסקי דין, הם היעד החשוב ביותר המשותף לשתיהן, והודיעו כי בקרוב יחדשו את ההידברות על ארבעת השופטים שיאיישו בתוך שנה את בית־המשפט העליון. גורמים מטעמן מסרו כי הן מקוות להגיע להסכמה על המינויים.

 

העימות בין נאור לשקד נחשף במלוא חומרתו ביום חמישי, לאחר שכבר היה ידוע שהשתיים מתקשות להגיע להסכמות על זהותם של ארבעת השופטים החדשים שייכנסו לעליון. נאור דרשה משרת המשפטים שתסתייג מהצעת החוק שהעלו שני נציגי הכנסת בוועדה למינוי שופטים — רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) ונורית קורן (ליכוד) — שלפיה השופטים ייבחרו ברוב רגיל של חמישה מתוך תשעת חברי הוועדה — במקום ברוב של שבעה כפי שהיה עד כה.

 

אחרי ששקד נמנעה מלהסתייג מהצעת החוק, שלחה אליה נאור מכתב חסר תקדים בחריפותו שהופץ גם לתקשורת. "בנסיבות אלה אין לי אלא לפרש את שתיקתך כהבעת עמדה מצידך שהצעת החוק הפרטית ועיתוי העלאתה הינם אכן על דעתך. הנחת ההצעה בעיתוי הנוכחי מהווה בנסיבות העניין משום הצבת אקדח על השולחן", כתבה נאור והודיעה כי החליטה להפסיק לאלתר את ההתייעצויות עם שקד בסוגיית מינוי השופטים. "מצב דברים זה אינו מאפשר לנו, שופטי בית־המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים, להמשיך עימך במהלך של התייעצויות וניסיון מוקדם להגיע להסכמות. כל אחד מאיתנו יפעל במסגרת הוועדה באופן ענייני ועל פי החוק".

 

המפגש בין השתיים אתמול הביא לפתרון המשבר. שקד ונאור הסכימו שגם בעתיד הקרוב ייבחרו השופטים ברוב של שבעה מתוך תשעה חברים. רק אם יהיה מבוי סתום במגעים, שקד תפעל לקדם את החקיקה שתשנה את הרוב הדרוש לבחירת שופטי עליון והם ייבחרו ברוב רגיל.