WhatsApp FaceBook send e mail
צילום : ידיעות אחרונות

עצמאות משפטית

מהו החוק הכי משמעותי מאז קום המדינה? מהו פסק הדין הכי חשוב? והאם בכלל יש עתיד למקצוע עריכת הדין? 4 בכירים ותיקים מעולם המשפט מחווים את דעתם ונזכרים איך הגיעו לתחום

ליטל דוברוביצקי
26.04.17

האמת המשפטית מעל הכל

השופט בדימוס, פרופ' עודד מודריק, כיהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל־אביב, וכיום מרצה באוניברסיטת אריאל ויועץ מיוחד למשרד עו"ד AYR

 

 

עודד מודריק

 

גיל: 71

 

ותק במקצוע: 34 שנות שיפוט

 

איך הגעתי ללמוד משפטים: "בגיל 13 קראתי את ספרו של העיתונאי עמנואל פרת 'פרשת קסטנר - המשפט הגדול'. הפרשה, שהסעירה את המדינה, נסבה על האשמות חמורות שהוטחו בד"ר ישראל קסטנר, מראשי יהדות הונגריה בתקופת השואה. מלכיאל גרינוולד ז"ל, שהיה עיתונאי ירושלמי יליד הונגריה, ייחס לקסטנר שיתוף פעולה עם הנאצים במגמה להציל מן ההשמדה קבוצה של קרובי משפחה ומיוחסים. הספר תיעד את משפט הדיבה הפלילי שנוהל כנגד גרינוולד. ב־1957 נרצח קסטנר על ידי שלושה צעירים, ואחרי עשרה חודשים טיהר בית המשפט העליון את שמו, ברוב דעות, מהקלון המוסרי הנורא שדבק בו. רשמיי מן הקריאה והעיון בפרשה היו מין יריית פתיחה להתגבשות השאיפה להפוך את שדה המשפט לכר העיסוק שלי".

 

 

האם יש עתיד למקצוע העו"ד: "כשתושלם הרובוטיזציה של חיי בני אנוש וכולם יהיו לטפילי או מטופלי מחשב, ייתם יומו של עורך הדין, והמקצוע יעבור מן העולם. עד אז עתידו של המקצוע לפניו".

 

המלצת הזהב לעו"ד המתחיל: "הדין הוא חומר הגלם ובית היוצר בכל דרכיו של עורך הדין. גבולות הדין הם קווי תחומו, ואין לו רשות לפרוץ אותם".

 

הפסיקה הכי משמעותית מאז קום המדינה: "אמירתו האלמותית של הנשיא הראשון של בית המשפט העליון, ד"ר משה זמורה המנוח, ש"אמת ויציב – אמת עדיף" (רוזנבאום נ' רוזנבאום) היא יתד ופינה להגדרת תפקידו של בית המשפט. אמת משפטית מחדשת ולא שמרנות מיושנת".

 

החוק הכי משמעותי מאז קום המדינה: חוק השבות, שמאפשר לעצב ולשמר, במישרין, את מדינת ישראל כמדינת היהודים ובעקיפין את הזיקה של כל יהודי בעולם למדינת ישראל, במשטרה הדמוקרטי".

 

אסור להתעלם מכאבם של אחרים

עו"ד אהרן פולק, שותף מייסד בעמית פולק מטלון

 

אהרן פולק

גיל: 78

 

ותק במקצוע: 52 שנה

 

איך הגעתי ללמוד משפטים: "נרשמתי ללימודי כלכלה ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים. ממש לילה לפני תחילת הלימודים אחי הגדול שיכנע אותי שאלמד משפטים. השתכנעתי, ועברתי למשפטים ללא כל פרוצדורות. עצתו הייתה מצוינת".

 

 

המלצת הזהב לעו"ד המתחיל: "לעבוד תמיד בצוות עם עורכי דין ולא להיות זאב בודד. העיסוק בסוגיות משפטיות דורש סיעור מוחות".

 

האם יש עתיד למקצוע העו"ד: "כן, אבל הוא ייראה שונה מכפי שהוא היום. הסיבה לכך היא שכיום ניתן להגיע למידע המשפטי בקלות יתרה. עורך הדין העתידי יהיה חייב להיות אדם יצירתי מאוד, הרואה את התמונה בכללותה ושוקל שיקולים רבים מעבר לצד המשפטי".  

 

הפסיקה הכי משמעותית מאז קום המדינה: שלמה סופר נגד שר המשטרה – בג"ץ מ־1948. בפסק הדין הזה קבעו שופטי בית המשפט העליון את ההלכה לפיה שיקולים זרים ולא רלוונטיים של השלטון מהווים עילה לביטול החלטות הרשות המבצעת (במקרה זה החלטה על פיטורים בלתי מוצדקים של קצין משטרה). עד היום העקרונות שנקבעו בו הם אבן יסוד במשפט המנהלי".

