WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: גלי מרגלית

מבצע אוגנדה של סלדה ומייס

שתי מהנדסות מים צעירות מישראל יצאו לשכונות העוני של אוגנדה והקימו בהן ברזים, כיורים ומתקני טיהור שהפכו את מי הביצות ראויים לשתייה • "האושר בעיניו של הילד שפתח את הברז לשטוף ידיים וראה מים זורמים, מלווה אותנו כל הזמן"

תמר טרבלסי חדד
23.05.19

עוד כסטודנטיות להנדסת מים במכללה האקדמית כנרת, כשנחשפו לתנאי המחייה הירודים באזורי עוני באוגנדה, גמלה בליבן של סלדה אדריס ומייס מורד (שתיהן בנות 26) ההחלטה להתנדב באותם אזורים על מנת שהילדים שם יזכו למים ראויים לשתייה.

 

אדריס, בת הכפר הצ'רקסי ריחאנייה, ומורד מהיישוב הדרוזי בית ג'אן, שבו בימים אלה ארצה לאחר שהגשימו את חלומן והתקינו לטובת ילדי אוגנדה יחידות לטיהור מי הביצות, כדי שיהיו ראויים לשתייה.

 

שתי מהנדסות המים הצעירות התנדבו במסגרת ארגון HELPAPP, שמטרתו העיקרית היא סיוע הומניטרי למדינות אפריקאיות מתפתחות.

 

עד להגעתן של השתיים שתו 900 ילדים, שלומדים בשלושה בתי ספר באזור, מים שמקורם בביצות שבהן נאגרו מי גשמים. תהליך הטיהור היחיד שבוצע בהם, ושכלל לא הספיק, היה הרתחה.

 

לדברי השתיים, הפתרון ההנדסי היה מאתגר אך בסיומו הותקנו בבתי הספר כיורים וברזים, שמהם זורמים מים ראויים לשתייה, לאחר שעברו תהליך טיהור במתקנים שהוקמו.

 

"נדהמנו מתנאי המחייה של הילדים שם", סיפרה מורד. "נחשפנו לדלות והזדעזענו לראות את הילדים רועדים מקור, יחפים או עם נעליים קרועות". לצד הקמת מתקני טיהור המים ארגנו חברי המשלחת גם התרמה בפייסבוק וגייסו סכום כסף שאיפשר להם לרכוש נעליים לרבים מהילדים.

 

"כשראיתי עד כמה הילדים מאושרים מכך שפתחו ברז ויצאו ממנו מים, חשבתי לעצמי מה יכול לגרום לי או לאחיינית שלי, שהיא בגיל של הילדים האלה, להיות מאושרת ברמה כזו", תיארה מורד. "האושר בעיניים של ילד שפתח את הברז לשטוף ידיים וראה מים זורמים, מלווה אותי כל הזמן. קשה לחשוב שיש ילדים בעולם שאין להם מוצר צריכה כה בסיסי כמו מים ראויים לשתייה, רק משום שלא היה להם מזל להיוולד במקום הנכון. מים נקיים זו זכות בסיסית לכל ילד ואדם בעולם, בלי קשר למקום שבו נולד".

 

"אמנם סייענו למאות ילדים בשלושה בתי ספר, אבל אנחנו יודעות שישנם עוד ילדים רבים באזורים אחרים באוגנדה, שמים לשתייה אינם דבר מובן מאליו עבורם", אמרה אדריס. "אנחנו שואפות לחזור לאוגנדה למיזם רחב יותר שיקיף מספר רב יותר של ילדים. שאלתי ילדה בת 13 מה הדבר שהיא הכי הייתה רוצה שיהיה לה, ונדהמתי לשמוע שהיא רוצה שיהיה להם אור בבית בלילה, מים נקיים לשתייה ובגדים. מה שמובן מאליו אצלנו, אינו מובן מאליו במקומות רבים בעולם וזה כואב. היא שברה לי את הלב".

 

פרופסור רם שפינר, ראש המחלקה להנדסת מים במכללה האקדמית כנרת, אמר: "המחלקה להנדסת תעשיות מים שמחה וגאה על כך שבוגרות המחלקה עושות שימוש בידע שצברו, על מנת לקדם פרויקטים הומניטריים חשובים".