WhatsApp FaceBook send e mail
צילום: יאיר שגיא

הפקרות בחסות הממשלה

"הערים האדומות יישארו בסגר", הודיעו בקבינט הקורונה • אלא שאז התברר שוב שהפוליטיקה מנצחת: השרים התקפלו ברגע האחרון, ובלחץ המפלגות החרדיות ייפתחו הגנים הבוקר גם בערים האדומות • והצפצוף על ההגבלות לא נגמר שם: בהוראת הרב קנייבסקי, עשרות אלפי תלמידי תורה יחזרו הבוקר לספסל הלימודים • נתניהו הודה שהאכיפה בלתי אפשרית: "מספר השוטרים מוגבל" • הדרישה החדשה של החרדים: הכפלת מספר האורחים בחתונות

איתמר אייכנר וקובי נחשוני
18.10.20

ועדת השרים אישרה את הארכת הסגר ברשויות האדומות שהתחלואה בהן לא ירדה מספיק כדי לאפשר את ההקלות - אך בו זמנית אישר קבינט הקורונה את פתיחת מערכת החינוך עד גיל שש באותן ערים אדומות, בניגוד לדעת המומחים. הסיבה: חשש מהפעלה פיראטית של הגנים בערים החרדיות. הרב חיים קניבסקי, ממנהיגי הציבור החרדי ליטאי, לא הסתפק בהקלה הזו, והורה לפתוח את תלמודי התורה לבנים מעל גיל שש בכל הערים, בניגוד מוחלט להנחיות. בש"ס, בינתיים, מקדמים מתווה להכפלת המשתתפים בחתונות.

 

בדיון שערכו השרים ביום שישי בצהריים הוחלט שלמרות היציאה ההדרגתית מהסגר, ההגבלות בבני ברק, בביתר עילית, באלעד, במודיעין עילית, ברכסים ובמספר שכונות בירושלים יישארו עד יום רביעי. המומחים של משרד הבריאות, בהם ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, התנגדו לפתיחת מערכת החינוך באותן ערים אדומות. אלרעי פרייס אף ציינה כי פתיחת מסגרות החינוך היא "סכנה אפידמיולוגית". למרות האזהרות, החליט משרד הבריאות שלא לאמץ את המלצות המומחים.

 

הממונה על החרדים במטה הקורונה, אלוף במיל' רוני נומה, הציע בדיון לפתוח גם את בתי הספר היסודיים ואת תלמודי התורה בנימוק שזה יקרה בכל מקרה באופן מחתרתי ולא יהיה ניתן לאכוף זאת. שר הפנים אריה דרעי התנגד לכך באופן מפתיע, ולכן ההחלטה על הארכת הסגר במתווה פתיחת הלימודים עברה פה אחד.

 

והנה, אמש, קיבלו מנהלי תלמודי התורה הנחיה מטעם מנהיג הציבור החרדי הליטאי, הרב חיים קניבסקי, לחדש היום את הלימודים בניגוד להנחיות הממשלה. זאת לאחר שמגעים בין נציגי הציבור החרדי לבין נומה נכשלו. בעקבות זאת צפויים לשוב הבוקר ללימודים עשרות אלפי תלמידים.

 

צילום: אלכס קולומויסקי

 

לעומת קניבסקי, הרב גרשון אדלשטיין, אף הוא מהמנהיגים הליטאים הבכירים, קבע כי יש להסתפק לפי שעה בלמידה מרחוק. כך גם נשיא מועצת החכמים של ש"ס, הרב שלום כהן, שהורה שלא לפתוח את תלמודי התורה של הזרם החרדי הספרדי. גם בחסידות גור בחרו לשמור על החוק.

 

פרויקטור הקורונה, רוני גמזו, התייחס אמש להוראת קניבסקי והבהיר כי פתיחת מוסדות חינוך מעבר לגנים "עלולה לקחת אחורה חלק מהערים".

 

גם ראש הממשלה נתניהו התייחס לנושא. "אני קורא לציבור החרדי ולמנהיגיו לא לעשות את זה”, אמר אמש במסיבת עיתונאים, “הלכנו בהתאם להמלצת צוות הבריאות לפתוח את הגנים. בפירוש אמרו שלא צריך לפתוח מעבר לזה". בתשובה לשאלה אם תתבצע אכיפה, ענה: "יש לנו מספר מוגבל של שוטרים ופקחים - ואנחנו נפעיל אותם. אין אפשרות לשלוח שוטר לכל פינת רחוב בכל עיר וכל סמטה".

 

נתניהו התייחס גם לפתיחת גני הילדים בערים האדומות וגלגל את הכדור למשרד הבריאות: "קיבלנו את המלצת המומחים במשרד. לא הסכמתי לשום שינוי או ויתור".

 

בהמשך השבוע צפוי קבינט הקורונה להתכנס כדי לדון בשאר השלבים של מתווה היציאה מהסגר. ש"ס לוחצת לאשר בישיבת הקבינט מתווה מיוחד לחתונות. לאחר שההצעה של דרעי למתווה חתונות של 200 איש נדחתה על הסף – יו"ר ועדת חוקה, יעקב אשר, העלה מתווה פשרה: 40 אורחים בשתי קפסולות ואוכל שיוגש בחמגשיות. לשכת ראש הממשלה הכחישה את הדיווחים לפיהם מתגבשת פשרה שכזו. גורמים בלשכת נתניהו ציינו כי הוא מתנגד להקלות בתחום.