 

החוק הכי משמעותי מאז קום המדינה: "חוק השבות. מדובר בחוק יוצא דופן שמקנה זכויות לאלו שאינם אזרחי המדינה מול המדינה בזאת שהוא כופה על המדינה להכניס לגבולותיה את מי שאינם אזרחים, ובלבד שהם משתייכים ללאום היהודי. למרבה הצער הוכנסו לא מעט שינויים המגבילים את הזכות הניתנת מכוח החוק".

 

 

בנימה אישית: "עליתי לארץ בהעפלה לא לגאלית, כילד שניצל מהשואה. גדלתי בישראל כצבר, המדינה העניקה לי את חיי כאדם חופשי בארצו ואיפשרה לי לבנות את חיי ואת חיי משפחתי. אני רואה את יום עלייתי לארץ כיום הולדת נוסף. כולי תפילה שמדינת ישראל והרוב שבה יסיקו את המסקנות הנכונות והחשובות בהיותנו עם מיעוט נרדף במשך 2,000 שנה ושהשלטון במדינת ישראל יקפיד על זכויות המיעוט, החלש, הזר והשונה. רק אז מדינת ישראל תוכל להגשים את הייעוד האמיתי שלה. טעות גדולה היא לחשוב רק על עצמנו ולהתעלם מכאבם של אחרים".

 

כשתפסיקי לפחד - תפרשי

השופטת בדימוס, עו"ד שרה פריש, ראש משרד פריש שפרבר ריינהרץ ושות'

 

שרה פריש

גיל: 68

 

ותק במקצוע: 43 שנה

 

איך הגעתי ללמוד משפטים: "זו החלטה שקיבלתי כבר בכיתה ד', כבר אז נתפסה בעיניי מהות המקצוע כהגנה על חלשים".

 

המלצת הזהב לעו"ד המתחיל: "תפקידו הוא ייצוג הלקוח, אבל לא במחיר של עשיית שקר בנפשך או פגיעה לא מוצדקת באחר".

 

האם יש עתיד למקצוע העו"ד: "משום שכולנו חיים בקונפליקטים, המקצוע תמיד יהיה נדרש ורלוונטי, ובתנאי שירכשו אותו אנשים ראויים מבחינה מקצועית, מבחינת הידע שברשותם, ומבחינה מוסרית".

 

שופט שלעולם לא אשכח: "ערב עלייתי על כס המשפט שיתפתי את השופט אלישע שינבוים ז"ל בחששותיי ובפחדיי מהמעמד ומהתפקיד. הוא אמר לי: 'ברגע שתפסיקי לפחד – עלייך לפרוש'. דבריו אלו מלווים אותי לכל אורך הדרך".

 

הפסיקה הכי משמעותית מאז קום המדינה: "פס"ד יששכרוב (ע"פ 5121/98). בית המשפט העליון, בהרכב 9 שופטים, אימץ את האפשרות לפסול ראיה במשפט פלילי שהושגה באמצעי פסול. השופטת דורית בייניש קבעה בפסק דין זה בין השאר כי יש לשמר את זכות הנחקר להליך הוגן ולהעדיפה לעיתים על קידום החקירה".

 

החוק הכי משמעותי מאז קום המדינה: "חוק זכויות החולה 1996. זו התגלמות פניה האנושיים של מדינת ישראל, המכירה בזכויות החלש והנזקק".

 

הכי חשוב: כבוד האדם

עו"ד נחמן כהן־צדק, שותף בכיר במשרד פרל כהן־צדק לצר ברץ

  

נחמן כהן צדק

גיל: 74

 

ותק: 40 שנה

 

איך הגעתי ללמוד משפטים: "בעידודו של אבי, עו"פ שלמה כהן־צדק, שגם היה עורך הפטנטים הראשון בארץ ישראל. הוא פתח את משרדו ב־1927".

 

המלצת הזהב לעו"ד המתחיל: "אל תתעסק בתחומים שאינך ממש בקי בהם. במהלך השנים הופיעו מולי עורכי דין צעירים שלא ממש ידעו במה מדובר ולמעשה גרמו נזק ללקוח".

 

האם יש עתיד למקצוע העו"ד: "כן, בהחלט יש, אך רצוי להתמקצע בתחום מסוים או שניים ולא להתפרס על כל המרחב. לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות נפתחים תחומים חדשים שלא היו ידועים בעבר, כמו איכות הסביבה, סייבר ומחשבים, וזה בהחלט נותן אופק למקצוע".

 

הפסיקה הכי משמעותית מאז קום המדינה: "לא ניתן להתעלם ממשפט אייכמן, משפט שהיווה אבן דרך, בפרט נאום הפתיחה של גדעון האוזנר שראוי היה שיילמד בבתי הספר כפי שלומדים את שירת דבורה או את שירת הים".

 

החוק הכי משמעותי מאז קום המדינה: "חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו הוא חוק חשוב ביותר שספק רב אם בקואליציה כמו שיש ב־15 השנים האחרונות ניתן היה לחוקק אותו. חוק שהוא מאבני היסוד של החוקה, אם וכאשר תהיה לנו".