WhatsApp FaceBook send e mail
אמנות מחוטי ברזל בסטודיו...

ארוחה ותערוכה

הומאז' לקופפרמן, פסלים מחוטי ברזל, ציורי דיוקן, תחריטי נוף, ותרומתו של יחיאל שמי לעיצוב תיאטרון ירושלים: שפע של תערוכות אמנות מחכה לכם בימים אלה בגליל המערבי, פלוס שתי המלצות למקומות עם אוכל טעים

שיר-לי גולן
25.02.19

אנחנו רגילים לצרוך את האמנות שלנו בערים הגדולות; לבקר בתערוכות מדוברות במוזיאונים בעלי שם, לסייר סיורים אורבניים מהנים שיספקו הצצה לגלריות טרנדיות בין ישיבה בבית קפה לשופינג בחנות מעצבים. אבל לפעמים שווה להתרחק קצת מהמרכז כדי ליהנות מאמנות, או לפחות לנצל את הגיחה לצפון שהבטחתם לעצמכם מזמן, כדי לשלב קצת אמנות בין הבילוי בג'קוזי בצימר לבין המסעדה שהזמנתם בה שולחן בערב.

 

מה כדאי לראות בגליל המערבי?

 

בית אוסף קופפרמן – הצייר משה קופפרמן ז"ל, שנולד בפולין וגורש ממנה במלחמת העולם השנייה, היה ממייסדי קיבוץ לוחמי הגטאות שבו נמצא הבית הזה, שהיה הסטודיו שלו. כשהגיע לארץ נשלח קופפרמן להכשרה כטפסן בניין, היה מבוני המשכן לאמנות בעין־חרוד, וכשחזר עם רעייתו ללוחמי־הגטאות עבד תחילה בבניין, במדגה ובמטבח. עם הזמן ניאות הקיבוץ להכיר בציור, שבו עסק בשעות הפנאי, כענף ומאז היה הציור עיסוקו המרכזי. יצירותיו הייחודיות הוצגו במוזיאונים בארץ ובעולם, הוא אף זכה בפרס ישראל לציור, ולאחר מותו ב־2003 פתחה משפחתו את הגלריה הזאת, בצמוד למקום שבו יצר כל השנים.

 

הגלריה רחבת הידיים מציגה את החלל שבו יצר קופפרמן, שלא השתנה מאז לכתו, ותלויות בו חולצותיו המוכתמות בצבע, פחיות הצבע המיותמות וכלי העבודה של הצייר המוערך. בחלל אחר מוצגות עבודותיו, שהסגול הקופפרמני שולט בהן ומהפנט, ולצידן מוצגות תערוכות מתחלפות. בימים אלה מוצגת שם התערוכה "קרטונאז'", הומאז' לשימוש שעשה קופפרמן בקרטון, תחילה כמצע להסרת שאריות צבע מהשפכטל, ולאחר מכן כמשטח לציור. בין האמנים המציגים בתערוכה המרתקת: טלי תמיר, אברהם אילת, רענן חרל"פ ומאיה ז"ק.

 

מציאות מנוכרת בגלריית לוחמי הגטאות

 

• בסופי השבוע מ־10:00 עד 15:00, בימים אחרים בתיאום מראש.

 

הסטודיו של קובי סיבונילפני שתעזבו את לוחמי הגטאות כדאי להציץ בסטודיו הזה, של אמן חוטי הברזל סיבוני. הסטודיו נמצא במקום שהיה בעבר לול, ויש בו כדים, בעלי חיים, פרצופים, מנורות ועוד - הכול מחוטי ברזל.

 

גלריית לוחמי הגטאות הקטנה – בגלריה הזאת, מהגלריות הקיבוציות הראשונות בארץ, מוצגת בימים אלה תערוכת ציוריו של יורי כץ, שכותרתה "סקיצה לבדיחה גסה". הדיוקנאות האנונימיים של כץ אפלים ונותנים ביטוי למציאות המנוכרת שכולנו חיים בה, לזרות שהיא חלק בלתי נפרד מהקיום האנושי. עולמם של המצוירים נראה אלים ושברירי ופניהם מרתקות.

