WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: שאול גולן

"לא כדאי לאל על לטוס בשבת"

אל על כבר מזמן איננה חברת התעופה הלאומית של ישראל, אבל עדיין נהוגה בה המדיניות של "לא טסים בשבת" • גורם בחברה: "טיסות בשבת פשוט לא יקרו" • הסיבה: חרם חרדי יביא לנזק של עשרות מיליוני שקלים

מאת דני שדה וליטל דוברוביצקי
22.11.18

בכל כמה שנים עולה השאלה מדוע אל על לא טסה בשבת, כשהפעם הטריגר היה טיסת השבת מניו־יורק לישראל בשבוע שעבר, שנאלצה לנחות באתונה כדי לא לחלל את השבת. כעת גורם בחברה אומר ל"ממון": "זה פשוט לא יקרה. אל על לא תטוס בשבת, בעיקר מסיבות כלכליות". הנזק של טיסות בשבת, מעריכים באל על, עלול להסתכם בעשרות מיליוני דולרים.

 

אל על כבר זכתה ב־2006 לחרם של הציבור החרדי אחרי שטסה בשבת, ואת הפצעים (והפסד של עשרות מיליוני שקלים) היא מלקקת עד היום. אחרי חרם בן חודש הושגה פשרה ואל על הודיעה שתימנע מלטוס בשבת. מאז נעשו בחברה כל המאמצים שלא להפר את ההבנות שהושגו.

 

הפסקת הטיסות בשבת החלה כשאל על היתה עדיין החברה הלאומית של ישראל אולם למרות שהופרטה היא ממשיכה במדיניות של "לא טסים בשבת". בחברה מעריכים שנזק של חרם יהיה גבוה מהתועלת של הפעלת טיסות בשבת. הפעילות בנתב"ג נמוכה משמעותית בשבתות ובחגים, ולא בטוח שיתווספו לה נוסעים רבים בשבת.

 

"אל על לא יכולה לוותר על השוק החרדי"

גורם בחברה אמר השבוע שטיסות מסחריות של אל על בשבת "פשוט לא יקרו", גם לא בתקופתו של המנכ"ל הבא או זה שיהיה אחריו. לכולם ברור שאם הציבור החרדי ינצל את כוח הקנייה שלו ויחרים את אל על, הפעם זה יהיה לתקופה ארוכה יותר וייקח שנים להתאושש מהנזק. לדבריו, נתח השוק של הציבור החרדי נאמד בכ־20% בטיסות לניו־יורק ו־10% בטיסות ללונדון. "זה נתח שוק שחברת תעופה לא יכולה לוותר עליו. אל על לא תיקח את הסיכון", אמר.

 

 

צילום: צביקה טישלר

 

דוגמה להקפדתה של אל על על השבת אפשר לראות באירוע החריג מהשבוע שעבר שבו יצאו שני מטוסי אל על מניו־יורק לכיוון ישראל במזג אוויר קשה, והיה ברור כבר אחרי ההמראה שלא יגיעו לפני כניסת השבת. ההחלטה, שבה גם המנכ"ל גונן אוסישקין היה מעורב, הייתה שהטיסות ינחתו באירופה: טיסה 002 באתונה וטיסה 008 ברומא.

 

רצה הגורל ובטיסה 008 הייתה נוסעת חולה במחלה סופנית, והרופא שהתלווה אליה טען שאין לו מספיק תרופות כדי לטפל בה אם המטוס ינחת ברומא לסוף שבוע. התייעצות דחופה עם הרב של אל על ועם הראשון לציון איפשרה למטוס להמשיך לישראל, והוא נחת בתל־אביב לאחר כניסת השבת, כשגם נוסעים שומרי שבת בתוכו. המטוס השני נחת באתונה והנוסעים הורדו. שומרי השבת נשארו ללון ביוון, היתר הוחזרו ארצה במטוסים של ישראייר.

 

אל על אמנם לא טסה רשמית בשבתות ובחגים, אך חברת הבת שלה סאן דור טסה בשבת, והטיסות מופעלות במטוסי אל על, עם צוותים, דגל, אוכל ועגלת דיוטי פרי של אל על. גם חלק מהטיסות של ישראייר וארקיע בשבתות וחגים מבוצעות במטוסי אל על.

 

דורשים פיצוי על "טיסת השבת"

בעקבות אירועי "טיסת השבת" בשבוע שעבר מאיימת קבוצה 180 נוסעים שהיו באותה טיסה לנקוט בהליכים משפטים נגד אל על. הנוסעים טוענים באמצעות עו"ד עמית חדד ותמר פולק כי הם שומרי שבת ו"סבלו נזקים ממוניים ועוגמת נפש עצומה מחמת התנהלותה של אל על".

 

במכתב שנשלח למנכ"ל אל על נטען כי הטיסה הייתה אמורה להמריא בשעה 18:30 ביום חמישי וכי "בטרם יציאתם של מרשינו לשדה התעופה, נוכח מזג האוויר הסוער שהיה בניו יורק, פנו נציגים מטעמם לחברה, על מנת לברר האם צפוי עיכוב בטיסה. מרשינו נענו כי הטיסה תצא במועד המתוכנן".

 

לטענתם, היה עיכוב של שלוש השעות בטיסה מפני שהדיילות איחרו להגיע לשדה. "במהלך ההמתנה, צוות המטוס 'הרגיע' את הנוסעים בהפרחת הצהרות שונות, ומשתנות, כי תיכף ומיד ממריאים; כי מטוסם הוא הראשון בתור להמראה; כי מחזירים את הנוסעים לגייט (מה שלא קרה בפועל), ועוד אמירות אשר נראה כי נועדו למשוך זמן, תוך זלזול מוחלט בזמנם וחוסר נוחותם של הנוסעים... לו היו יודעים מרשינו כי הטיסה לא תנחת בישראל לפני כניסת השבת היו יורדים מהמטוס, ומעבירים את השבת בניו יורק, כשחפציהם עימם, כשיש להם אוכל מתאים, ובנוחות ראויה".

 

עוד נטען כי עם הגעתה של הנוסעים לאתונה, נודע להם כי המזוודות לא הגיעו וכך נאלצו לשהות שם במהלך כל השבת ללא חפציהם האישיים. "כמו כן הסתבר כי החברה הזמינה 23 חדרים בלבד, כך שנאלצו לחלוק חדרים, כאשר לא לכולם היו מיטות וחלקם העבירו את השבת בשינה על הרצפה. בנוסף, הרי שגם במלון בו שהו באתונה, וגם בטיסה מאתונה לישראל, לא היו מנות כשרות (ברמת 'גלאט') כפי שהוזמנו". הנוסעים מבקשים החזר של עלויות הטיסה וכן פיצוי בסך של 50 אלף שקל לכל נוסע.

 

מחברת אל על נמסר בתגובה: "מעבר להודעת מנכ"ל אל על שנמסרה, לא נגיב יותר בנושא".