יבואני הרכב הגדולים החלו לפעול יחד להקדים תרופה לבעיה שמטרידה את ענף הרכב בארץ: מחסור במכונאים מיומנים לטיפול במכוניות מתקדמות. בתחילת השבוע התכנסו היבואנים ובכירים ממשרדי התחבורה, החינוך והעבודה והרווחה, כדי לציין רשמית את תחילת הפעילות שמכשירה תלמידי תיכון להיות מכונאי רכב של מכוניות העתיד. התוכנית מעודדת את התלמידים להמשיך ללימודי י"ג ו־י"ד כהנדסאי רכב, מה שמקצר את דרכם לאחר השירות הצבאי לתואר מהנדס.
מאחורי היוזמה שמופעלת תחת חברת "העצמה טכנולוגית בע"מ", עומדים 14 יבואנים, איגוד היבואנים וקרן ביחד — הקרן המשפחתית של סטלה ויואל קרסו וילדיהם, מבעלי חברת קרסו יבואנית קבוצת רנו־ניסאן. כל אחד מהיבואנים השותפים ליוזמה תורם עשרה שקלים מכל רכב שהוא מוכר, ומוסיף תרומות ישירות, לעיתים בציוד ובשווה ערך לבתי הספר הטכנולוגיים, שיכולות להגיע עד כמיליון שקל לשנה.
את החברה מנהלת חגית אליאס, ובדירקטוריון שלה חברים מנכ"לי יבואניות הרכב וסמנכ"לי השירות. עד כה הספיקה החברה המשותפת לפתח עבור המכללות הטכנולוגיות אפליקציה ללימוד אנגלית טכנית, והחלה בפיילוט בשש מכללות, להשתלמות בת 60 שעות למורים ולמדריכים בטכנולוגיות רכב חדשות. "יש כאן שיתוף פעולה בין מי שהם ביום יום מתחרים עסקיים, כדי לפתור בעיה משותפת, שהיא גם קושי לאומי", אמרה אליאס. "יש ירידה במספר הצעירים שעוברים הכשרה רלוונטית להשתלבות בענף הרכב, וחשש מפני מחסור בעובדים שימנע את צמיחת הענף. במכונית חדשה יש עשרות חיישנים, נכנסות מערכות אוטונומיות למחצה והמכוניות האוטונומיות בדרך. היבואנים נדרשים להשלים פערים, כדי שהמכונאים לעתיד יגיעו לעבודה עם הידע המתאים".
בין היבואנים נמצאים פרט לקרסו מוטורס, גם דלק מוטורס יבואנית מאזדה, פורד וב־מ־וו; טלקאר (קיה וסאנגיונג); יוניון מוטורס (קבוצת טויוטה); קבוצת כלמוביל (יונדאי, מיצובישי ומרצדס); צ'מפיון מוטורס (קבוצת פולקסווגן) ואחרים.
מפגש ההשקה הרשמי נערך במכללה הטכנולוגית של רשת אמי"ת בפתח־תקווה. בשנתיים האחרונות השקיע משרד החינוך מיליוני שקלים בבניית המכללה, על קרקע שתרמה העירייה. מדובר במה שנועד להיות בית הספר המתקדם הראשון מסוגו למקצועות הרכב בארץ. התלמידים מוכשרים בין השאר באמצעות משחקי מחשב של פירוק מכוניות ואיתור תקלות, בסדנה שעוצבה בסגנון הסרט "מהיר ועצבני" .
"אני מגיע ממשפחת יבואנים, ומכיר את הקשיים העצומים בגיוס עובדים מיומנים למחלקות השירות והמוסכים", אומר יואל קרסו, המשמש כיו"ר המיזם. "המטרה המשותפת של כולנו היא להעלות את תדמית העבודה המקצועית בענף הרכב. אנחנו מסייעים למוסדות החינוך ולמערכת לחזק את הלימודים הטכנולוגיים לדור ה־Y, לא רק בעבודה בענף. זה דור שיחליף עבודות כל חמש עד עשר שנים, והוא מקבל כלים שישמשו אותו בעתיד. המשימה היא לייצר נתיב אפקטיבי עבור מי שמערכת ההשכלה הגבוהה אינה נגישה להם, דרך הכשרה ושילוב בענף הרכב".
"המכוניות כיום, ובטח אלו הצפויות לנו בעתיד, הן מכונות משוכללות ביותר בעלות מערכות מורכבות הנמצאות בחזית הטכנולוגיה. הכיוון הברור הוא שהרכבים רק ימשיכו להשתכלל, עם כניסתן של מערכות אוטונומיות וחשמליות נוספות", מסביר רן דנאי, מנכ"ל יבואנית טויוטה. "כגורמים הפעילים בענף, מחובתנו ואחריותינו לפעול על מנת שהחינוך הטכנולוגי בתחום הרכב בישראל יעמוד בקדמת הבמה".
יוניון מוטורס, למשל, מנהלת מאז 2014 שיתוף פעולה אסטרגי עם רשת אורט, במגמת אוטוטרוניקה בשלושה בתי ספר: אורט אדיבי בחולון, אורט בית הערבה בירושלים ואורט הכרמל בחיפה. בכל שנה משתתפים בתכנית כ־500 תלמידים.
יוניון מוטורס, כמו יבואנים אחרים, עורכת מפגשים של תלמידים עם מנהלים בכירים בחברה, מארחת ומעסיקה תלמידים כמתלמדים במרכז מרכזי שירות, בירושלים ובחיפה, מסייעת בשיפוץ ואבזור של מעבדות וסדנאות, שעות תגבור לתלמידים מתקשים, ארוחות חמות ומלגות למצטיינים.
קרסו מוטורס מנהלת שיתוף פעולה דומה עם תיכון מקס פיין בתל־אביב מרשת עמ"ל ואף תרמה בשנה שעברה עשרה כלי רכב חשמליים למכללות, לטובת הלימודים. צ'מפיון מוטורס תומכת במגמת רכב בבית הספר אורט יקנעם.