WhatsApp FaceBook send e mail
חיים הורנשטיין

המגדר יעבור לנוח

באותה פלוגה בקרקל משרתים כרגע שלושה לוחמים שאינם מגדירים את עצמם כגברים ולא כנשים, אלא כ"ג'נדרקוויר" - אוכלוסייה שחלק מחבריה מחשיבים עצמם כגבר ואישה בו זמנית, חלקם נעים בין מגדרים, וחלקם אף א־מגדריים • "צה"ל הוא אחד הגופים הכי מתקדמים בנושא שילוב טרנסג'נדרים", אומר מומחה בנושא

קורין אלבז-אלוש
31.10.17

קרקל ידוע כנושא הדגל של הגדודים המעורבים בצה"ל. לוחמים לצד לוחמות, בלי הבדלים ובלי הנחות לכאן או לכאן. אלא שאם עד כה היה ברור מי לוחם ומי לוחמת — גם כאשר מדובר בטרנסג'נדרים ששירתו ומשרתים ביחידה — הרי שלאחרונה ההגדרה הפכה יותר מאתגרת כשלגדוד הצטרפו חיילים שזהותם המגדרית אינה גבר, אבל גם לא אישה, אלא "ג'נדרקוויר".

 

בפלוגה אחת בקרקל, שנמצאת בשלב ההכשרה, משרתים כיום שלושה לוחמים המוגדרים ג'נדרקוויר. שלושתם, אגב, נולדו כתינוקות ממין זכר. לפי נוהל שירות טרנסג'נדרים, חייל יכול לקבוע אם מפקדיו יפנו אליו בלשון זכר או נקבה, לפי העדפתו. גם המדים שיונפקו לחייל, כך קובעת הפקודה, יהיו תואמים את העדפותיו. עם זאת, הנוהל קובע כי "לא ניתן יהיה לערב בין כללי ההופעה והלבוש. כך, למשל, חייל לא יוכל ללבוש מדים כגבר ולגדל שיער כאישה". דבר זה יכול להוות בעיה כשמדובר בג'נדרקוויר, שכן חלקם מחשיבים עצמם כגבר ואישה בו זמנית, בעוד אחרים יכולים לנוע בין מגדרים או לחלופין להיות א־מגדריים.

 

גם בפלוגה המדוברת יש הבדלים. חייל אחד מהשלושה ביקש להיות בכיתת הבנים ולאחרונה אף יצא לקורס חובשים. חברו לפלוגה ביקש טרם גיוסו להיות בכיתת הבנות, ועל כן שמר על נראות נשית שכוללת בין השאר שיער ארוך. "יש התחשבות מדהימה בחייל", משתף חבר קרוב אליו, "הוא מקבל את כל התנאים שנדרשים לו, החל מחדר לבד — כי הוא לא יכול לישון עם הבנות, הוא מתקלח אחרי שעת הט"ש בנפרד מכולם, ואני מאמין שאם יבקש זמנים נפרדים בשירותים, הוא יקבל. כל החששות שהיו לו בנושא, ובצדק, נעלמו. הוא מצליח להביא את עצמו לידי ביטוי, גם מבחינה מגדרית, וזה מדהים".

 

לעומתם החייל השלישי, שלא הודיע טרם גיוסו אם הוא מעוניין להיות בכיתת בנים או בנות, שובץ בכיתת הבנים. הוא ביקש לעבור לכיתת הבנות, אך זה עוד לא קרה. לפי חבריו, זה גורם לו מצוקה. "הדבר שהכי מפריע לו זה שהראייה לגביו היא מאוד שחור או לבן, גבר או אישה", מספר מקורב אליו. "ביקשו ממנו להחליט מה הוא, אבל הוא לא אמור להחליט. הבקשה של הצבא ממנו להגדיר את עצמו מאוד מקשה עליו. עכשיו, למשל, אין לו פטור של נראות נשית. הוא נאלץ להסתפר, לגזור את הציפורניים ולא להתאפר. זה לא פשוט בכלל".

 

חבר נוסף של החייל מוסיף כי "הוא הגיע לקרקל בגלל שמדובר בשירות צבאי מעורב. כששובץ בכיתת בנים וגילה שהסביבה שלו מאוד גברית, הוא הגיב לזה מאוד רע. לא נותנים לו כרגע לעבור לכיתת בנות, הוא ממש סובל מהתקפי חרדה, ובצבא מפרשים את התקפי החרדה שלו לא בצורה נכונה. חושבים שזה אולי קשור ללוחמה, אבל הוא דווקא מתחבר לגמרי לכל הקטע של להיות לוחם. זה מתאים לו. רוצים להוציא אותו מלוחמה וזה פשוט לא פייר. זה הגדוד הכי מקבל בצה"ל, והוא פשוט נפל בין הכיסאות. חבל שצה"ל יפסיד לוחם מוכשר רק בגלל הגדרות או ביורוקרטיה".

 

אלישע אלכסנדר, מנכ"ל ארגון "מעברים" — שינוי בר־קיימא לקהילה הטרנסג'נדרית, שבין היתר גם מייעץ לצעירים לפני צבא, מספר כי "בצבא צריך להחליט על המגדר ואי־אפשר לערבב, וזאת בעיה למי שהביטויים המגדריים שלו לא חד־משמעיים. הפתרון הוא לבטל את הנוהל ולוותר על המגדר. בינתיים כאלו שקשה להם להדחיק או לא לבטא את המגדר פונים לשירות לאומי. צה"ל עשה כברת דרך בשנים האחרונות בנושא. למרות שיש עוד לאן להתקדם מבחינת ההכלה של הקשת הטרנסית, הם אחד הגופים היותר מתקדמים שיש".

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מגייס לשורותיו טרנסג'נדרים ומאפשר להם לבצע שירות משמעותי בהתאם להשתייכותם המגדרית. מטעמי צנעת לא נוכל לפרט על אודות המקרה של החייל המדובר".