WhatsApp FaceBook send e mail
מטוסי 737 מקס מקורקעים ב...

לא מצליח להמריא: בואינג תפסיק בינואר את ייצור ה־737 מקס

בעקבות גילויים נוספים על תקלות בתכנון ובייצור המטוס, שקורקע בעולם אחרי שתי התרסקויות, הבהיר מינהל התעופה האמריקאי כי לא יאשר להחזירו לאוויר השנה • הפסקת הייצור עלולה לגרום לפיטורים בקרב הספקיות של בואינג

מאת אודי עציון
18.12.19

בואינג, יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, מתחילה להפנים את גודל המשבר שיצרו לה צמד התרסקויות ה־737 מקס ותפסיק לייצר אותו בינואר הקרוב.

 

תשעה חודשים אחרי שרשויות התעופה בעולם קירקעו את המטוס בעקבות מותם של 346 בני אדם בשני אסונות נפרדים, שקרו בגלל מערכת בקרת טיסה בעייתית שהתקינה החברה במטוס, היא עדיין המשיכה לייצר 42 מטוסי 737 חדשים בחודש מתוך הערכה שעד סוף 2019 יאושר המטוס מחדש לשימוש על ידי מינהל התעופה האמריקאי, ה־FAA. בחברה הצטבר מלאי של 400 מטוסים כאלה, שהצטרפו ל־300 מטוסים שכבר סופקו לחברות התעופה לפני התאונה, וגם עליהם נאסר להטיס כרגע נוסעים.

 

אבל גילויים חוזרים ונשנים על תקלות באישור המטוס על ידי ה־FAA, וחשד לבעיות נוספות בתכנונו, הביאו לכך שבשבוע שעבר הבהיר המינהל כי לא יאשר ל־737 מקס לחזור לאוויר השנה. רשויות התעופה באירופה ובסין הודיעו עוד לפני כן כי בניגוד לעבר לא יסתפקו באישור ה־FAA ויבצעו תהליך אישור נפרד שיימשך זמן נוסף. התמונות של מטוסי ה־737 מקס שכבר צבועים בצבעי חברות התעופה שהזמינו אותם וחונים בצפיפות במתקני בואינג, לא רק במפעל בסיאטל, ימשיכו ללוות אותנו עוד חודשים רבים.

 

הודעת בואינג שלחה את המניה שלה לירידות של 4.3% במסחר בוול־סטריט בלילה הקודם ולירידה של 1.5% במסחר המוקדם אתמול. בואינג בחרה להמשיך לייצר את המטוסים אף שאת מרב התשלום עבורם היא תקבל רק לאחר מסירתם ללקוחות, גם כדי להגן על הספקיות שלה מפשיטת רגל עקב הפסקת רכש מנועים, מערכות אלקטרוניקה, מושבים וחלקי גוף.

 

בואינג היא היצואנית הגדולה ביותר בארה"ב, והפסקת ייצור ה־737 מקס, המטוס הנמכר ביותר שלה, צפויה לגרום לפיטורי עובדים ולהפסדים בקרב הספקיות שלה. בואינג הודיעה כי לא תפטר את 12 אלף העובדים העוסקים בייצור המטוס ותפנה אותם למשימות אחרות.

 

הייצור למלאי והפיצויים שתצטרך לשלם לחברות התעופה על הקרקוע והאיחור במסירת המטוסים מגיעים כבר עתה ל־9 מיליארד דולר. ההבנה כי המשבר לא צפוי להיפתר בקרוב עלולה להכניס גם את בואינג לבעיה, לאחר שברבעון האחרון היה תזרים המזומנים שלה 2.9 מיליארד דולר, לעומת עלייה של 4.1 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב־2018.

 

בואינג ממשיכה למכור היטב ולייצר את ה־787 דרימליינר, אבל פרויקט חשוב נוסף, 777X, נמצא כעת באיחור, ותהליך האישור שלו על ידי ה־FAA צפוי להיות ממושך ומקיף, ועלול ליצור עיכובים נוספים שיעיקו על מצבה הכספי של החברה.

 

400

 מלאי המטוסים שהצטבר בבואינג

 

 

300

מטוסים כבר נמסרו לחברות בעולם