WhatsApp FaceBook send e mail
הדמיה: אמיר מן עמי שנער ...

טיילת ההמראות והנחיתות

קריית מטענים, מתחמי לוגיסטיקה ותחזוקה, חניית מטוסים, כביש גישה ופארק עם טיילת לצפייה בהמראות ונחיתות מקרוב • כך מתכוונים ברשות שדות התעופה להתמודד עם הגידול הדרמטי בתנועת הנוסעים

עופר פטרסבורג ודני שדה
11.12.17

רשות שדות התעופה תשקיע בשנים הקרובות כ־4 מיליארד שקל מתקציבה, כדי להאריך את מתחם נמל התעופה בן־גוריון עד קצה שטח השיפוט שלו. השטח הצפוני של השדה המיועד לפיתוח תשתיות תעופתיות, צפוי לגדול, ובכללו מסלול הסעה נוסף, כביש בינעירוני ופארק עם טיילת שתעטוף את הגדר. הסיבה: הגידול הדרמטי בתנועת הנוסעים בעשור הקרוב, שאמורה להגיע לכ־30 מיליון נוסעים בשנה.

 

במסגרת זו יוקם בנתב"ג אזור מטענים בחלק הצפוני של השדה, והוא יאפשר הגדלת קיבולת הנוסעים של טרמינל 1 לטיסות פנים וטיסות לואו־קוסט, וכן מעבר של הפעילות של שדה דב שבתל־אביב, אל הטרמינל הזה. הגדלת אזור המטענים מחויבת בשל השינוי המהותי באופי הטסת המטענים האוויריים מנתב"ג. כיום, עוברות בנתב"ג מיליוני חבילות של ייבוא אישי מאתרי קניות בינלאומיים. רק בדצמבר 2017 במסגרת המבצעים אותם עורכים אתרי הקניות המקוונות, צפויות לעבור כ־10 מיליון חבילות בחודש, מה שמצריך שינוי מהותי בשיטת הטיפול במטענים בנתב"ג.

 

המשמעות של פרויקט הרחבת נמל התעופה היא ניצול סופי של כל זכויות הבנייה שבו, וצורך למציאת שדה תעופה בינלאומי חלופי במקביל. במתחם הצפוני בנתב"ג מתוכננת להיבנות קריית מטענים, לוגיסטיקה ותחזוקת מטוסים, ובשטחים שיפונו באזור טרמינל 1 - שטחי המטענים כיום - ייסללו רחבות חניית מטוסים חדשות ושירותים נוספים לנוסעים ומטוסים. האזור הצפוני יכלול גם סלילת מסלול הסעה למטוסים, המקביל למסלול 08/26. הדבר יאפשר שימוש יעיל יותר במסלול ההמראות וכן עמדות חניית מטוסים נוספות. זאת, לאחר קבלת היתר בנייה מהוועדה המחוזית.

 

צילום: שאטרסטוק

 

קפה, אופניים ובואינג ממריא מול העיניים

 

יתר על כן, אמור להיסלל כביש בינעירוני חדש בצדו של שדה התעופה, על שטח השיפוט של יהוד שיאפשר כניסה חדשה לנתב"ג מדרך 46. אלא שהעירייה הגישה אתמול בג"ץ נגד הכביש המתוכנן שכן היא דורשת שהכביש ייסלל על שטח נתב"ג, בטענה שסלילתו גוזלת שטחי תעסוקה מיהוד. הכביש אמור להיסלל מצומת הטייסים לצומת שפירים. בוועדה המחוזית הוחלט, בנוסף, לאסור על הקמת מתחם עסקים ומסחר שני במקום, דמוי איירפורט סיטי.

 

בקרוב, על פי התכנון, יוקם גם פארק פתוח וטיילת עם בתי קפה ושבילי אופניים, על שטח של כ־100 דונם, השייך במשותף לאור יהודה ויהוד. הטיילת אמורה לאפשר לציבור להשקיף מקרוב על המראות ונחיתות מטוסים בנתב"ג.

 

אזור המטענים הקיים כיום ממוקם בסמוך לטרמינל 1, כאמור, במבנים שונים המפוזרים ומגבילים את היכולת להגדיל את קיבולת הנוסעים בטרמינל הזה. התוכנית תסדיר אזור מטענים חדש בחלק הצפוני של נתב"ג ותיצור הפרדה בין אזור מסופי המטען לאזור הנוסעים (טרמינל 1 וטרמינל 3). שטח התוכנית הינו כ־1,300 דונם והיא ממוקמת בתחום שמצפון למסלול ההמראה 08/26, ומדרום לכבישים 461 ו־412. מדובר בשטח המהווה את עתודת הקרקע הפנויה האחרונה לפיתוח בנתב"ג. העתקת המפעלים המייצרים ארוחות למטוסים לחלקו המערבי של טרמינל 3 - תאפשר את ההפרדה המלאה.

 

שירה ברנד, יו"ר הוועדה המחוזית מרכז: "מטרת הפיתוח היא למנוע מצב שבו שער הכניסה והיציאה של ישראל ייסתם ב'פקק' של נוסעים ומטענים. התשתיות האמורות הכרחיות לפיתוח התעופה, והן רק חלק מהצורך בהשקעה כדי לתת מענה לגידול הצפוי הנובע מהסכם השמיים הפתוחים".