WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: גבריאל בהרליה

"אחרי נתניהו, אני אהיה ראש הממשלה"

ראש עיריית ירושלים לשעבר, ניר ברקת, כבר יודע מי יהיה היורש של נתניהו בראשות הליכוד ובהנהגת המדינה: הוא עצמו • בדרך לשם, הוא משוכנע שיגבר על גדעון סער וכל מתמודד אחר שיצטרף למרוץ • את הצהרתו של סער שיתמודד נגד נתניהו, ברקת תוקף: "זו טעות. בשדה קרב מתלכדים יחד ותומכים במנהיג"

שרי מקובר־בליקוב
10.10.19

4,000 האורחים שהגיעו בתחילת השבוע להשקת ספרו של ניר ברקת נהנו מהופעה של שרית חדד. בשיא ההופעה עלה ברקת לבמה וחדד שרה לו את "אתה תותח". הפעם הקודמת שהקדישה את השיר הזה בחגיגה של הליכוד הייתה לראש הממשלה בנימין נתניהו, בהשקת קמפיין המפלגה לבחירות 2013. מקרי? קשה להאמין.

 

בראיון ל־"7 ימים", שיתפרסם במלואו ביום שישי, מצהיר ברקת בפעם הראשונה: "ביום שאחרי עידן נתניהו אציג את עצמי לראשות התנועה ולראשות הממשלה". כן, ברקת החליט רשמית להתמודד על ראשות הליכוד מול גדעון סער ובכירי המפלגה האחרים, אם יציגו גם הם את מועמדותם.

 

תנצח את סער?

 

"כן. כשאני יוצא למרוצים, אני יודע להצליח ולהגיע ראשון".

 

מה היתרון שלך עליו?

 

"אני בא מהעולם הבינלאומי, אני יודע לעשות עסקים מצוין. אני קרוב מאוד לאמריקאים ולעולם הרחב. לדעת לדבר עם מנהיגי עולם כמו שנתניהו עושה היום זה אתגר גדול, ולדעת איך העולם הזה עובד זה יתרון אסטרטגי. אני יזם בנשמתי, יזמות היא כישרון מולד. אי אפשר לרכוש אותה".

 

לסער או לישראל כץ אין חשיבה יזמית?

 

"באמת? איזה עסקים הם ניהלו? מתי הם הביאו הון מהעולם הרחב? עם כל הכבוד, אני לא חושב שיש להם או למישהו אחר בצמרת הליכוד את היתרון של חשיבה יזמית עסקית".

 

את הצעד שעשה גדעון סער בשבוע שעבר, למהר ולהכריז על כוונתו להתמודד בעקבות הדיווח שלפיו נתניהו "שוקל להקדים את הפריימריז", ברקת לא אהב: "אני חונכתי שבשדה הקרב מתלכדים יחד ותומכים במנהיג. הכי קל זה לתמוך במנהיגים כשהכל טוב. האתגר הגדול הוא לתמוך בהם בתקופות לא פשוטות ולא להתעסק באינטרסים אישיים. אני לא חושב שצריך לקפד ראשו של מנהיג. זה לירות לעצמך ברגל. אני לא אתמודד לראשות הממשלה כל עוד נתניהו בשלטון".

 

ובכל זאת, זו אמירה אמיצה.

 

“אין לזה שום קשר לאומץ. בשעות משבר צריך לתמוך במנהיגות, ואני חושב שהאמירה הזו היא טעות”.

 

ואם סער יתמודד, תשאיר לו את הזירה ותפסיד את ההזדמנות?

 

"לא אתמודד מול נתניהו אפילו במחיר הפסד. אני מאחל לו אריכות ימים בתפקיד. בבוא העת, כשיחליט לפרוש, אני אהיה ראש הממשלה הבא".

 

מיליונר היי־טק, שעל פי הערכות שווה כחצי מיליארד שקל, יכול לעמוד בראש מפלגה שמציגה את עצמה כחברתית?

 

"דווקא הנוחות הכלכלית היא יתרון ענק. אני לא צריך אף אחד. עוד לא נולד הטמבל שינסה לשחד אותי. בעשר שנות כהונתי כראש עיריית ירושלים קיבלתי בשכרי שקל לשנה, וזה שכרי גם כיום כחבר כנסת. אני לא מחפש טובות הנאה ומגיע כדף חלק לראות איך לעשות טוב למדינה".

 

מהחשדות המיוחסים לנתניהו, שלפיהם הוא דווקא כן חיפש טובות הנאה, ברקת לא מתרגש. “מחנה אנטי־ביבי מנסה לשכנע את עם ישראל שכל הבעיות של המדינה הן נתניהו וצריך לשלוח אותו הביתה", הוא מסביר. "אני דוחה בתוקף את הניסיון לקבוע לנו מי יוביל את מפלגת השלטון. לליכודניקים יש דנ"א בריא שמכוון אותם לתמוך במנהיג. זה נכס. בפרט כשעל פי החוק נתניהו זכאי עד שלא הוכח אחרת. אני חושב שדווקא מהבחינה הערכית צריך לתמוך בנתניהו".

 

וברמה הפרקטית? איך ראש ממשלה יכול להקדיש זמן להנהגת המדינה כשהוא עסוק עד מעל לראשו בחשדות לפלילים?

 

"אני סומך עליו שימצא את הזמן לזה וגם לזה".

 

היית ממנה אדם שמתמודד עם שלושה תיקים כמנכ"ל לחברה שלך?

 

"נתניהו מתפקד מצוין למרות האתגרים המשפטיים. כשהיועץ המשפטי לממשלה ערך את השימוע, ראיתי אותו מנהל את המדינה".

 

למרות הביטחון העצמי שמשדר ברקת, גורמים בליכוד מתקשים לראות אותו גובר על שועלי המפלגה בדרך לראשות הממשלה. "הרעיון שברקת ינצח יריבים ותיקים כמו סער, כץ וארדן הוא לא ריאלי במקרה הטוב והתרברבות במקרה הרע", הם אומרים. "האחיזה של צמרת הליכוד בשטח משמעותית בהרבה משלו, למרות המיליונים שהוא פיזר בכנסים ובסיורים לחברי המרכז". אבל ברקת לא מתרגש מזה: “תוצאות הפריימריז והתמיכה חסרת התקדים מדברות בעד עצמן בניגוד לכל הפרשנים והמלומדים. כך יהיה גם במרוץ הבא".

 

הראיון המלא עם ברקת: מחר ב־"7 ימים"