WhatsApp FaceBook send e mail
המנוף שקרס על רכבה של נט...

חמש קטנות על קריסת המנוף שגבתה את חייה של נטע רוטמן | עם דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות

עופר פטרסבורג
20.02.18

נטע רוטמן יצאה מהחניון עם רכבה כשלפתע קרס עליה בעוצמה מנוף. איך דבר כזה קורה? "יש כמה כשלים טכניים בעגורן — כשל במערכת המנוע או כשל בכבל, כשל במבנה העגורן, התורן או הזרוע, או בביסוס של העגורן, כפי שקרה בשנה שעברה בבת־ים".

 

איך מתמודדים עם הכשלים? "בכל הנוגע לכשלים המכניים, על העגורן לעבור בדיקות תקופתיות על פי החוק, כל חצי שנה, ועל ידי בודק מוסמך. בכל הקשור לביסוס העגורן, רק מהנדס מבנים מוסמך שעבר השתלמויות בנושא ביסוס של עגורנים יכול לתכנן אותו".

 

 

דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות

 

אז איך קורה שמנוף שעבר בדיקה ונמצא תקין, כמו זה שהרג את נטע, קורס בכל זאת? "תיתכן עייפות החומר. אי אפשר לבדוק כל ריתוך או פלאח. אם הבודק חושד במשהו, הוא יכול לבקש בדיקות רציניות. כך אם הוא לא שם לב לבעיה מסוימת, המנוף ימשיך לעבוד כרגיל. זה מנוף מאוד ישן. גם אוטו שופך מנוע בלי סימנים מוקדמים".

 

על מי מוטלת האחריות במקרים כמו המקרה שראינו אתמול? "האחריות היא קודם כל על המפעיל של המנוף, שאחראי על ההפעלה והאיש הראשון שלמעשה בא איתו במגע. חובה עליו להפעיל אותו כמו שצריך".

 

רק על הפועל הקטן? "יש גם אחריות על מנהל העבודה באתר ועל מהנדס האתר. האחריות התפעולית היא כמו אחריות על כל כלי עבודה אחר באתר הבנייה, והיא עוברת מהמפעיל, דרך כל הדרגים ועד לקבלן שבונה את הפרויקט".