יש לא מעט פיסות חיים שאנחנו זוכרים בשחור־לבן — אם זה משום שלא חיינו בעת ההתרחשות ואנו מכירים אותן רק מהתצלומים, או שזכינו לראותן במציאות אבל בזיכרון נשארו צרובות רק התמונות. כעת ההיסטוריה קמה לתחייה לנגד עינינו בצבע: מיזם חדש של "הצלמניה" ו־Myheritage מכניס צבע לתמונות היסטוריות שצולמו בשחור־לבן.
"הצלמניה", חנות הצילום הוותיקה בישראל, הפכה מזמן למוסד. המקום נוסד לפני 80 שנה בתל־אביב על ידי הצלם רודי ויסנשטין ואשתו מרים. ויסנשטין תיעד רגעים גדולים בתולדות המדינה, שהידוע בהם הוא הכרזת העצמאות. חלון הראווה המפורסם, בו מוצגים תצלומים ופורטרטים של פוליטיקאים מובילים בשחור־לבן, הפך את החנות לחלק בלתי נפרד מהנוף התל־אביבי.
חברת Myheritage נחשבת למובילה עולמית במחקר היסטוריה משפחתית. אנשים מכל רחבי העולם בונים את אילן היוחסין שלהם ומגלים קרובי משפחה באמצעות הטכנולוגיה שמציעה החברה, ועיקרה הצלבת מידע.
בחודשים האחרונים הושק באתר החברה יישום בשם MyHeritage in Color (הזמין בחינם באתר החברה עד חמישי הקרוב) לצביעת תמונות ולשיפור האיכות שלהן בטכנולוגיה שמבוססת על בינה מלאכותית. רועי מנדל, תחקירן ראשי בחברה, מספר כי בימים אלו נוצר שיתוף פעולה בין הטכנולוגיה החדישה לצלמניה.
"לצלמניה יש ארכיון יוצא דופן של תמונות בשחור־לבן. אנחנו בעצם מעוררים אותן לחיים באמצעות הטכנולוגיה, צובעים אותן ומאפשרים לאנשים הצצה לאיך הרגעים האלו היו נראים באמת", מספר מנדל. לדבריו, המערכת לומדת את מציאות העבר תוך שהיא מתבססת על מאגר של תמונות קיימות. כך, למשל, אם כלה צולמה ביום חתונתה בישראל עם זר חרציות, התוכנה תצבע את הפרחים בצהוב או בלבן כי זה הצבע הנפוץ של החרצית הישראלית. כך גם לגבי צבע המדים שהיה נהוג בתקופה בה צולמו תמונות של אנשי צבא.
"זה נאמן למקור עד המקסימום האפשרי", אומר מנדל. "יש בשיתוף הפעולה הזה משהו מאוד מרגש. לראות את הכרזת העצמאות בצבע, או מנהיגים שלנו שצולמו בסיטואציות מסוימות, נותן את ההרגשה שאנחנו ממש נמצאים שם. זה מוסיף עוד נופך לתמונות ומגביר את הסקרנות ללמוד על העבר שלנו, להתעניין בו".
לא רק תמונות היסטוריות זכו לחיים חדשים במסגרת המיזם. ב־MyHeritage אומרים שצביעת התמונות נועדה לעודד סקרנות והתעמקות בהיסטוריה האישית. וכך, נצבעו גם תמונות של אנשים שצולמו בצלמניה כשהיו ילדים או בוגרים. "זה דבר גדול עבורם. זה ממש כמו מסע במכונת זמן עבור המצולם. פתאום הם שמים לב לנמשים, לצבע השיער, מספרים כמה הנכד דומה להם".
בן פטר, נכדו של רודי ויסנשטין והבעלים הנוכחי של "הצלמניה", מוסיף: "מבחינתי הקלאסי והנוסטלגי זה השחור־לבן. אבל יש אלמנט של סקרנות שנשארת לא מסופקת אל מול האפשרות לראות אפילו לשנייה את הצילומים בעין אנושית, שהיא לא בשחור־לבן. תמונות אייקוניות שפתאום אפשר לראות איך זה נראה באמת או הכי קרוב לאמת, הדבר מספק את יצר הסקרנות. מה גם שזה נורא יפה. זה ממש לחוות את הרגע, יוצר מפגש אחר עם הזיכרונות. מרגש שאפשר לחדש משהו שנוצר לפני 80 שנה".
לאחרונה פתחו בצלמניה בפרויקט הד־סטארט בשם "הצלמניה האחרונה", כדי לשמר ולהמשיך להפעיל את המוסד לדורות הבאים. כרגע גיוס הכספים מיועד לשימור נגטיבים ישנים.