האם הקטנועים והאופנועים בנפח עד 300 סמ"ק יוזלו בקרוב? ועדת הכספים דורשת מרשות המסים להפחית את רמת המיסוי על כלים דו־גלגליים בהספק של עד 47 כ"ס ולהשוותה לזו הנהוגה כיום בכלים של עד 125 סמ"ק (15 כ"ס). במקביל, מתנים חברי הכנסת את אישורן של תקנות הכוללות העלאת רף המיסוי על אופנועים כבדים בהסכמת רשות המסים לקבל את בקשתם.
אנשי רשות המסים הגיעו אתמול לכנסת לדיון על תקנות שנועדו להאריך את תוקפה של הוראת שעה שהפחיתה את שיעור המיסוי על אופנועים קלים וקטנועים ל־25% במקום 40% ולהעלות את שיעור המס על אופנועים כבדים ל־70%. חברי הוועדה הביעו הסתייגות מהכוונה להעלות את המיסוי על אופנועים כבדים, אך מעל לכל דרשו כאמור להוריד את רמת המיסוי על קטנועים ואופנועים בינוניים, שמאפשרים תנועה בין הערים ולא רק בתוכן.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הסביר כי "הפחתת מסים על אופנועים וקטנועים ככלל תעודד את השימוש בהם ותוביל להורדה משמעותית של הגודש בכבישים, תוריד את מספר תאונות הדרכים ואף את רמות זיהום האוויר, בעיקר במרכזי הערים. התנועה בערים ובדרכים אליהן הופכת בלתי נסבלת מיום ליום, וזה אינטרס של כולנו, ושל המדינה בכלל, לעודד שימוש בהם".
דרישת חברי הכנסת קיבלה רוח גבית מנציג משרד התחבורה, עידן עבודי: "אנחנו רואים מגמה כלל־עולמית של עלייה בשימוש בכלי רכב דו־גלגליים, החל מאופניים חשמליים, דרך קטנועים קלים ואופנועים לסוגיהם", ציין עבודי. האופנועים הבינוניים נותנים גם מענה פרברי, הם מצוידים במערכות בטיחות מתקדמות, בצמיגים יותר טובים, ובהחלט מתאימים לנסיעה בינעירונית. הגודש בכבישים עולה לנו 15 מיליארד שקלים בשנה, ואנחנו בהחלט ממליצים לעודד את השימוש באופנועים ולהפחית מסים".
נציגת רשות המסים, נטליה מירנצ'וב, הביעה התנגדות למהלך וטענה כי "ההפחתה המוצדקת ביותר בשיעורי המס היא לכלים הקטנים בנפח של עד 125 סמ"ק. כל שינוי יוצר שינוי בכל שיטת המיסוי".
היו"ר גפני הורה למירנצ'וק לחזור לוועדה כבר בימים הקרובים עם תוכנית להוזלת הכלים הבינוניים.