התלונות של חלק מבעלי דגמי סובארו מהשנים האחרונות על צריכת שמן מוגזמת מגיעות לבית המשפט. לבית המשפט המחוזי בלוד הוגשה בשבוע שעבר בקשה לתביעה ייצוגית על סך 300 מיליון שקל נגד היצרן היפני ונגד היבואנית הישראלית שלו, חברת סמל"ת.
התביעה הוגשה בידי עו"ד שחר כהן ממשרד כהן ושות' בשם מספר בעלי סובארו מדגמי XV ואימפרזה, בטענה לצריכת שמן מופרזת שמובילה לנזקים משמעותיים בחלקי המנוע, לקיצור חייו ולירידת ערך. התביעה עוסקת גם בדגמים נוספים משנות ייצור 2017־2013, ובסך הכל ב־XV, אימפרזה, פורסטר ו־B4/לגאסי.
בכל המקרים התגלה אובדן שמן לאחר נסיעה של כמה אלפי קילומטרים בלבד, מה שמחייב הוספה או החלפה שלו לא רק בטיפולים השנתיים. לפי התביעה, במוסכי היבואן הסבירו ללקוחות שמדובר בשמן מנוע שאינו מתאים לאקלים הישראלי - "שמן דק", מכנים זאת אנשי השירות של סמל"ת, ולכן יש להחליפו. עם זאת, באותם מקרים נדרשו הוספות שמנים חוזרות ונשנות גם לאחר החלפת סוג השמן, ובחלק מהמקרים אף נדרשו שיפוצי מנועים ברמות שונות.
כך, למשל, ב־XV שיוצר ב־2015 בוצעה החלפת סט טבעות אטימה ("רינגים") כבר לאחר שהרכב נסע רק 30 אלף ק"מ. אולם צריכת השמן לא פחתה, ואף החמירה עד כדי כך שלאחר 2,900 ק"מ בלבד דלקה נורת אזהרה.
במקרה אחר ברכב של מורה נהיגה מאותה שנה - ולאחר שעד שהרכב עבר 28 אלף ק"מ בוצעו בו כבר שבע הוספות והחלפות שמנים - הוחלט כשהגיע ל־64 אלף ק"מ להחליף את בלוק המנוע, שיפוץ משמעותי שמקובל לבצע במנועים עם הרבה יותר קילומטראז'. במקרה אחר, בעלי פורסטר שנת 2014 שסבל מהבעיה הוחתם על הסכם סודיות מול היבואנית, שאסר עליו לספר אילו הטבות קיבל בגלל הבעיה ונאסר עליו למכור את הרכב בעתיד לכל אחד מלבד היבואן. "מדובר בליקוי רחב היקף המוכר ליצרנית וליבואן, שהוסתר באופן מגמתי ושלא נמצא לו פתרון", טען עו"ד כהן.
בארה"ב הוגשה ב־2014 תביעה ייצוגית נגד סובארו, גם כן בגלל צריכת שמן מוגזמת. אז הגיע היצרן לפשרה לפיה הוארכה האחריות על הדגמים הרלוונטים לשמונה שנים, ונקבע כי בהתאם לצורך יוחלפו ראשי מנוע של מכוניות שסבלו מהבעיה על חשבון היצרן.
יצוין כי תקלות סדרתיות במכוניות חדשות אינן נדירות כיום, וכי יצרנים אינם ממהרים לקחת אחריות לגביהן. כך קרה גם בכמה מהתקלות הבולטות בשנים האחרונות, כמו בעיית החלונות הנופלים בדגמי פולקסווגן בתחילת שנות ה־2000, בתקלות בתיבות ה־DSG בקבוצת פולקסווגן בתחילת העשור, ובבעיות בתיבות ההילוכים הרובוטיות בפורד פוקוס. עם זאת נראה כי סובארו ערה לצריכת השמן הגבוהה מהמקובל בדגמיה, ובספר הרכב נכתב כי הוספת ק"ג שמן בכל 2,000 ק"מ אינה חריגה.
מהיבואנית סמל"ת נמסר: "קיבלנו את כתב התביעה ואנו לומדים את פרטיו. התביעה הוגשה נגד יצרן הרכב ונמתין לתגובתו. אנו לא עדים בשטח לבעיה חוזרת בנושא מצד לקוחות החברה בארץ".