WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: עמית שאבי

טוב להיות עצמאי? השכירים קיבלו 7,000 שקל יותר בממוצע

השוואת הסיוע שנתנה הממשלה לבעלי העסקים הקטנים ולשכירים במשבר הקורונה מגלה כי השכירים שפוטרו או יצאו לחל"ת קיבלו יותר דמי אבטלה מהמענקים שקיבלו העצמאים

גד ליאור
30.06.20

השוואת הסיוע שהעניקה הממשלה לשכירים ולעצמאים בחודשי השיא במשבר הקורונה מגלה כי השכירים קיבלו כ־7,000 שקל יותר בממוצע מהעצמאים בעלי העסקים הקטנים. כך עולה ממחקר של המכון הישראלי למחקר כלכלי וחברתי בראשות ד"ר רובי נתנזון.

בשיא המשבר הוחלט על שתי פעימות סיוע לעצמאים ותוספת לעסקים קטנים (הפעימה השלישית). הפעימה הראשונה איפשרה לפצות עצמאים שנפגעו מהמשבר עד 6,000 שקל, הפעימה השנייה איפשרה פיצוי עד 10,500 שקל, התוספת לעצמאים קטנים סיפקה מענק בסכומים משתנים, תלוי במחזור העסק.

עצמאי שנאלץ לסגור את העסק, לא נהנה מהכנסות במשבר והשתכר שכר ממוצע במשק בקרב העצמאים, היה זכאי למענק כולל של 15,911 שקל. הסכום שהיה זכאי לו בפעימה הראשונה הוא 6,000 שקל, לפעימה השנייה (70% מהשכר) 8,036 שקל, ותוספת עסקים קטנים הניבה תשלום חד־פעמי של 1,875 של. הסכום הזה ניתן רק לעצמאים שנאלצו להפסיק את פעילותם. עצמאים שהמשיכו בפעילות מסוימת קיבלו סכומים הרבה יותר נמוכים, אלפי שקלים בודדים אם בכלל.

לעומתם, באמצעות מנגנון תשלום החל"ת שיצרה הממשלה, שכיר בעל שכר ממוצע של 10,950 שקל קיבל דמי אבטלה של 60% משכרו. אם הוא בקבוצת הגיל 35־45 עם שתי נפשות יהיה זכאי לדמי אבטלה בסך 22,984 שקל.

 

-

כלומר, המדינה סיפקה לשכירים תשלומים וביטחון סוציאלי הגבוה בקרוב ל־45% ביחס לעצמאים הדומים בגילם ובמצבם לשכירים. כמו כן, שכירים בקבוצת גיל זו זכאים לדמי אבטלה במשך 7 חודשים, ולכן גם אם לא ימצאו תעסוקה בחודשים הקרובים הם עדיין יהיו זכאים לדמי אבטלה, בעוד שעצמאים שאינם מצליחים לייצר הכנסות אינם זכאים למענקים נוספים. אחת הסיבות המרכזיות לפער ‑ דמי אבטלה יכולים להיות משולמים לתקופה הרבה יותר ממושכת מאשר תקופת המענקים לעצמאים.

המענקים שלהם היו זכאים העצמאים איפשרו להם להתמודד רק בתקופה שבה המגבלות במשק היו משמעותיות, מארס־מאי 2020. בפועל, עצמאים רבים מתקשים גם כיום לחזור לפעילות מלאה אך אינם נהנים מרשת של הגנה סוציאלית או ממענקים נוספים. בעוד שכירים זכאים לדמי האבטלה, ומשך הזכאות לדמי אבטלה לחלקם הוארך, עצמאים אינם זכאים להמשך מענקים. כדי להשוות את התנאים של העצמאים לאלו של השכירים נדרשת על פי המחקר ההשוואתי עוד פעימת סיוע לעצמאים שנפגעו ממשבר הקורונה של עד 7,000 שקל.

כמו כן, השכר הממוצע של העצמאים מוטה כלפי מעלה מכיוון שקבוצה קטנה של עצמאים מרוויחה סכומים גבוהים כבעלי עסקים. לכן, מציינים במכון כי דרושה בחינה נוספת גם בעבור השכר החציוני במשק לעצמאים ולשכירים. עצמאי עם שכר חציוני של 8,060 שקל בחודש היה זכאי למענקים של 11,581 שקל. לעומת זאת, שכיר עם שכר חציוני של 8,000 שקל זכאי לדמי אבטלה של 18,480 שקל למארס־יוני, פער של 6,900 שקל לטובת השכירים.

עם זאת, ראוי לציין כי בעלי עסקים קיבלו הנחה של 25% בארנונה לשנת 2020.

באוצר נמנעו אתמול מלומר אם תתוכנן פעימה נוספת לעצמאים שעדיין לא חזרו לעבודה.