WhatsApp FaceBook send e mail
אילה לאוב

"אני לבד בארץ, למה אמא שלי, המחוסנת, לא יכולה ללוות אותי בלידה?"

בחודשי היריון מתקדמים, ללא משפחה תומכת לצידן, גילו העולות החדשות שלאור מגבלות הקורונה החדשות, הוריהן לא יוכלו להגיע לארץ וללוות אותן ברגע החשוב בחייהן • עכשיו הן דורשות משרת הפנים איילת שקד, שאיפשרה את כניסת המתמודדות בתחרות מיס יוניברס, להתחשב בהן: "גם האמהות שלנו יפות", הן זועמות, "למה לא מאפשרים להן להיות לצדנו"

סיון חילאי
05.12.21

הכל כבר היה מוכן ללידה הקרובה של לואיזה אלנה גולדווסר בת ה־21, שעלתה לארץ רק בשנה שעברה מברזיל. אמה כבר קנתה כרטיס טיסה, והייתה אמורה להצטרף אליה בשבוע שעבר, כדי לעזור לה בהכנות לקראת התינוק שצפוי להגיע לעולם בחודש הקרוב. עד אוגוסט עוד עבדה לואיזה כאשת מכירות, אבל מאחר וההיריון שלה הוגדר כהיריון בסיכון, היא עזבה את העבודה ונמצאת בביתה בחריש, עם ארוסה, עולה חדש ממקסיקו. לשניהם אין משפחה בארץ, גם בעברית הם עדיין לא שולטים היטב. הציפייה לאם שתבוא ותסייע ותפיג מעט את החשש לקראת הלידה הצפויה בארץ חדשה, הייתה רבה.

 

אלא שאז, בעקבות גילוי וריאנט האומיקרון, החליטה הממשלה לסגור את הגבולות לזרים, והתוכניות של לואיזה השתבשו. "אני פה לבד, אין מי שיעזור לי", היא אומרת השבוע. "למה אמא שלי, שהיא מחוסנת באופן מלא ויש לה את כל המסמכים שצריך, לא יכולה להגיע להיות איתי?"

 

לואיזה היא לא היחידה שנאלצת לחכות ללידה במתח וחשש. לפני שבוע נאסרה כאמור כניסת זרים לארץ לתקופה בת 14 ימים, למעט חריגים. בין היתר, במקרים של חתונה או בר מצווה, אך לא לידה. בסרטון שהפיקה עמותת ״יד לעולים״, פנו עשרות נשים שעלו ארצה ללא הוריהן ונמצאות בהיריון מתקדם, לשרת הפנים איילת שקד ודרשו שתשנה את ההחלטה. ההריוניות התרעמו על כך ששקד איפשרה את כניסתן של דוגמניות ומתחרות מכל העולם לתחרות מיס יוניברס הנערכת בארץ, אך אוסרת על הוריהן ללוות אותן ברגעים החשובים בחייהן. "האמהות שלנו גם יפות, למה לא מאפשרים להן להיות לצידנו?", שאלו בכעס בסרטון. כעת, הן דורשות מהשרה להוסיף לקריטריונים של ועדת החריגים גם לידה והיריון, כך שהוריהן יוכלו להיות לצידן בתקופה קריטית זו.

 

אילה לאוב בת ה־28 מאפרת, עלתה לישראל לפני תשע שנים מארצות־הברית, יש לה שלושה ילדים והיא צפויה ללדת את בנה הרביעי בעוד כשבועיים. הוריהם של אילה ובעלה, שגם הוא עולה חדש, לא חיים בישראל ולא ראו אותם כבר שנתיים, מאז שפרצה המגפה. כעת היא דואגת שלא יהיה מי שיסייע להם בתקופה המורכבת שאחרי הלידה.

 

לואיזה אלנה גולדווסר

 

"זה סיוע שאני זקוקה לו גם מבחינה נפשית וגם פיזית", אומרת אילה. "עלינו לארץ לבד כדי לתרום למדינה ולעשות שירות לאומי ולמדינה לא אכפת מאיתנו. איזה מין דבר זה להגיד ליולדת שאין לה משפחה אחרת בארץ, שההורים שלה לא יכולים לבוא לכאן ולתמוך בה? לא דמיינתי שיקרה דבר כזה, זה קשה וכואב לנו מאוד", הוסיפה בבכי.

 

גם בתיה טננבאום בת ה־25 מחריש, שעלתה ארצה מבריטניה לפני שבע שנים, מוטרדת מההתמודדות עם הלידה הקרובה, הצפויה בעוד שבוע, כשהוריה לא מורשים להיכנס לישראל. "כשדיברו על הזן החדש הבנתי שאנחנו שוב בבעיה. לא ראיתי אותם מעל שנתיים ועכשיו אני זקוקה להם במיוחד", אמרה. "לידה זה משהו של פעם בחיים ואצלנו זו גם הפעם הראשונה - אנחנו צריכים את העזרה והתמיכה של ההורים שלנו וגם להם מגיע לראות את הנכד שלהם". טננבאום פנתה לשרה שקד ואמרה: "כאמא ואישה, איך אפשר להגיד לא לדבר כזה בסיסי?".

 

מלשכת שרת הפנים שקד נמסר בתגובה כי "מדיניות הכניסה לישראל נבחנת מדי שבוע וכך גם נושא זה ייבחן. נבהיר כי המטרה היא הצלת חיים ואין ספק שכניסת הורים רבים לארץ והימצאותם בקרבה רבה לאנשים אחרים עלולה לגרום סכנה בריאותית. עם זאת, השרה שקד הנחתה לבחון את הבקשות מול משרד הבריאות. ההשוואה לתחרות מיס יוניברס המפוקחת ומבוקרת - אינה במקומה".

 

בתיה טננבאום