אני מחכה למעצב עידן כהן מאחורי הקלעים של תצוגת האופנה שזה עתה הסתיימה בשבוע האופנה בפריז, והוא קצת מתעכב. כשכהן מגיע, אני שומעת את הסיבה: הסטייליסט האישי של ביונסה עצר אותו בדרך וביקש לשמור לו אופציה על שני דגמים שהוצגו כרגע על המסלול.
"הייתי אמור לעצב לביונסה את הסיבוב הקודם, אבל זה לא הסתדר. כשהסטייליסטים של ביונסה שמעו שאנחנו מציגים בפריז הם באו לתצוגה. הרגע הם יצאו מהבק־סטייג' וביקשו שאשמור להם בלעדיות על שני דגמים".
איזה דגמים?
"ביונסה אחרי לידה, אבל זה לא יפריע לה ללבוש את הדגמים שנראים כמו גרביון שמתלבש על כל הגוף. אחד בכיוון של בגד פרעוני והשני בצבע ירוק עז".
בדרך כלל היא מאשרת את הבגדים?
"היא מאשרת בסוף התהליך, אבל היא אף פעם לא מודדת. יש לביונסה מודליסטית צמודה שמגיעה איתה לכל מקום והיא מודדת במקומה את הבגדים ורק אחרי שהיא עושה את כל התנועות והקפיצות והפוזות שביונסה מבקשת לפי מה שהיא נוהגת בהופעה, ביונסה נותנת אישור לייצר את הבגד".
ואתה פגשת אותה?
"לא. אותי לא מכניסים. רק את הבגדים שלי".
והבגדים שלו מביאים לו כל כך הרבה כבוד בבירת האופנה העולמית.
"כבר מזמן לא באתי לתצוגת אופנה שבה לא היה לי כיסא ועמדתי כל השואו, אבל כולם יודעים שעבור המעצב הזה שווה לעמוד", אומר לי במהלך התצוגה של כהן שכני משמאל, שמתגלה כנואה, מפיק בכיר ב"פאשן TV". מימיני עומד לוראן דומברוביץ׳, אושיית אופנה פריזאית ועורך בכיר בירחון האופנה "סיטיזן K" וממול כתבים מ"ווג" יפן וצלמים ברזילאים, קוריאנים ומקסיקנים. כולם מצטופפים בחדר התצוגה האלגנטי, שרק באחרונה עוד ישבה בו ויקטוריה בקהאם, ושולפים מצלמות וטלפונים. מקווים שהם במקום הנכון לפני כולם, לצפות בתצוגה של הדבר הבא של עולם הקוטור המקומי.
"אני מרגיש מדהים, הגשמתי חלום. עוד כשהייתי ילד רציתי לעשות קוטור. כשיש לך מטרה ואתה ממש רוצה, בסוף אתה משיג אותה", אומר לי כהן בחיוך מאושר כשנדמה לנו שכולם כבר עזבו ונשארנו לקיים את הראיון בשקט. אבל אז מתפרצים לחדר צוותי טלוויזיה איטלקיים וספרדיים, וגונבים אותו לראיון זריז יחד עם הדוגמניות שהציגו את השמלות ומעזות עכשיו, אחרי שירדו מהמסלול, לגנוב איזו לגימת שמפניה. ככה זה כשאתה כוכב שמציג בפנתיאון של האופנה הפריזאית העילית.
"חכם", אומר לי דומרוביץ', שמתפעל מהרקמות והעיטורים של הבדים בקולקצייה של כהן. "הוא נוהג בחוכמה כשהוא מציג קולקציה מצומצמת כדי שיכירו אותו באירופה", מסביר דומברוביץ׳, ומוסיף ש"לא ידעתי שיש בישראל יכולות טכניות כה גבוהות".
הבלוגרית והמעצבת המתוקשרת אלינה אלימי חיכתה גם היא בסבלנות כדי להצטלם עם כהן בתום האירוע. חלק מחברי פדרציית האופנה הצרפתית פינו זמן והגיעו לראות את התצוגה, שנערכה ביום האחרון בשבוע האופנה, ותוך דקות מסיום התצוגה קיבל אלעד בורנשטיין, שותפו לחיים ולעסקים, הודעות מלוס־אנג׳לס: התמונות כבר עלו לרשת והתחילו להסתובב באינסטגרם.
