WhatsApp FaceBook send e mail
יובל חן

"את הפוטנציאל של אליאנה תדהר זיהיתי בארבעים הדקות הראשונות"

לעודד רז יש חלק חשוב בפריצה הגדולה של כמה מכוכבי הילדים הכי לוהטים כיום. אליאנה תדהר, תובל שפיר ושירן סנדל קיבלו אצלו את הצ'אנס הראשון בלהיט "גאליס". עכשיו, אחרי שהביא למסך עוד סיפור הצלחה, סדרת הנוער "כדברא", הוא מספר למה לא בוער לו לביים פרויקטים למבוגרים ולמה מי שאומר שסדרות הנוער הן שטחיות מדבר שטויות

יואב בירנברג
30.03.17

שעודד רז פגש לפני חמש שנים את אליאנה תדהר, תובל שפיר, שירן סנדל, דניאל גד, נוה צור ודניאל מורשת, האינטואיציות שלו אותתו לו שיש שם משהו. היום מדובר בכוכבי הנוער הכי לוהטים, אבל כשרז הרכיב את הקאסט של "גאליס", הוא הסתמך על תחושת הבטן שלו. "כמעט כל הקאסט היה אלמוני", הוא אומר. "היו לי ולכותבי הסדרה התלבטויות. הרגשנו את הכישרון, אבל הם היו חסרי ניסיון. עם כל הצניעות, אני מרגיש שגידלתי וחנכתי כאן דור של שחקנים, ושיש לי חלק קטן בקריירה שלהם".

 

מה זיהית בהם כבר אז?

 

"לאורך השנים הכרתי את אליאנה לעומק, אבל את פוטנציאל הכוכבות זיהיתי בארבעים הדקות הראשונות של המפגש איתה. היא בחורה נעימה ואינטליגנטית בצורה יוצאת דופן והיא פשוט כובשת אותך על המסך. אתה מזהה את פוטנציאל הכוכבות אצל השחקנים, אבל אתה אף פעם לא יודע לאן זה יתגלגל. גם אצל שירן זיהיתי את הפוטנציאל, אבל גודל ההצלחה הפתיע אותי".

 

הפכת גם לחבר של חלקם?

 

דנה קופל

 

"בהחלט. אליאנה היא חברה טובה. לא רק היא אבל איתה אני באמת מדבר על הכל, כולל החיים הפרטיים שלה".

 

גם על הרומן עם לי בירן?

 

"הרומן ביניהם התחיל אחרי שסיימנו את צילומי 'גאליס'. שמעתי על זה כמו כולם, מהתקשורת, וכשדיברנו, אמרתי לה מזל טוב. הם משתדלים לשמור על הפרטיות שלהם, ואני יכול להבין אותם. זאת האהבה שלהם, לא של כולם. אין אחד שיפנה אל כל החבורה הזאת והם לא יצטלמו איתו או יהיו אדיבים כלפיו. היה להם קשה כשהם קיבלו ביקורת שהם לא נחמדים, כי הם באמת ילדים טובים ולא יהירים".

 

יש טענות שהתוכן שאתם מייצרים לילדים ונוער הוא שטחי.

 

"הן שגויות לחלוטין. אנחנו לא מזלזלים בילדים ובנוער, להפך. אנחנו רואים אותם כבוגרים ונותנים להם חוות קונפליקטים ודילמות שנגזרים מחיי היומיום שלהם. אנחנו לא עושים את זה בצורה שטחית, אלא מורכבת. בסדרות האלה יש תמיד נושאים גדולים, כמו הרצון להציל את העולם. הן גם מטפלות בנושאים שבני הנוער מתעסקים בהם כל יום כמו מערכות יחסים, אהבות, שקרים, שיימינג, והתמודדות מול המבוגרים וההורים".

