WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: יאיר שגיא

אחוזי אימה

אפילו בארגון נט"ל, שכבר יותר מ־20 שנה מסייע לנפגעי טראומה, לא זוכרים נתון כזה: 72% מהפניות שנעשו במהלך 2019 למוקדים הטלפוניים של הארגון הגיעו מתושבי הדרום ויישובי עוטף עזה • לראשונה בתולדות הארגון - בעקבות סבבי הלחימה בדרום - התקבלו השנה יותר פניות מאזרחים מאשר מהלומי קרב • מנכ"לית נט"ל, אורלי גל: "המציאות הישראלית המורכבת הפכה את העורף הישראלי לכזה שעומד בקו הראשון"

מתן צורי
16.01.20

זו הייתה שנה לא פשוטה עבור תושבי הדרום ויישובי עוטף עזה. סבבי הסלמה רבים שבשיאם מבצע "חגורה שחורה", ירי טילים, אזעקות צבע אדום והרבה מאוד מתח שנמשך זמן רב ושכעת נותן את אותותיו – במספרים.

 

למרות שמלבד הירי אתמול שרר לאחרונה שקט יחסי בגבול רצועת עזה, ושיחות ההסדרה מתקדמות ככל הנראה באופן חיובי, תושבי הדרום עדיין דרוכים וחוששים כי בכל רגע הכל יכול להתפוצץ שוב.

 

רצועת עזה מעולם לא הייתה שקטה, ואחרי קרוב ל־20 שנה של ירי רקטות שנמשך לפרקים, התושבים פסימים ומתקשים להאמין שהשקט יימשך לאורך זמן.

 

וגם הטראומה של תושבי האזור נמשכת ואף נמצאת במגמת עלייה. בימים האחרונים סיימו בארגון נט"ל - נפגעי טראומה לאומית - את ניתוח הפניות שהתקבלו במוקדים הטלפוניים של הארגון ב־2019 וגילו נתון חסר תקדים: 72% מהן היו מערי הדרום ומיישובי עוטף עזה (ראו מפה).

 

 

"חייבים תקצוב ממשלתי כדי להמשיך לעזור". גל, מנכ"לית נט"ל | צילום: יחסי ציבור

 

ארגון נט"ל הוקם במקור על מנת לסייע לחיילים משוחררים והלומי קרב, אלא שהשנה - לראשונה מאז הקמת הארגון - חל היפוך במגמה, בעיקר עקב המתיחות הביטחונית המתמשכת בדרום, ואחוז הפניות שנרשם בקרב אזרחים היה גבוה יותר מזה של לוחמים משוחררים או הלומי קרב ותיקים.

 

גם ב־2018, שהייתה לא שקטה מבחינה ביטחונית בדרום ובעוטף עזה, נרשמו בנט"ל 65% מהפניות מצד תושבי האזור, אלא שב־2019 זינק הנתון ב־7%.

 

על פי נתוני סיכום השנה של הארגון, ב־2019 התקבלו בנט"ל 4,350 פניות חדשות של אזרחים וחיילים משוחררים שביקשו סיוע על רקע תחושות חרדה ותסמיני פוסט־טראומה. מדובר בעלייה של 10% בהשוואה ל־2018 ובעלייה של 45% בשנתיים האחרונות.

 

|

 

מהנתונים עולה שבנובמבר, במהלך מבצע "חגורה שחורה" וחיסולו של בכיר הג'יהאד אבו אל־עטא, שהביא להסלמה ולירי טילים ליישובי הדרום וגוש דן, נרשם זינוק של 46% במספר הפניות בהשוואה לאוקטובר, ועלייה של 25% בהשוואה לנובמבר 2018. על פי הנתונים, במהלך מבצע "חגורה שחורה" התקבלו מדי יום במוקדי נט"ל כ־300 שיחות.

 

"המציאות הישראלית המורכבת הפכה את העורף הישראלי לכזה שעומד בקו הראשון בכל עימות או מתיחות ביטחונית", הסבירה אתמול אורלי גל, מנכ"לית נט"ל. "החרדה, הפחד ותסמיני הטראומה הפכו לצערי לחלק בלתי נפרד מהזהות הישראלית בקרב מבוגרים וגם ילדים. אנשי נט"ל עושים ימים כלילות כדי לתת מענה לכל מי שפונה ומבקש סיוע בשגרה ובחירום. העלייה הדרמטית במספר הפונים בשנתיים האחרונות מציבה אותנו בפני צורך מיידי בתקצוב ממשלתי. בלעדיו לא נוכל להמשיך לסייע לפונים חדשים שזקוקים לנו בכל יום. אני פונה למקבלי ההחלטות - התעשתו ואפשרו לנו להמשיך לתמוך ולסייע לכל אלה שמשלמים מחיר נפשי כבד בגין החיים בארץ".

 

מירב וידל, מנהלת מרכז חוסן של המועצה האזורית אשכול, לא הופתעה מהנתונים: "בסקר חוסן שערכנו ב־2019, בשיתוף אוניברסיטת בן־גוריון, עלה שלצד 81% מהתושבים שדיווחו על איכות חיים טובה עד טובה מאוד, 42% גילו תסמיני דחק ייחודיים לחשיפה ממושכת למצבי חירום. ילדים כאן לומדים בגן שפה של 'מה עוזר כשקשה לי', ואיך לזהות את הכוחות והמשאבים שלהם. כל תגובות החרדה הן נורמליות למצב הלא־נורמלי שאנו חווים. אלפי תושבים באשכול יודעים להגיש עזרה ראשונה נפשית במצבי לחץ. המציאות הקשה והמורכבת כוללת טראומות וסיפורים קשים וכואבים של מאות אנשים שאומרים 'איננו יכולים עוד'. יש כאן מינון לא סביר של מצבי לחץ, שלוקח את יכולות האדם לקצה".