WhatsApp FaceBook send e mail
איור: שחר קובר

אנחנו במסך עשן

הצצה נדירה לתוככי "טלגראס", מערכת מכירת המריחואנה שאלפי ישראלים לוקחים לריאות

אמיר שואן | איור: שחר קובר
25.04.18

קולו של הדובר בהודעה אמנם היה מעוות, אבל המסר היה חד וברור. מאוד ברור:

"תמסור לעמוס את ההודעה הזאת בבקשה: ההורים שלו היום הולכים לקבל הביתה שלהם רימון רסס על זה שהוא שם זין. הוא לא יודע בכלל מי אני. אני אשלח לו את הראש שלהם בקופסה, איפה שהוא נמצא, הבן־של־זונה הזה, שלא יתעלם יותר מדי כי אני בר ביצועים, תאמין לי שאני לא מסתלבט, אם הוא לא יעשה מה שאני אומר לו, אחריות שלו, אמא שלו ואבא שלו יישאו בתוצאות. אחלה יום".

ה"עמוס" שלעברו מכוון האיום, הוא עמוס דֹב סילבר, פעיל לגליזציה ידוע — והאיש שעומד מאחורי המהפכה שמתחוללת בשנה האחרונה בשוק הסמים של ישראל: סילבר הוא האבא של "טלגראס", ערוץ מכירת הקנאביס באמצעות אפליקציית המסרים הפופולרית "טלגרם". ספק גדול אם סילבר בעצמו תיאר לעצמו לאיזו מפלצת עומד להפוך המיזם שהקים: עשרות "ערוצים" (כל ערוץ הוא אזור גיאוגרפי או עיר), שבתוכם אלפי סוחרי קנאביס מוכרים למאות אלפי קליינטים, והיקף עסקאות שעל פי הערכות שמרניות יחסית, חצה את רף 300 מיליון השקלים בשנה. וזו רק ההתחלה.

 

אלא שלא כולם מרוצים מהענק הירוק החדש שנכנס לתמונה. את האיומים האלה, למשל, ספג סילבר מאחד מסוחרי הקנאביס. לטענת סילבר, הסוחר גילה שבערוץ שבו הוא מוכר — אחת הערים הגדולות בארץ — פועלים לצידו עוד 290 סוחרים, שרובם לא מתגוררים בעיר. "הוא רצה שכל הסוחרים יוכלו למכור רק בעיר שלהם", מסביר סילבר. "כלומר, הוא רצה בלעדיות בעיר שלו. קיבלנו הצעה דומה, אבל בלי איומים, של מישהו שהציע לי חד־משמעית 150 אלף שקל כל חודש בשביל שלצוות שלו תהיה בלעדיות בערוץ של חיפה. הוא אמר לי: 'אני מבטיח לך שלא יהיו תלונות, שהאיכות תהיה גבוהה, ואני משלם לך 150 אלף בחודש', שזה היה נורא מפתה. גם מבחינת הכסף וגם מבחינת השירות. הוא מבטיח לי פה להעמיד שירות איכותי, בלי תלונות, מקצועי לחלוטין. אבל בגלל האידיאל המהותי שעליו אנחנו מוקמים והתבססנו, אמרתי לו מאוד יפה ובשיחה נעימה, שהמטרה פה היא באמת לפתוח שוק. מי שיהיה יותר טוב, יצליח. ומי שלא, לא".

עוד נחזור לאיומים וללחצים האלה, אבל קודם לכן, סילבר מצליח להפתיע גם אותנו. כשאנחנו מבקשים לקבל גישה למיזם הגדול שהקים, הוא עונה כמעט מיד בחיוב: "אני אשמח לתת לך לשוחח עם מי שתרצה בארגון, כדי שתראו איך הכל מתנהל", משיב סילבר. "הבקשה היחידה שלי היא שתהיו איתנו הוגנים ואם יש כלפינו טענות — תאפשרו לנו להגיב. תקבל תשובה לכל שאלה".

