WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: נעם כהן

הלוחם בשיימינג

כשהנער עמית סבן עבר לבית ספר חדש הוא הפך מטרה לשיימינג ולהצקות • כיום, בגיל 19, הוא עומד בראש ארגון שהקים אשר עוזר לילדים באותו מצב • "עדיף לא להתמודד עם הקושי לבד", הוא אומר

נעם קסל
26.02.19

עמית סבן היה בן 15 כשהגיע לבית ספר חדש, וזו לא הייתה חוויה קלה.

 

"בנוסף להיותי 'החדש' גם למדתי משפטים, להבדיל מהשאר, מה שלא התקבל בעין יפה בקרב התלמידים", הוא מספר. מהר מאוד הפך עמית למושא ללעג ולשיימינג ברשת. "החברים" בבית הספר פתחו פרופיל פיקטיבי בפייסבוק שבו נהגו "להתעלל" בו. הם היו שולחים לו הודעות מעליבות וגרמו לו להרגיש לא רצוי. סבן סירב לשתף את הוריו ונוכח לגלות שבמקרים כאלה אין כתובת לפנות אליה.

 

"הבנתי שהמשימה עליי", מספר סבן, כיום בן 19. "היו לי שתי אפשרויות: לבכות ולהסתגר או לצמוח ולפעול למען ילדים כמוני". הוא פנה לעידו מנור ממרכז הצמיחה ליזמים "לייט האוס", שם קיבל פינת עבודה ועזרה בפיתוח ארגון למען ילדים שחוו מקרים דומים לשלו.

 

כיום פועלת העמותה שהקים למען זכויות התלמידים בכל שעות היממה: מתנדבים מעבירים פעילויות למיגור תופעות השיימינג בכל רחבי הארץ, מעניקים סיוע רגשי ואישי ואף נלחמים להסרת תוכן פוגעני במקרה הצורך. המתנדבים חולקים משמרות ועונים לקו טלפון הפעיל בכל עת, אחרי שקיבלו הדרכה מאנשי עמותת ער''ן. גם האתר של העמותה (www.noarlmeennoar.org) מספק מידע חשוב.

 

"בנוסף לפעילות בעמותה אני מקיים בבתי ספר ברחבי הארץ הרצאות המשלבות בין יזמות לבין מתן כלים להתמודדות עם סיטואציות מורכבות כמו זו שאני חוויתי. התלמידים שמחים לראות שיש מישהו שעושה להם סדר, מסביר להם כמה חשוב לשתף ולא לשמור בפנים. מערכת החינוך לא עושה הרבה, ואנחנו צריכים לעשות הכל כדי למנוע את המקרה הבא".

 

לאחר שחברת "סמסונג" כללה אותו ברשימת עשרים בני הנוער המשפיעים ביותר בישראל, סבן מגדיר עצמו אדם מאושר: "אומרים שכל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו. אם הצלחתי, זה הדבר הכי טוב שיכולתי לעשות. כל אחד צריך לתרום את חלקו למען הקהילה, ואני קורא לכולם להתנדב, לתרום מעצמם, והכי חשוב - לא לשמור ולהתמודד עם הקושי לבד".

 

גם אתם רוצים לעשות משהו טוב למען העולם? ב־2 באפריל יתקיים "יום מעשים טובים", שבו יוצעו לציבור אלפי סוגי התנדבויות בכל רחבי הארץ.