WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: אבי רוקח

מתחזקים בעוד כיפה

חשיפה: באחת מהחלטותיו הראשונות כרמטכ"ל הורה רב־אלוף אביב כוכבי על הקמת סוללה סדירה נוספת של מערכת כיפת ברזל

יוסי יהושוע | כתבנו לענייני צבא
08.02.19

בעקבות האיומים מצפון ומדרום החליט הרמטכ"ל החדש אביב כוכבי על הקמתה של סוללת כיפת ברזל נוספת סדירה, שמינית במספר בסך הכל, שתספק מענה לאתגרים בשתי החזיתות, כך נודע ל"ידיעות אחרונות".

 

למערך ההגנה האווירית של צה"ל שש סוללות כיפת ברזל סדירות מבצעיות ושביעית נמצאת בשלבי הקמה אחרונים, לצד שתי סוללות מילואים.

 

רק לפני כשלושה שבועות הוכיחה מערכת כיפת ברזל יכולת גבוהה כאשר יירטה טיל ארוך וכבד של כוח קודס האיראני שנורה מסוריה לשטח ישראל. אז גם נחשפו בפעם הראשונה באופן מבצעי השיפורים שהוכנסו בה, ליירוט טילים ארוכים וכבדים ולא רק קצרי טווח, לאחר שבחודש מאי שעבר התמודדה המערכת מול כמה עשרות בודדות של רקטות שנורו מסוריה לרמת הגולן ובמהלך סבבי הלחימה ברצועת עזה ניכר היה שחמאס מנסה לאתגר את המערכת. שלשום הודיע צבא ארצות־הברית שבכוונתו לרכוש מישראל מספר מצומצם של מערכות כיפת ברזל, ולדברי משרד הביטחון הן יירכשו עבור "צורך מיידי" של הצבא האמריקאי.

 

בכוונת ארצות־הברית לבחון את המערכות כאמצעי להגנת כוחותיה מפני איומים בליסטיים ואוויריים, ובו זמנית היא תבחן גם אופציות נוספות לצרכים לטווח הרחוק של הצבא האמריקאי. הרכישה תתבצע במסגרת הסכם בין משרד הביטחון הישראלי למשרד ההגנה האמריקאי.

 

בתוך כך, ביום ראשון ייפתח תרגיל "ג'וניפר פלקון 2019" – תרגיל המפקדות השנתי המשותף לצה"ל ולצבא האמריקאי. מפגשי תיכנון וההיערכות לתרגיל החלו לפני כמה חודשים, ולקראת פתיחת התרגיל החלה גם פריסת התשתיות והיערכות לוגיסטית לקליטת הכוחות האמריקאים.  מטרות התרגיל הן חיזוק שיתוף הפעולה, התיאום והלמידה ההדדית בין שני הצבאות, וכן שיפור הכשירות להגנה מפני איומים שונים. בתרגיל ייקחו חלק יותר מ־300 חיילי צבא ארצות־הברית וכ־400 חיילי צה"ל מיחידות שונות, ובהן מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר, אגפי התיכנון והמבצעים, יחידות לוגיסטיות וכוחות הרפואה.