לאחר מכן, בנשף שנערך ב"פטיט פאלה" תחת הכותרת "החיים בוורוד", ניגשו אליו סידני טולדנו, מנהל בית האופנה דיור, ז'אן שארל קאסטלבאז'ק, האופנאי האגדי, והעורכת המשפיעה של "ווג" היפני מיטצוקו ווטנאבה, וכולם סיפרו שראו כבר ברשתות את התמונות מהתצוגה, וכמובן החמיאו "על המראה הטרי ועל העובדה שזה לאו דווקא נראה כמו אופנה ים־תיכונית", מספר כהן הנרגש. "זאת חוויה מעצימה שנותנת חשק להמשיך להיות יצירתי ולהפתיע את כולם כל פעם", הוא מסכם.
כהן, 29, כבר הציג לפני שנתיים וחצי בשבוע האופנה של ניו־יורק, שם התחתן על הבמה עם בן זוגו, אלעד בורנשטיין. עם הדגמים שלו הצטלמו שמות ניקי מינאז', ג'ניפר לופז, פאולה עבדול, קלי אוסבורן, וגם בפסטיבל קאן האחרון שמלותיו לא נפקדו מהשטיח האדום.
קשה להאמין שכל הסיפור התחיל רק לפני שש שנים. כהן גדל בין מכונות התפירה של מפעל הג׳ינסים המשפחתי, למד בבית הספר היוקרתי לאופנה "מאגרוני" בלונדון והתמחה אצל מארק ג׳ייקובס, לפני שחזר ארצה ב־2011 והקים את מותג שמלות הכלה והערב שלו. עם בורנשטיין הוא משתף פעולה כבר ארבע שנים. "אנחנו מוכרים ב־40 חנויות מסביב לעולם, ואת הקולקציה הזאת נציג רק בחמישה מקומות נבחרים, ביניהם בית הכל־בו הצרפתי Printemps וחנות היוקרה במונאקו Pretty You, שמחזיקה שמות כמו אלי סאאב וזוהיר מוראד הלבנונים. לפני חודשיים הם ערכו בחנות אירוע מיוחד והתאימו את השמלות שלנו לתכשיטים של חברת התכשיטים 'שופארד' שמעצבת את 'דקל הזהב' לפסטיבל קאן".
כמו בכל תצוגת אופנה, גם כאן היו דרמות של הרגע האחרון. חלק מכיסויי הראש הרקומים הגיעו רק שעתיים לפני התצוגה, והמעצב כמעט חטף התקף לב. בנוסף, כהן נאלץ להחליף ברגע האחרון שמלה שהייתה כבר כמעט מוכנה, כי הצבעים לא היו נכונים, ולבחור מתוך 150 ציורים שהכין את 16 הדגמים שהתקבלו בתשואות. "להכין כל דגם לוקח כ־3,500 שעות עבודה, מתוכן רק עבודת הרקמה נמשכת כ־2,200 שעות עבודה", מסביר בורנשטיין את גודל המטלה שעמדה בפני בית האופנה.
ואכן, ניכרים בעבודה של כהן טכניקות חדשניות של שימוש בחריזה, וריאציות מדויקות על מראה השרוולים, שהעסיקו הרבה יוצרים בשבוע אופנת העילית השנה, יחד עם משחק נועז וסקסי של שקיפויות וצבעים. גם הגרביונים הרקומים, המכסים באופן חלקי בלבד את רגלי הדוגמניות והתחבבו כל כך גם על ביונסה, תורמים למראה החייתי. "ההשראה שלי לתצוגה הייתה חיות פרא", מאשר כהן. "דילגתי מנחש, דרך זברה ויגואר ועד לנמר ולג'ירפה, בלי להשתמש בעור או בפרוות שפוגעות בבעלי החיים שאני מאוד אוהב. את החריזות מייצרים המפעלים שעובדים עם הגדולים בעולם: גוצ׳י, פראדה, ארמאני. התפירה נעשית בארץ, זו הגאווה שלי".
ואפרופו גאווה, השמלה שפתחה את התצוגה הייתה בצבעי כחול־לבן, כדי להזכיר לכולם מאין מגיע בית האופנה. שובל שבאופן מפתיע מקדים את הדוגמנית במקום להשתרך מאחוריה, פאייטים, גיאומטריה וסלסולים במראה נקי אך מהודר.
מה הלאה? פרויקט לנעליים עם רשת ישראלית עממית, "כדי לעשות קוטור להמונים ולפתח אביזרים ובושם, כמו שיש לכל בית אופנה בינלאומי אמיתי". אם שופטים את הקריירה של כהן עד כה, כדאי להאמין לו שגם זה יקרה.