 

מרכז גוטסמן לתחריט בקיבוץ כברי – מקום שהוא בבחינת מאסט. הוא הוקם לפני 25 שנים ומשמש כאחת משתי סדנאות התחריט הגדולות בארץ. אמנים רבים, ישראלים ומהעולם, מגיעים אליו כדי ליצור. המרכז הוקם במקום שבו פעל אורי ריזמן ובסמוך לאטלייה של יחיאל שמי, שני יוצרים חשובים שפעלו בכברי. כאן נמצא המכבש הגדול בארץ, והסדנה מציעה ליוצרים סוגי נייר שונים, אמבטיות צריבה גדולות ועוד, המשמשים לסוגים מגוונים של הדפסים. התערוכות במרכז מתחלפות ובימים אלה מוצגת בו תערוכת תחריטים שנוגעים כולם בנוף הקיבוץ, הפיזי והאנושי, לציון 70 שנים להקמתו. בין האמנים שאת עבודותיהם היפהפיות תוכלו למצוא כאן (ולקנות): יאן ראוכוורגר, סיגלית לנדאו, מאיר אפלפלד, עפרי כנעני ושי זילברמן.

 

אור וצל. גן הפסלים והאטלייה של יחיאל שמי

 

• א'־ה' מ־7:00 עד 16:00, בשבתות וחגים מ־11:00 עד 15:00, בימי שישי בתיאום מראש.

 

גן הפסלים והאטלייה של יחיאל שמי - בסמוך למרכז גוטסמן לתחריט נמצא גן הפסלים ובצמוד לו האטלייה של שמי, שגם שם מומלץ לבקר. שמי, שנפטר ב־2003, פיסל וצייר כאן, וכיום מוצגים פה פסלים, ציורים, רישומים, תחריטים ועבודות נייר שלו, בהם בין השאר פסלו האחרון באבן, "אדם בערבה". לצד תערוכת הקבע של עבודותיו ושל החלל שבו יצר, מוצגות תערוכות מתחלפות. בימים אלה מוצגת כאן התערוכה "לפסל בניין", העוסקת בתרומתו העצומה של שמי לבניין תיאטרון ירושלים. ארבעה פסלי ענק שלו מפארים את מבנה התיאטרון - ברחבת הכניסה, מעל הכניסה הראשית, במבואה ובאולם קראון. התערוכה מציגה את הקשר בין האמן האורח למתכננים המארחים של המבנה, ואת השימוש הניכר באור ובצל, ומספקת הצצה לתוכנית הבניין ולתיעודיו השונים והמעניינים בידי אמנים אחרים.

 

• ב'־ה' ושבת מ־11:00 עד 15:00.

 

ומה תאכלו?

 

לא השתנה מאז לכתו. בית אוסף קופפרמן

 

מחלבת אלטו – למחלבה המצוינת (והכשרה) בקיבוץ שמרת יש בית קפה נעים שאסור לפספס כשנמצאים באזור. האהבה שמושקעת בעסק המשפחתי הזה ניכרת בכל - החל מהשירות הנעים וכלה בטעמן של הגבינות (89 שקל עולה פלטת גבינות שמגיעה עם לחם נהדר וחמאה מחלב עיזים, כמו כל מוצרי החלב כאן, עם ירקות טריים ובעיקר עם עונג בדמות טעימות ברי, קממבר אגוזים, רוקפור, סנט מור ועוד); הרביולי בטטה (48 שקל); והגלידה (כדור גלידת עיזה מעולה, נסו את החלווה ואת הווניל, עולה 12 שקל). אל תשכחו לקנות קצת גבינות הביתה.

 

• א’־ה’ מ־8:00 עד 16:30, בשישי עד 13:30.

 

מסעדת "300 גרם" - אופציה בשרית נעימה וכשרה במושב בצת. אנחנו נהנינו ממנת הצ'וריסוס עגל (שמגיעה לצד כרוב כבוש וחרדל דיז'ון מתבקש ועולה 48 שקל). תוסיפו לזה פלטת סלטים המכונה כאן מבחר טאפאסים גלילי (וכוללת סלטי גזר וסלק, טבולה וכו' ועולה 45 שקל) ובקבוק בירה (19 שקל להיינקן) ואתם מסודרים.

 

איפה לישון?

 

גבינות מחלב עזים במחלבת אלטו

 

יש באזור שלל צימרים נעימים. אם אתם בעניין של בתי מלון גדולים ופונקציונליים, תוכלו ליהנות מהשירות האדיב מאוד של צוות העובדים במלון אקוודוקט במושב רגבה, שנמצא במרחק נסיעה קצרה מחוף הים. לילה לזוג פלוס ארוחת בוקר באמצע השבוע יעלה 750 שקל, ובסוף שבוע 950 שקל.

 

ניירות עם ערך. מרכז גוטסמן לתחריט