 

"יוצר ממקום מפוכח"

 

רז, 40, נשוי לאולי ואבא לשלושה ילדים, לא תיכנן להפוך לאחד מבמאי סדרות הילדים והנוער הבולטים בארץ, אם לא הבולט שבהם. הוא למד קולנוע וטלוויזיה במכללת הדסה בירושלים, ועם סיום הלימודים נסע לשנת לימודים באקדמיית "ניו סקול" בניו־יורק.

 

למה לא ניסית את מזלך בניו־יורק?

 

"כמו כולם דיגדג לי לנסות את מזלי שם. אבל כשאתה נמצא בניו־יורק, אתה פוגש כל הזמן ישראלים שמחכים שהחלום יתממש להם שם. אני מכיר אנשים שחיכו שבע־שמונה שנים, ולא קרה להם כלום. הדברים התחילו לקרות אבל חזרתי לארץ בעקבות האהבה לחברתי אולי, כי היה ברור שנהיה ביחד, ואני לא מצטער לרגע".

 

נשמע רומנטי.

 

"אנחנו יחד מגיל 18 ויש לנו שלושה ילדים. ראיתי את כל חבריי הרווקים בתל־אביב ואף פעם לא קינאתי בהם. להפך, תמיד הם קינאו בי. בסוף כולם מחפשים זוגיות ויציבות ולי היה את זה. אני בן אדם די מחובר לקרקע. אני לא מעשן ואפילו לא שותה קפה. אני מגיע ליצירה ממקום מפוכח".

 

רז בכלל לא ידע למה הוא נכנס כשהגיע ל"גאליס" — הצלחה שהתפרסה על פני שבע עונות, וגם סרט. בהמשך השנה אמור לצאת סרט נוסף בבימויו, "מכתוב", קומדיית פשע ירושלמית שכתבו ומככבים בה חבריו חנן סביון וגיא עמיר, לצד יגאל נאור, איציק כהן, חן אמסלם וגל אמיתי. בינתיים הוא מנפנף בלהיט חדש במגרש המוכר של סדרות לילדים: סדרת הפנטזיה החדשה שלו "כדברא", שבמרכזה שתי אחיות תאומות ממשפחה של מכשפות טובות שהופרדו בלידתן, ומשודרת בערוץ ניקולודיאון. וגם שם הוא מסמן אלילי נוער פוטנציאליים: גילי איצקוביץ, דין גרבר, ואביה מלכה. "אביה הייתה שדרנית בגלגלצ ושבועיים אחרי שסיימה את השירות קטפנו אותה. היא הגיעה אלינו ופשוט התמגנטנו. זה משהו שחיפשנו חודשים ולא מצאנו. הילדים מאוד אוהבים אותה, לכולם יש שם פוטנציאל לפרוח".

 

לא בא לך לעשות משהו למבוגרים לפעמים?

 

"האמת היא שהייתי שמח להמשיך וליצור לילדים עוד הרבה שנים", הוא אומר. "אני מאוד אוהב את התחום הזה ולא מרגיש תקוע בו. כמובן שלא אגיד לא אם תגיע הצעה לעשות דרמה למבוגרים. אני גם עובד על שני סרטי קולנוע למבוגרים. לחלום זה טוב, אבל צריך גם פרופורציות".

 

כמו רבים מהיוצרים בישראל, מצב תאגיד השידור החדש שמיטלטל על מים פוליטיים סוערים מטריד את רז. "יש לי הרבה חברים שיש להם פרויקטים בפיתוח בתאגיד והם באוויר עם זה. הגיע הזמן לרענן את השידור הציבורי. מתסכל אותי כאזרח לראות שלמרות שנעשו החלטות והוגדרו תאריכי יעד, בכירים בממשלה מחליטים לא לעמוד בדברים שקבעו. חוץ מזה, שכיוצר אני צריך עוד פלטפורמה שאוכל לעבוד בה ולהגיש לה פרויקטים".

 

השיקולים שם לא מקצועיים?

 

"כל אזרח ישראלי שהדמוקרטיה חשובה לו רוצה שהשידור הציבורי יהיה אובייקטיבי עד כמה שאפשר וייצור תכנים פתוחים, וזה לא מה שקורה שם". •