קסם בית התה, אדריכלות ביפן ומודרניזם אירופי עתליה קרני
זה מסע בעקבות מבנים ואדריכלות, אבל בעיקר בעקבות תרבות. "קסם בית התה" (רסלינג) של עתליה קרני, מאגד בתוכו את טקס התה ודרך התה — מכלול הנהגים ותרבות התה שהובאו ליפן מסין במאה ה־7 וה־8 על ידי נזירים בודהיסטים ושליחים יפנים — בדרך קצת שונה מן הכתבים ההיסטוריים. קרני, שכתבה את הדוקטורט שלה באדריכלות, החליטה להתבונן בתוך חדר התה המסורתי ביפן ולחלץ מתוכו תובנות נרחבות על המנהגים, טקסים דתיים ורעיונות פילוסופיים של זן בודהיזם וטאואיזם. והתוצאה מרתקת.
"טקס התה טומן בחובו הרבה יותר מדרך טקסית ופורמלית לשתיית תה", כותבת קרני. "טקס זה, הקרוי לחלופין סאדו, צ'אדו או צ'ה־נו־יו, התפתח ועוצב במאות ה־15 וה־16, שבהן היה אמן התה מיומן גם בבישול, באמנות, בהערכת אמנות, בסידור פרחים, בציור, בעיצוב פנים ובתכנון אדריכלי של הבניינים והגנים, ולמעשה נבחן ביכולתו למזג את כלל מיומנותיו במהלך הטקס עצמו".
ואכן, לדידה של קרני, הטקס עצמו נבחן בהיבט אדריכלות המבנה והגנים והצמחייה והסלעים, אפילו בדלתו הנמוכה של המבנה, הנדמית כחלון קטן, אשר מחייבת את הנכנסים להתכופף ולכרוע ברך ובכך "לבטל את ההבדלים המעמדיים ולהדגיש את השוויון ואת ההרמוניה בין האדם לזולתו". במובן מסוים, טקס התה הפך ביפן לתרגול חילוני בעל משמעות רוחנית, שלה קשרים אימננטיים בריבוי הדתות ביפן. הטקס מכובד מאוד, מחושב ורציני. וקרני מתייחסת אליו ככזה — סוקרת את הדתות והזרמים הפילוסופיים ביפן, את ההיסטוריה של צמח התה וטקס התה, ומנסה להבין כיצד אלה מתגלמים באדריכלות התה (סוּקִיָה) שביפן. בחלקו השני של הספר, קרני מחפשת את ההשפעות היפניות על המערב והג'פוניזם, והשפעות על אדריכלים מערביים בראשית המאה ה־20. לכאורה נדמה כי אין כל קשר בין האדריכלות המודרנית באירופה לבין האדריכלות היפנית המסורתית. אלא שהג'פוניזם שחלחל במגוון נושאים באירופה של שנות ה־20 וה־30, מצא גם את דרכו באדריכלות המודרנית — בין אם באופן ישיר או עקיף.
אדריכלות התה בת־זמננו מיוצגת בספר על ידי שלושה אדריכלים יפנים: טאדאוֹ אַנְדוֹ, קִישוֹ קוּרוֹקאוָוה ואראטָה אִיסוֹזאקִי. אלה קושרים בעבודתם בין מזרח למערב, מעלים את הקשר הבלתי נפרד וההשפעות ההדדיות שבין תרבויות.
זה ספר מעניין מאוד, אם כי קרני יכלה לעבד את עבודת הדוקטורט שלה טוב יותר לכדי ספר עיון שאינו נצמד לכללי האקדמיה היבשושיים.
מס' עמודים: 324.
ציטוט: "גן התה מטופח בקפדנות — מטאטאים כל עלה מת וכל עלעל במטאטא זרדים קטן"