WhatsApp FaceBook send e mail
מרום (מימין) וטיראן תשבי...

הנערים מלמדים במגמה שהמציאו

יהונתן ויהונתן, תלמידי כיתה י"ב, הציעו לייסד בתיכון שלהם מגמת רחפנים • כשנתקלו בתגובה מהוססת, הם ישבו וכתבו תוכנית לימודים מפורטת לחמש יחידות לימוד • בהנהלה התלהבו, משרד החינוך אישר, ועכשיו הם מלמדים 16 תלמידי כיתה י'

תמר טרבלסי חדד | כתבתנו לענייני חינוך
17.11.19

יהונתן מרום ויהונתן טיראן תשבי בני ה־17 הם תלמידי כיתה י"ב בתיכון הכפר הירוק, אבל הם גם המורים של שיעורי "כלי טיס בלתי מאויש", מסלול של חמש יחידות לימוד שבו לומדים עכשיו תלמידי כיתות י' ואת תכניו המציאו השניים.

 

הכל התחיל כשמרום גילה במעבדה בבית הספר מדפסות תלת־ממד. רכזת מגמת אלקטרוניקה, ורד שוקרון, נענתה לבקשתו ונתנה לו מפתח כדי שיוכל לחקור מה אפשר לעשות איתה. כשהוא וטיראן תשבי שמעו על תחרות בניית רחפנים ארצית, הם הבינו שהגיע הזמן ליישם את הידע שצברו.

 

"התחרות עצמה כללה בניית רחפן, הרכבת חיישני טמפרטורה ובניית מערכת ירייה של כדורים", סיפרו יהונתן ויהונתן, "במשך חצי שנה בנינו את החלקים וזכינו במקום השלישי מתוך 200 משתתפים. אחר כך הזמינו אותנו לכנס גדול שבו הוצגו רחפנים עם טכנולוגיות חדשניות. כשראינו שהמורה שלנו קפץ לכנס, שאלנו אותו, 'למה שלא נפתח מסלול רחפנים, כטב"מים, בבית הספר?'"

 

המורה לא התלהב, אך השניים ישבו כבר באותו יום והכינו תוכנית לימודים מפורטת למסלול של שלוש שנים. הם הגישו אותה למורים הרלוונטיים ולהנהלה, והיא התקבלה. במהלך הקיץ הם הכינו מערכי שיעורים בעזרת מוריהם וסטודנט מתנדב, בר מזרחי מהמעבדה לאווירודינמיקה באוניברסיטת תל־אביב, ומשרד החינוך אישר את התוכנית.

 

יהונתן ויהונתן קיימו כנס בבית הספר, הציגו את היוזמה בפני תלמידי מגמת אלקטרוניקה, ערכו מבחן למי שהתעניין, לאחר מכן ראיונות אישיים, וכיום הם מלמדים במשך שלוש שעות בשבוע 16 תלמידי כיתה י'. בתום שלוש שנים יצטרכו תלמידיהם להכין עבודת גמר וייבחנו על ידי בוחנים של משרד החינוך בבחינה מעשית ועיונית.

 

"היה מוזר בהתחלה להיכנס וללמד תלמידים שצעירים מאיתנו רק בשנתיים", הם מודים, "אבל העבודה עם התלמידים ממלאת אותנו בסיפוק. זו חוויה מיוחדת". בשנה הבאה יוצאים השניים לשנת שירות וכעת הם מכשירים תלמידים אחרים כדי שימשיכו ללמד בתוכנית.

 

"אני מקווה שבתי ספר אחרים יקבלו השראה מהסיפור", אומרת אורלי לוי, מנחה מטמיעה מטעם הפיקוח במשרד החינוך, "המיזם הזה מפתח אצל כל התלמידים השותפים מיומנויות מנהיגות, למידה עצמאית ועבודת צוות".