WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: שאול גולן

מחדל ה־1 בספטמבר

ההורים מחו, השרים תמכו, ובכנסת חוקקו, אבל לא נראה שעם פתיחת שנת הלימודים תוכלו לדעת: האם לגננות וסייעות שמשגיחות על ילדיכם יש עבר פלילי • בדיון בוועדת החינוך הודה מנהל אגף המעונות במשרד העבודה והרווחה כי משרדו לא יספיק להעניק תעודת הכשר לאלפי הפעוטונים במדינה: ישנו פקח אחד לכל 12 אלף פעוטות • מחר בערב: מחאת ההורים מתחדשת בכל הארץ

אמיר אלון
16.07.19

ה־1 בספטמבר הולך וקרב, אך לא נראה כי המדינה עומדת בזמנים: למרות מחאת ההורים והחוק לפיקוח על מעונות יום לפעוטות שאושר רק באוקטובר האחרון, במשרד העבודה והרווחה כבר מודים כי לא יספיקו להעניק תעודת הכשר לאלפי הגננות והסייעות שעובדות באלפי הפעוטונים ברחבי הארץ. המשמעות: רובם המוחלט ימשיך לפעול גם בשנה הקרובה ללא שום פיקוח או בקרה.

 

“לא סביר להניח שכל המסגרות יצליחו להירשם ולעמוד בכל התנאים כגון רישום פלילי עד ל־1 בספטמבר”, אמר אמיר מדינה, מנהל אגף מעונות יום ומשפחתונים במשרד העבודה והרווחה בדיון בוועדת החינוך של הכנסת.

 

על פי החוק החדש לפיקוח על מעונות יום, שאמור להיכנס לתוקפו בתחילת שנת הלימודים הקרובה, כל מעון יום שכולל שבעה פעוטות ומעלה, גם אם הוא פרטי — יהיה מחויב באישור ראשוני להפעלתו ממשרד העבודה. תנאי בסיסי לקבלתו: היעדר רישום פלילי לכל בעלי התפקידים. אלא שגם ראש האגף שאמור ליישם את החוק אינו מאמין כי משרדו יספיק לבצע בדיקת רישום פלילי לכמאה אלף הנבדקים בחודש וחצי שנותרו עד ל־1 בספטמבר.

 

הנתונים המדאיגים שנחשפו אתמול בדיון שופכים אור על הפער האדיר בין כוונות הממשלה לפקח על הפעוטונים ויכולתה המעשית להוציאן אל הפועל: לפי ההערכות של משרד העבודה והרווחה, שהובאו בדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, פועל מפקח אחד על כל 12,000 פעוטות. כלומר, פועלים היום בסך הכל 22 פקחים בכל הארץ לפעוטונים — גידול של ארבעה פקחים בלבד מאז אוקטובר, בעקבות העברת החוק החדש. אך הם אחראים על 265 אלף פעוטות שנמצאים במסגרות השונות (ציבוריות ופרטיות). כ־140 אלף פעוטות נמצאים במסגרות הפרטיות. עם זאת, המדינה לא באמת יודעת כמה מסגרות מסוג זה מופעלות: ההערכה נעה בין 3,500 ל־7,100. מתוך מספר זה, סיפר אמיר מדינה כי עד כה התקבלו במשרדו רק 120 פניות ממעונות המבקשים אישור הפעלה — כלומר, פחות מ־4% מכלל המסגרות הפרטיות. המשמעות: המדינה אינה יודעת כמעט דבר — ובטח שאינה מפקחת — על יותר מ־96% מהמסגרות הפרטיות (הנתונים המלאים — ראו מסגרת).

 

|

 

“הקמנו מערך המופעל ידי מיקור חוץ שתפקידו לקבל את הפניות ממעונות המבקשים רישיון”, אמר מדינה. “בשבוע הקרוב נפנה בקמפיין גם למסגרות שבהן שוהים פחות משבעה פעוטות ונבקש ממפעילי המעונות שיירשמו אצלנו. בנוסף, נפנה להורים ונסביר להם שלמסגרת שלא יהיה אישור ראשוני - לא מכניסים ילדים”.

 

התנאים הנוספים לקבלת אישור להפעלת מעון פרטי הם שאנשי הצוות ישתתפו בהדרכה בנושא עזרה ראשונה לפעוטות והצהרה כי המבנה מתאים לשהיית ילדים. למפקחים תפקיד קריטי ביישום החוק החדש — הם אלה שאחראים לבדיקת ההתנהלות במעון, היחס של אנשי הצוות, איכות הטיפול ובירור תלונות. אלא שלאור מצוקת כוח האדם, לא נראה כי בכוחם לשאת באחריות החשובה.

 

מהדיון אתמול עוד עולה כי החלטת ראש הממשלה על העברת האחריות על מעונות היום ממשרד העבודה למשרד החינוך עשויה להיות מורכבת מאוד: מנהל אגף התקציבים במשרד החינוך כבר אמר כי עלות המהלך תעמוד על מיליארדי שקלים וכי הוא דורש היערכות תקציבית ופדגוגית נרחבת. “הוועדה רואה בחומרה את העובדה כי הודעתו של ראש הממשלה על מעבר המעונות למשרד החינוך לא בוצעה בפועל, ולכן הוועדה קוראת לשר העבודה והרווחה, לשר החינוך ולשר האוצר להתכנס בדחיפות ולבצע בפועל את העברת הסמכויות באופן מיידי”, אמר יו”ר ועדת החינוך, ח”כ יעקב מרגי (ש”ס). מנכ”לית המועצה לשלום הילד, עו”ד ורד וינדמן, הוסיפה: “צריך לדרוש, לא רק להצהיר הצהרות חלולות אלא למלא אותן תוכן — לייעד תקציבים ולא רק הצהרות”.

 

בצל גל המעצרים וחשיפת הפרשות של אלימות בגנים תתקיים מחר ב־19:00 הפגנת הורים גדולה בשבעה מוקדים שונים ברחבי הארץ: בתל־אביב, בירושלים, בחיפה, בעפולה, בבאר־שבע, בראשון־לציון ובקריית־גת.

 

"צריך תקציבים, לא רק מילים". הדיון בכנסת, אתמול | צילום: אוהד צויגנברג