WhatsApp FaceBook send e mail
צילום : ידיעות אחרונות

"טחינה היונה" עוברת משכם להתנחלויות

עד עכשיו לא נתנה הרבנות אישור כשרות למפעל בנימוק של קשיים באבטחה של המשגיחים • הבעלים: "עם המעבר לקרני שומרון נוכל למכור יותר"

נווית זומר
15.05.17

נכנעו לרבנות: אחרי 87 שנים שבהן פעלה משכם, "טחינה היונה" עוברת למפעל חדש באזור התעשייה של ההתנחלות קרני שומרון. הסיבה: הבטחה כי המפעל יקבל לראשונה תעודת כשרות מהרבנות הראשית. היונה, שנחשבת לאחת הטחינות המועדפות על ידי שפים ופודיס, כבר פנתה לפני שנים לרבנות לקבלת כשרות כדי להגיע לקהל רחב יותר בישראל. בנוסף, היעדר הכשרות מונע ממנה להיכנס לרשתות שיווק. מאחר ששכם נמצאת בתחומי הרשות הפלסטינית, הרבנות לא נתנה לה אישור כשרות בין השאר בנימוק של קשיים באבטחת משגיחי הכשרות בדרך למפעל. בעלי טחינה היונה, שנוסדה ב־1930, החליטו כי כדי לקבל את התעודה הנכספת עליהם לעבור לקרני שומרון.

 

הבעלים של טחינה היונה, פריד קמחייה, אמר ל"ממון" כי עבר למפעל החדש במבנה שכור בקרני שומרון לפני שבועיים וכי החודש אמורה להתקבל התעודה. לדבריו, "זו פעם ראשונה שתהיה לנו תעודת כשרות. אנחנו צריכים אותה כי לכל אחד מהמתחרים בשוק יש, ועכשיו נוכל למכור יותר טחינה במגזר הישראלי ולעוד מקומות. עברנו לקרני שומרון כי לרבנות היה קשה להגיע לשכם".

 

בין הטחינות הגולמיות הפופולריות ברשתות השיווק ניתן למצוא את "הנסיך" ו"בארכה", שמיוצרות במגזר הערבי בישראל ובעלות תעודת כשרות, לצד יצרנים ישראליים כמו אחווה, תלמה, ועוד. הטחינה, שתמיד הייתה מאכל פופולרי בישראל, זוכה בשנים האחרונות לביקושים מוגברים עם עליית המודעות למזון בריא ומעבר לטבעונות, וכמוצר המכיל ערכים גבוהים של סידן וברזל. בעיקר נרשמת עלייה בצריכת טחינה משומשום מלא.

 

לפי דוח סטורנקסט לשנת 2016, "אחווה", היצרנית הישראלית שבבעלות משפחת מלאך, מובילה את המכירות של טחינה גולמית (לא כולל סלטים מוכנים דוגמת צבר ואחלה) ברשתות השיווק הגדולות עם נתח שוק כספי של 32% בקטגוריית הטחינה הגולמית ובנתח שוק כמותי של 39%. אחריה מותג בארכה עם נתח כספי של 29.9% וטחינה "אל ארז" עם נתח שוק של 11.9%. טחינה הנסיך רשמה את הירידה הדרסטית ביותר ב־2016, למקום הרביעי, עם נתח שוק של 6.5% בלבד. הנסיך ובארכה סבלו בשנה החולפת מירידה במכירות בגלל חשד להימצאות סלמונלה במוצרים שלהם, בעוד באחווה לא היו ממצאים דומים. ההיקף הכספי של קטגוריית הטחינה הגולמית כולה ב־2016 עמד על 150.5 מיליון שקל. היקף השוק הכמותי עלה דרמטית עם מכירות של 6,850 טון ב־2016, לעומת 6,265 טון ב־2015.

 

navitz@yediot.co.il