WhatsApp FaceBook send e mail
אוראל כהן

עוברים לחדשות זולות

חשיפה: בתוך שנתיים שולשו מכירות המכוניות החדשות בידי חברות הליסינג ("0 ק"מ"), לשיא של 31 אלף, בהנחה של 10 עד 20 אחוז • הנמכרת ביותר: קיה פיקנטו

מאת אודי עציון
14.02.17

לפני שנה, כשחשפנו את נתוני מכירות רכבי ה־0 ק"מ ב־2015, שהוכפלו אז בתוך שנה אחת מ־10,000 ל־21 אלף מכוניות, הענקנו לכתבה את הכותרת "שנת האפס", כי הרבה יותר מזה לא חשבנו שאפשר. אז טעינו.

 


במהלך 2016 מכרו חברות הליסינג בהנחות גדולות 31,221 מכוניות חדשות, זינוק של 50% בשנה ושל 200% בשנתיים. כך עולה מניתוח נתוני משרד התחבורה, שערכנו בסיוע שי טרייבר, משנה למנכ"ל חברת הליסינג שלמה סיקסט. מדובר ביותר מ־10 אחוזים מהמכוניות החדשות שנמכרו בישראל בשנה החולפת, וכחמישית ממספר המכוניות שרכשו לקוחות פרטיים.

 

מיצובישי אאוטלנדר

רקע: 0־ק"מ הוא ערוץ מכירות שתפס תאוצה גדולה בשנים האחרונות. מדובר במכוניות חדשות לגמרי, שנרכשות בידי חברות הליסינג, אך נמכרות מיד לרוכשים פרטיים. הן אמנם רשומות כמכוניות יד ראשונה ליסינג, כך שהרוכש הפרטי הוא היד השנייה, ומחויב לפי מחירון לוי יצחק להפחית מערכן 14% בעת המכירה, אבל הן לא שימשו כרכב החכרה מעולם. ההנחה המשמעותית שמקבלות החברות מיבואני הרכב בזכות הרכישות הגדולות שהן מבצעות מאפשרות להן למכור דגמים פופולריים בהנחה של 10 עד 20 אחוז ממחירון היבואן.

 

מבחינת היבואן מדובר אמנם בתחרות לאולמות התצוגה ולסוכני המשנה שלו, אבל גם בערוץ שחברות הליסינג נעזרות בו כדי לייצר הכנסות מהירות, ומבטיח ליבואנים כמויות מכירה משמעותיות, המאפשרות לו לעמוד ביעדי המכירות שלהם התחייבו ליצרני המכוניות בחו"ל, ולזכות בבונוסים הכספיים הנלווים לכך.

 

גם השנה המכונית הנמכרת ביותר בערוץ המכירות המוזל היא קיה פיקנטו, עם כ־3,400 מכוניות, אחת מכל חמש פיקנטו שעלו על הכביש ב־2016. יונדאי טוסון מכר כך 1,849 ג'יפונים, יותר מאשר מיצובישי אאוטלנדר (1,822) ויונדאי ספורטאז' (1,685). קיה היא גם המותג שמכר כך הכי הרבה מכוניות, כ־6,600, לעומת 5,160 ביונדאי ו־2,750 במיצובישי. קיה אמנם ראשונה במספרים מוחלטים, אך יונדאי מכרה יותר רכבי 0 ק"מ יחסית לשאר מכירותיה - 13.6% לעומת 13.3% בקיה.

 

לעומתן, בולטים מותגים עממיים אחרים בשיעורי מכירות 0 ק"מ נמוכים יחסית, כמו סקודה, פולקסווגן וסיאט.

 

"מכירות האפס קילומטר הן גיים צ'יינג'ר", אומר איל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות, החברה־האם של שלמה סיקסט. "הצרכן מרוויח, אבל יותר ויותר גורמים בשוק מבינים שכל השוק נפגע. חברות ההשכרה מתקשות למכור את הסחורה הקלאסית שלהן, מכוניות בנות 12 עד 18 חודשים, לחברות הליסינג קשה יותר למכור מכוניות משומשות, ויבואני הרכב מרגישים את התחרות באולמות התצוגה שלהם. יש שני יבואנים שמובילים את המכירות האלה, וגם שם כבר מרגישים שינוי. אני מעריך שב־2017 שוק ה־0 ק"מ לא יגדל, בטח לא כמו ב־2016".

 

ואכן, בשבועות האחרונים הציגה כלמוביל, יבואנית יונדאי ומיצובישי, גרסאות מוזלות ל־i10 ולספייס סטאר הקטנות, שנמכרות ב־72 אלף שקל באולמות היבואן, קרוב מאוד למחירי ה־0 ק"מ של חברות הליסינג. מעניין אם יהיה גם שינוי במחירי קיה פיקנטו, כאשר יושק בארץ בחודשים הקרובים הדור החדש.

 

עוד מגמה שבלטה השנה, על רקע הגידול במכירות, היא מכירת רכבי ה־0 ק"מ בידי חברות הליסינג לא רק ללקוחות פרטיים, אלא גם ללקוחות מוסדיים אחרים, סוחרים קטנים יותר, שימכרו אותן בעצמם ללקוחות פרטיים. 16.3% מהעברות הבעלות של רכבים כאלה היו לסוחרים, עלייה של 1.1% לעומת השנה הקודמת. המשמעות: חלק מחברות הליסינג הגיעו לשיא יכולת המכירה שלהן, והן מתחילות לגזור קופון ממכוניות שמוכרים אחרים, תוך הקטנת הרווח הכולל שלהן מהעסקה.

 

עוד סימן לשוק הרווי אפשר לראות ממספר ימי המלאי הממוצע של הרכבים האלה במגרשי הליסינג. אם ב־2015 עמד הממוצע על 44 ימים, ב־2016 הוא גדל ל־47. סיטרואן ברלינגו הייתה הנמכרת האיטית ביותר, עם 50 ימי מלאי בממוצע, לעומת 15 יום ליונדאי טוסון ו־18 יום לפיקנטו. שברולט ספארק רשמה את השיפור הגדול ביותר, מ־103 ימי מלאי ל־31 בלבד.