ברשות ההגבלים העסקיים בודקים האם חברת מובילאיי פועלת בארץ בניגוד לחוקי ההגבלים בעבודתה מול מתקיני מערכות ומול יבואני רכב.
הממונה על ההגבלים, עו"ד מיכל הלפרין, מנועה מלטפל בנושא כי מובילאיי הייתה לקוחה שלה בעבר, ולפיכך מי שמנהל את הבדיקה הוא היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד אורי שוורץ.
בין השאר ביקרו אנשי הממונה בחנויות למכירת ולהתקנת אביזרי רכב, ופנו ליבואנים לקבלת פרטים על היחסים המסחריים בינם ליצרנית מערכות ההתרעה לרכב, שנמכרה לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר.
כ־15% מהכנסות מובילאיי מגיעות מהתקנת מערכות ברכבים קיימים, בעת הרכישה או שנים אחר־כך.
מובילאיי לא הוכרזה רשמית כמונופול, אך נתח השוק שלה בתחום עובר את הרף הנדרש להכרזה כזאת, 50%. לפי ההערכות היא מחזיקה ב־100% משוק התקנת המערכות במכוניות חדשות, במתקני ההכנה למסירה של יבואני הרכב, שוק הנאמד בכ־50 אלף מערכות לשנה, ובין 70% ל־80% מההתקנות במכוניות וברכבים כבדים משומשים.
על חברה שהיא מונופול חלים כללים מגבילים, שאוסרים עליה לנצל את כוחה כדי לקדם את המוצר שלה על חשבון המתחרים.
מדובר בכסף גדול: משרדי האוצר בתיאום עם משרד התחבורה מעניקים הנחה במס של עד 2,300 שקל לרכב חדש לפי מערכות הבטיחות המותקנות בו, כשהתקנת מערכות כמו מובילאיי, איוואקס ומובון שווה את עיקר ההטבה, ומממנת את עלות המערכת.
שר התחבורה ישראל כץ הכריז כי מה־1 בינואר 2018 תהיה התקנת המערכות חובה בכל רכב חדש. בנוסף מקדם כץ תוכנית לסבסוד התקנת המערכות ברכבים משומשים משנת 2002 ומעלה, ב־1,500 שקל.
"היינו מתקינים 40־30 מערכות מובילאיי בחודש, ואחרי שהתחלנו לעבוד גם עם המערכות האחרות, ירדנו לסביבות ה־10", סיפר מתקין ותיק. "זה הדליק נורה אדומה אצל מובילאיי, והם שלחו אלי את א' ממערך ההפצה שלהם כדי שידבר איתי. אחרי שבועיים הגיע צ', בכיר יותר, ואמר לי שוב 'שמנו לב שירדתם דרמטית בכמויות, אתם מתקינים גם אחרים'. היום הגיע ש', בכיר עוד יותר, והודיע שתוך שבועיים אנחנו צריכים להחליט לאן אנחנו ממשיכים, ושבקצב הזה הם יוציאו אותנו ממאגר המתקינים שלהם".
לדברי בכיר בענף, "מובילאיי מגיבה לתחרות בשוק. הם התחילו למשל לתת במתנה ללקוחות מצלמת דרך, כי המערכת של מובון כוללת אחת. אבל את זה גם איוואקס התחילו לעשות, וזה לגיטימי. אבל במקביל הם מהלכים אימים על מתקינים שלא יתקינו מוצרים אחרים. הם מקבלים איומים, מרומזים יותר ופחות, שלא יוכלו להתקין עוד מובילאיי, וזה המוצר המוכר והמבוקש בענף. למתקין קשה מאוד להיות בלעדיו".
בכיר נוסף סיפר כי "מובילאיי מנסים לחסום את התחרות גם מול היבואנים. יש יבואנים שהם שילמו להם מיליון וחצי שקל תמורת קבלת בלעדיות להתקנה במותג שלם, או בדגם פופולרי. כשמשווקי המערכות המתחרות פונים, הם נתקלים בסירוב".
ממובילאיי נמסר: "ערכי חברת מובילאיי והנחיותיה אינם עולים בקנה אחד עם הטענות העולות בכתבה. מובילאיי תומכת בתחרת בריאה והוגנת ותבדוק כל תלונה שתתקבל".