WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: שאול גולן

השופט קבע: אמא, אבא ואבא

אור, גיל וגלי הקימו יחד משפחה וביקשו להירשם כהורים משותפים של שני הילדים שנולדו להם - כל גבר כאפוטרופוס נוסף לילד שלא הגיע לעולם מזרעו • השופט יהורם שקד החליט להעניק לשלושתם מעמד שווה כלפי הילדים, שהפכו באופן רשמי לאחים

יורם ירקוני
24.01.20

בית המשפט לענייני משפחה בתל־אביב הכיר בהורות משולשת – תא משפחתי חדש שכולל אמא, אבא ועוד אבא כאפוטרופוס. שני הילדים שנולדו לשלושה הם אחים באופן רשמי.

 

המדינה מתנגדת באופן עקרוני להכרה במבנה משפחתי של שלושה הורים. כך היא נהגה גם בבקשה לרשום זוג גברים, אור וגיל, ואישה, גלי, שהקימו יחד את משפחת שלו, כהורים או כאפוטרופוסים משותפים של שני הילדים בני החמש שנולדו להם - אבל בית המשפט לא קיבל את עמדתה.

 

השופט שהכיר בהורות המשולשת הוא יהורם שקד. בהחלטה שהעניקה לשלושת ההורים מעמד שווה כלפי ילדיהם נכתב: "הילדים נוצרו ונולדו אל תוך סיטואציה בה קיימים להם שלושה הורים. דחיית התביעה תגרור משמעות אחת ויחידה כלפי הצדדים: המשך סרבול והתנהלות שאינם לטובת הקטינים או המשפחה כולה".

 

השופט שקד קבע עוד כי כאשר בוחנים את טובת הקטינים, יש לקחת בחשבון גם את טובת המשפחה כולה. בעבר קיבל שקד החלטה בנושא הורות משולשת, בתיק אחר עם נסיבות משפטיות אחרות, אבל היא אסורה לפרסום ולא ניתן לפרט לגביה.

 

אתמול אמר אור ברנט שלו, בן הזוג של גיל לוין שלו וגם של גלי הרוש שלו: "גיל ואני רצינו שבמשפחה שלנו תהיה גם דמות אימהית. אני שמח שבית המשפט הכיר בקיומה של הורות משולשת ושיש מבנים שונים של הורות".

 

אור וגיל שחיים יחד רצו להביא ילדים לעולם. הם פנו לגלי, אותה הכירו, והחליטו יחד על הקמת משפחה אחת עם שלושה הורים. תהליך הכניסה להיריון נערך בחו"ל. כל אחד מהגברים נתן זרע משלו וגלי ילדה בישראל שני ילדים באותו היום. רצה הגורל וכל אחד מהילדים היה מזרעו של השני. המדינה רשמה ללא בעיה כל אחד מהגברים והאישה כהורים ביולוגים של אחד הילדים בנפרד, אבל התנגדה לבקשת שלושת ההורים לממש באופן מלא את רעיון המשפחה המשולשת, ולרשום כל אחד מהגברים כאב נוסף של הילד שנולד לבן זוגו.

 

תחילה ביקשו שלושת ההורים לקבל צו הורות פסיקתי, אבל בית המשפט לא נעתר להם. בהמשך ביקשו שכל אחד מהגברים יירשם כאפוטרופוס נוסף לילד שלא נולד מזרעו, כדי שיוכל לתפקד כהורה רגיל מול המוסדות בעניין הילד שהוא אינו אביו הביולוגי - ובית המשפט נתן פסק דין המאשר את הבקשה הייחודית.

 

פרקליטי שלושת ההורים, עורכי הדין חגי קלעי, דניאלה יעקובי, כרמל בן צור וכרמית מזרחי, טענו כי הבקשה להוספת אפוטרופוס לכל ילד באה לשקף את המציאות שבה הילדים חיים מיום לידתם וכדי שהם יראו עצמם אחים לכל דבר. פרקליטי ההורים אמרו: "במדינת ישראל יש אלפי משפחות בהן ילדים נולדו מראש ובמכוון לתא משפחתי אוהב הכולל שלושה הורים. בקהילת הלהט"ב מבנה משפחתי זה נפוץ במיוחד. אלא שעד כה לא נתן בית המשפט מענה ראוי המסדיר את זכויות התאים המשפחתיים האלה".

 

איתי פנקס, חבר מועצת עיריית תל־אביב ומי שסייע במאבקם של שלושת ההורים, אמר: "החיים חזקים יותר מתפיסות שמרניות שאסור שינהלו את חיינו".

 

עורכת הדין דלית יניב־מסר, מומחית בדיני משפחה, אמרה: "המשמעות של מתן אפוטרופוסות להורה שאינו ביולוגי היא שמוטלת עליו הזכות והחובה לדאוג לצורכי הקטין כמו הוריו הביולוגים".