הסכמנו, וסילבר הורה מיד למערך הדוברות של טלגראס — כן, יש להם כמה דוברים — להציג בפנינו באופן חסר תקדים את מה שקורה בתוככי טלגראס. את השבועות האחרונים בילינו בשיחות ארוכות עם כמה מאנשי המפתח של הארגון. בין השאר שוחחנו עם המנכ"ל, עם "הגזבר", עם ראש צוות הפיתוח, עם האחראי על הקהילות, עם האחראי על המחלקה הבינלאומית (טלגראס שואפת — סליחה על משחק המילים — להתפשט גם בחו"ל), ואפילו עם מי שמוגדר כ"ראש יחידת עוקץ" (שאחראי על פתרון ומניעת תרגילי עוקץ באמצעות טלגראס), וגם עם הדמות הכי אימתנית במיזם: ראש מערך האבטחה. למעט סילבר, אף אחד מהם לא הזדהה בשמו, והשיחות עימם נוהלו באמצעות — איך לא — אפליקציית טלגרם.

הארגון שנחשף בפנינו הוא רב־זרועי, משומן ומתוקתק להפליא. הופתענו לגלות גרפים מפורטים, נהלים מסודרים וניהול שמזכיר הרבה יותר חברת היי־טק מאשר מנגנון מכירת סמים. גם הסכומים שהוצגו בפנינו היו קשים לעיכול. בשל האופי הדיסקרטי של עסקאות סמים המתבצעות בין סוחרים לצרכנים, אין דרך לדעת מהו הסכום המדויק שמגלגלות המכירות באמצעות טלגראס, אבל יש למפעילי המערכת הערכות מאוד שמרניות, שעומדות על כ־326 מיליון שקלים בשנה. זה סכום שקורץ להרבה מאוד אנשים, לא כולם נמנים עם ל"ו צדיקים.

מי שהוצג בפנינו כ"גל", ומכונה בטלגראס פשוט כ"הגזבר", נחשב לאיש השני בחשיבותו בארגון, אשר מחזיק ב־%49 מהמיזם (סילבר מחזיק ב־51% הנותרים). לדבריו, משפחת פשע מהדרום הציעה לטלגראס הצעה כספית שקשה לסרב לה — מיליוני שקלים תמורת אחוזים מהמיזם — אבל בטלגראס החליטו שזה לא הזמן לאקזיט. "הכסף שאנחנו מכניסים משמש לפיתוח ולמענקים למנהלים שלנו", אומר "הגזבר", "ואני חשבתי שאנחנו צריכים להשקיע יותר כסף בפיתוח ולגדול מהר ולא לאט־לאט כמו שאנחנו עושים היום".

יש שיאמרו שאתם עצמכם סוג של ארגון פשע, ויש שיגדילו ויטענו שאתם כנראה ארגון הפשע הגדול בארץ היום.

"אנחנו חלילה לא ארגון פשע. אנחנו חבורה צעירה ואידיאליסטית, שנלחמת למען לגליזציה. כל מי שיש לו תפקיד בכיר אצלנו מוכן להשקיע 18 שעות יום אחרי יום. זו עקשנות מתוך מקום של אידיאולוגיה, מתוך מקום שאנשים יודעים שזה הצדק. מבחינתנו, הפשע נגד האנושות הוא למנוע את הצמח הזה מהקהל הרחב".

כן "פשע נגד האנושות" או לא, אין ספק כי נכון לעכשיו הצמח שנמכר באמצעות טלגראס הוא מחוץ לחוק. זה ממש לא מפריע לצרכנים להמשיך להשתמש בה, ולהפוך אותה לאחת התופעות המרתקות בישראל 2018 — והכל תחת אפה של המשטרה. ברוכים הבאים לטלגראס, ככה זה נראה מבפנים.

 

הכתבה המלאה תתפרסם ביום שישי ב-"7 ימים"